کد خبر: 67084

آزمون، اوبامیانگ و ایقالو، سه گزینه نیوکاسل برای خط حمله

سردار به فرانسه می‌رود یا هایجک می‌شود؟

لیون در نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ فرانسه روند خوبی نداشته و با ادامه این شرایط بعید است حتی بتواند سهمیه حضور در لیگ کنفرانس اروپا را به‌دست آورد. برای این تیم که روزی یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال فرانسه بود و در بیشتر مواقع یکی از سه تیم مدعی محسوب می‌شد، قرار گرفتن در رتبه سیزدهم بسیار نگران‌کننده است و هواداران این تیم فرانسوی اصلا انتظار چنین عملکردی را از تیم مورد علاقه خود نداشتند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مدتی پیش و قبل از شروع مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی به‌نظر می‌رسید مقصد بعدی سردار آزمون قطعی است و او را به‌زودی با لباس لیون فرانسه در رقابت‌های لوشامپیونه خواهیم دید. اکثر رسانه‌های معتبر فرانسوی از جمله اکیپ از توافق نمایندگان آزمون با مدیران باشگاه فرانسوی برای حضور این مهاجم ایرانی در این تیم خبر دادند، اما حالا شرایط کمی متفاوت شده و شاید شاهد هایجک او از سوی تیم‌هایی چون نیوکاسل یا آتالانتا باشیم. به‌تازگی شایعاتی درباره احتمال حضور آزمون در یکی از این دو تیم منتشر شده و به‌خصوص تیم انگلیسی که اوضاع خوبی در لیگ جزیره ندارد، ژانویه پرسر‌وصدایی را پیش‌رو خواهد داشت.

شرایط نه‌چندان خوب لیون

لیون در نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ فرانسه روند خوبی نداشته و با ادامه این شرایط بعید است حتی بتواند سهمیه حضور در لیگ کنفرانس اروپا را به‌دست آورد. برای این تیم که روزی یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال فرانسه بود و در بیشتر مواقع یکی از سه تیم مدعی محسوب می‌شد، قرار گرفتن در رتبه سیزدهم بسیار نگران‌کننده است و هواداران این تیم فرانسوی اصلا انتظار چنین عملکردی را از تیم مورد علاقه خود نداشتند. به همین دلیل مدیران باشگاه برای حل بحران کنونی به فکر تقویت تیم در پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات هستند. سایت «فوتکس» فرانسه در گزارشی از شرایط این تیم و احتمال خرید سردار آزمون می‌نویسد: «ژان میشل اولاس، رئیس باشگاه در تابستان در نگه داشتن ممفیس دپای، ستاره هلندی تیمش ناکام ماند و این بازیکن راهی بارسلونا شد. با این حال او تلاش زیادی کرد تا دیگر ستاره‌های تیمش از جمله لوکاس پاکتا، هشام آئور و برونو گیمارش را حفظ کند و در این کار هم موفق بود. در ادامه به خدمت گرفتن نفراتی چون جروم بواتنگ، امرسون پالمیری و ژردان شقیری، نوید فصلی خوب را برای این تیم می‌داد اما با شروع مسابقات، شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. نیم‌فصل از مسابقات سپری شده و لیون جایگاهی بهتر از سیزدهم در جدول ندارد که برای تیمش با این پتانسیل و سابقه اصلا مناسب نیست. پیتر بوش، سرمربی هلندی تیم به‌دنبال تقویت تیم در زمستان است و نفراتی چون سردار آزمون و یانیس هاجی را مد‌نظر دارد. اولاس تلاش خود را برای خرید این بازیکنان آغاز کرده است، اما مشخص نیست درنهایت می‌تواند خواسته‌های سرمربی خود را برآورده کند یا نه. تقویت خط حمله یکی از نیازهای لیون برای ادامه فصل است، اما از سوی دیگر برخی بازیکنان این تیم مورد توجه دیگر باشگاه‌ها قرار گرفته‌اند که می‌تواند شرایط را برای آن کمی سخت کند. نیوکاسل چشم به خرید لوکاس پاکتا دارد و توماس توخل هم بی‌میل نیست تا دوباره امرسون را به استمفوردبریج برگرداند. رم و آرسنال هم برای به خدمت گرفتن برونو گیمارش رقابت دارند و به نوشته رسانه‌های انگلیسی، آرسنال حاضر است 40 میلیون یورو برای خرید این هافبک برزیلی هزینه کند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد لیون ژانویه سختی را در پیش دارد و شاید با خرید نفراتی چون آزمون و هاجی تیمش را تقویت کند، اما ممکن است چند بازیکن تاثیرگذارش را هم از دست بدهد.»

برای لیون تقویت خط حمله یکی از اولویت‌هاست و به همین دلیل پیتر بوش تلاش دارد تا به هر نحو ممکن سردار آزمون را به خدمت بگیرد. با توجه به اینکه قرارداد آزمون در انتهای فصل به پایان می‌رسد و او به‌‌عنوان بازیکن آزاد می‌تواند به هر تیمی که اراده کند منتقل شود. خرید او می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های لیون باشد که در دو فصل اخیر شانس حضور در لیگ قهرمانان اروپا را از دست داده و این فصل به‌دنبال رسیدن به مراحل پایانی لیگ اروپاست.  آنها در 18 بازی خود در این فصل لیگ فرانسه 26 گل به ثمر رسانده‌اند که هشتمین خط حمله ضعیف این رقابت‌ها محسوب می‌شود. با این حال لیون در رقابت‌های مرحله گروهی لیگ اروپا عملکردی کاملا متفاوت داشته و تنها در 6 بازی توانسته 16 بار دروازه حریفان را باز کند. بدون‌شک لیونی‌ها اگر در لوشامپیونه نیز چنین عملکردی را ارائه می‌کردند می‌توانستند در بین 5 تیم بالای جدول قرار گیرند.  البته لیون در لیگ به‌دلیل اتفاقاتی که در دیدار این تیم برابر مارسی رخ داد با کسر یک امتیاز روبه‌رو شد و این دیدار قرار است در زمانی دیگر و پشت درهای بسته برگزار شود که برتری در این مسابقه می‌تواند آنها را سه پله در جدول بالاتر ببرد.

 تلاش‌های آتالانتا و نیوکاسل

لیون البته تنها مشتری جدی آزمون در این ژانویه نیست. اگرچه با توجه به اخباری که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این تیم فرانسوی شانس بسیار زیادی برای به خدمت گرفتن این مهاجم 27ساله ایرانی دارد، اما از آتالانتا و نیوکاسل به‌عنوان دیگر گزینه‌های پیش‌روی او نام برده می‌شود. مسلما بازی در لیگ‌های ایتالیا و انگلیس بسیار دشوارتر از فرانسه است به‌خصوص در لیگ جزیره که در سال‌های اخیر بازیکنان ایرانی مختلفی از جمله آندو تیموریان، کریم باقری، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس در آن بازی کرده‌اند، اما کمتر توانسته‌اند توفیقی کسب کنند. با این حال رسانه‌های ایتالیایی معتقدند که گاسپرینی برای تقویت خط حمله تیم چهارم لیگ ایتالیا و ساختن زوجی طلایی با دوان زاپاتا به‌دنبال خرید آزمون است. آتالانتا در‌حال حاضر رقابت نزدیکی با اینتر، میلان و ناپولی در کورس قهرمانی لیگ ایتالیا دارد و اگرچه خط حمله این تیم عملکرد قابل قبولی تا اینجای فصل داشته است، اما در لیگ قهرمانان آنها پشت‌سر منچستریونایتد و ویارئال قرار گرفتند و راهی لیگ اروپا شدند. شاگردان گاسپرینی برای رسیدن به مرحله حذفی این تورنمنت باید در دیدارهای پلی‌اف به مصاف المپیاکوس یونان بروند. آتالانتا پیش از این هم برای خرید آزمون در تابستان تلاش‌هایی انجام داده بود، اما درنهایت نتوانست به زنیت برای خرید او به توافق برسد.

نیوکاسل این روزها برای تقویت تیم خود به‌شدت به‌دنبال اضافه کردن نفرات جدید و ستاره‌های فوتبال دنیاست تا از خطر سقوط در انتهای فصل در امان بماند. سایت چمپیونات روسیه درباره قرار گرفتن نام مهاجم زنیت در لیست خرید این تیم انگلیسی در مطلبی با تیتر آیا شیخ‌های نیوکاسل از لیگ روسیه مهاجم می‌خرند؟ می‌نویسد: «ادی هاو، سرمربی نیوکاسل بودجه مناسبی برای خرید بازیکنان جدید در ژانویه دارد و به همین دلیل به‌دنبال تقویت تیم خود در این مقطع از فصل است. او نفراتی چون کایرن تریپیه از اتلتیکو‌مادرید را مدنظر دارد که گفته می‌شود بیشترین دستمزد را در این تیم خواهد گرفت. از سوی دیگر کورزاوا و اومتیتی، مدافعان پاری‌سن‌ژرمن و بارسلونا هم در لیست خرید این تیم برای تقویت خط دفاعی قرار دارند. در خط حمله هم گفته می‌شود سردار آزمون یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های این تیم است که با توجه به نمایش خوبی که در ترکیب زنیت داشته مورد توجه سرمربی نیوکاسل قرار دارد. پیش از این گفته می‌شد عثمان دمبله و فیلیپه کوتینیو هم در رادار این تیم هستند، اما ظاهرا هاو ترجیح می‌دهد به‌جای بازیکنانی که دستمزد بالا و کارایی پایینی دارند نفراتی را به ترکیب تیمش اضافه کند که بتوانند گره‌گشای مشکلات نیوکاسل باشند. د‌رصورتی‌که آنها در خرید آزمون ناموفق باشند ایدون ایقالو، مهاجم نیجریه‌ای که به‌تازگی مدتی را در منچستریونایتد بازی می‌کرد یکی دیگر از گزینه‌های آنها محسوب می‌شود.»

در این میان روز گذشته رسانه‌های انگلیسی از تمایل این تیم برای انتقال قرضی پیر امریک اوبامیانگ، مهاجم آرسنال که این روزها سکونشین شده است خبر می‌دهند و ظاهرا تصمیم دارند او را به‌صورت قرضی تا انتهای فصل با بند خرید در تابستان به ترکیب خود اضافه کنند.

درنهایت باید دید از میان این سه گزینه کدام‌یک برای تقویت خط حمله نیوکاسل راهی این تیم خواهد شد و آزمون هم از بین گزینه‌های مد‌نظر خود کدام تیم را برای ادامه دوران ورزشی‌اش انتخاب خواهد کرد.

مرتبط ها