کد خبر: 66551

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

لایحه بودجه ۱۰ روز دیگر به کمیسیون تلفیق می‌رود

مجلس نمی‌تواند در رابطه با تغییر سهم صندوق توسعه ارزی خارج از اجازه رهبری عمل کند. سال گذشته نیز این مورد مطرح بود و درنهایت مورد موافقت واقع نشد و حتی این مطالبه شد که موارد قرض‌شده پیشین نیز باید به صندوق بازگردد.

در رابطه با روند بررسی لایحه بودجه در مجلس با علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت‌وگو داشته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بودجه چه زمانی به کمیسیون تلفیق می‌رود؟

قرار است امروز پیشنهادهای نمایندگان طرح شود. این پیشنهادها بعد به کمیسیون تلفیق می‌رود و تا زمان تشکیل این کمیسیون هیچ چیزی قطعی نشده است. زمانی که بودجه داده شد، تا 10 روز فرصت بود تا نمایندگان پیشنهادهای خود را بدهند. از امروز یعنی 5 دی‌ماه کمیسیون‌ها تشکیل می‌شود و در رابطه با موارد پیشنهادی صحبت می‌شود. درحال حاضر هر صحبتی نیز مطرح شود خیلی جدی نیست. ممکن است فردا این مواردی که الان در مورد بودجه است تغییر پیدا کند. تا زمانی‌که تصمیم قطعی در رابطه با مساله‌ای گرفته نشود، درمورد آن نمی‌شود صحبت کرد. باید ببینیم در کمیسیون‌ها چه چیزی مطرح می‌شود.

نقاط قوت بودجه را چه مواردی می‌دانید؟

 دولت تلاشش این بوده که بودجه با حجم کمتری از کسری تراز عملیاتی ارائه شود، پیش‌بینی رشد هشت‌درصدی نقطه‌قوت دیگری است که اگر تحقق یابد، تاثیر خوبی در اشتغال و تولید می‌گذارد.

یکی از ایراداتی که درمورد بودجه مطرح است این است که بودجه نهاد‌های حمایتی در آن کاهش داشته است، آیا این امر به افراد تحت پوشش این نهادها آسیب وارد نمی‌کند؟

این بودجه کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است. مجددا باید تاکید کنم این بودجه ممکن است 100 درصد تغییر کند. تا زمانی‌که بودجه در کمیسیون تلفیق بحث نشود، نمی‌شود درمورد آن نظر قطعی داد.

باتوجه به اینکه کاهش سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت نیاز به کسب اجازه از رهبری دارد و این مورد الان در بودجه اعمال شده و 20 درصد این سهم کاهش داشته است، آیا مجلس در این‌باره ایرادی به بودجه وارد نمی‌داند؟

مجلس نمی‌تواند در رابطه با تغییر سهم صندوق توسعه ارزی خارج از اجازه رهبری عمل کند. سال گذشته نیز این مورد مطرح بود و درنهایت مورد موافقت واقع نشد و حتی این مطالبه شد که موارد قرض‌شده پیشین نیز باید به صندوق بازگردد. طرح همه این موارد منوط به نظر کمیسیون تلفیق است.

آقای بسطامی، نماینده ایلام گفتند قانونی راجع‌به اصلاح ماده 182 آیین‌نامه داخلی در مجلس به تصویب رسیده است که مطابق آن اگر بودجه به مجلس آمد، حتی درصورت رای مخالف مجلس آن دیگر به دولت برگشت نخواهد خورد. آیا این قانون صرفا درمورد لایحه بودجه است یا در رابطه با سایر لوایح ارسالی دولت نیز مطرح است؟

نه اصلا چنین چیزی مطرح نیست. سال قبل نیز مجلس لایحه بودجه را به دولت بازگرداند. ممکن است اعضای دولت در کمیسیون‌های مجلس حاضر شوند و در مجموع نظرات، لایحه اصلاح شود و در کمیسیون تلفیق تصمیم نهایی گرفته شود و این امکان نیز هست که لایحه به‌طور کامل به دولت بازگردد.

مرتبط ها