کد خبر: 66540

انتخاب بهترین مثلث‌های تهاجمی تیم‌های حاضر در لیگ اوکراین

زاهدی و صیادمنش در بین خطرناک‌ترین‌ها

با پایان نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ فوتبال اوکراین رسانه‌های این کشور به بررسی شرایط تیم‌های مختلف و انتخاب بهترین‌های این تورنمنت تا این مرحله از رقابت‌ها پرداخته‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، با پایان نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ فوتبال اوکراین رسانه‌های این کشور به بررسی شرایط تیم‌های مختلف و انتخاب بهترین‌های این تورنمنت تا این مرحله از رقابت‌ها پرداخته‌اند. سایت «تریکان» اوکراین در گزارشی به انتخاب بهترین مثلث‌های تهاجمی تیم‌های حاضر در لیگ این کشور پرداخته که در میان آنها نام ستاره‌های ایرانی زوریا لوهانسک نیز دیده می‌شود. این سایت می‌نویسد:«در فوتبال مدرن دنیا بیشتر تیم‌ها از سه بازیکن در خط حمله خود استفاده می‌کنند: «یک مهاجم میانی و دو وینگر.» در رقابت‌های این فصل لیگ اوکراین نیز تیم‌ها بیشتر از این روش استفاده کردند و در ادامه به بررسی بهترین‌های رقابت‌ها تا پایان نیم‌فصل می‌پردازیم. تا اینجای فصل بهترین عملکرد را مثلت تهاجمی دینامو کی‌یف داشته که روی هم‌ رفته 27 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند. خط حمله صدرنشین فعلی لیگ متشکل از ویکتور تسیگانوف، ویتالی بویالسکی و دنیس گارماش درحال حاضر خطرناک‌ترین عناصر تهاجمی لیگ را تشکیل می‌دهند. شاید این خط حمله همیشه به این صورت قدرتمند و آتشین نباشد اما میرچا لوچسکیو، سرمربی باتجربه این تیم به خوبی می‌داند که چگونه از گارماش در نوک خط حمله تیمش استفاده کند. یکی از بهترین مثال‌های نمایش عالی این مثلث درخشان در هفته یازدهم و در مصاف با لفوف بود که وقتی تیم از حریف خود عقب افتاد ابتدا بویالسکی بازی را به تساوی کشاند و سپس تسیگانوف گل برتری تیمش را زد. نهایتا این گارماش بود که به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین شد و دو گل دیگر زد تا به لطف درخشش این سه بازیکن بردی شیرین برای دینامو رقم بخورد. البته این را هم باید در نظر داشت که این سه نفر فرازونشیب زیادی در طول فصل داشتند. تسیگانوف در مقطعی از فصل عالی بود و 6 گل در 5 بازی زد و بویالسکی هم شروع خوبی داشت اما مدتی افت کرد و دوباره به فرم خوب خود برگشت. گارماش هم فقط در بخشی از فصل خوب کار کرد و به این ترتیب نمی‌توان با وجود گل‌های زیادی که به ثمر رسانده‌اند این مثلث تهاجمی را دارای ثبات و تداوم دانست. پس از آنها نیز خط حمله دنیپرو با مجموع 23 گل زده برای سه مهاجم این تیم قرار دارد. البته در این تیم عملکرد آرتم دوبفبیک فاصله زیادی با دو هم‌تیمی دیگرش دارد و از 23 گل این مثلث، 14 گل را این بازیکن به تنهایی زده است. در چنین شرایطی باید گفت که دنیپرو در فاز تهاجمی بیش از همه به دوبفبیک وابسته است و حملات تیم طوری طراحی شده که با تمام‌کنندگی او همراه باشد. در تیم شاختار هم ته‌ته، لاسینا ترائوره و فرناندو روی هم رفته 20 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند. شاختار که به‌تازگی جونیور مورائس را از دست داده است در ابتدای فصل با عملکرد بسیار خوب ترائوره امیدوار شد که جانشین بسیار خوبی برای او پیدا کرده است و قرار است یک گلزن جدید در ترکیب این تیم ظهور کند. این امیدواری خیلی زود و با مصدومیت شدید زانوی او از بین رفت و به این ترتیب این مهاجم جوان بورکینافاسویی خانه‌نشین شد تا خط حمله شاختار با مشکل مواجه شود. درنهایت این ته‌ته بود که در پایان نیم‌فصل نخست به‌عنوان بهترین گلزن تیمش توانست بار غیبت هم‌تیمی خود را به دوش بکشد و نمایی قابل قبول در لیگ و البته در لیگ قهرمانان داشت.»

این سایت در ادامه گزارش خود آورده است: «در رتبه چهارم این فهرست نیز بازیکنان زوریا لوهانسک قرار دارند. اللهیار صیادمنش، شهاب زاهدی و ولادیسلاو کوچرگین به ترتیب 7، 6 و 5 گل به ثمر رسانده‌اند و به نوعی می‌توان آنها را هماهنگ‌ترین مثلث تهاجمی لیگ دانست که سهم همه آنها در گلزنی تقریبا یکسان است. این سه بازیکن اگر همگی سالم و سرحال بودند می‌توانستند بسیار اثرگذار باشند و البته دست مربی برای جابه‌جایی آنها هم باز بود. معمولا کوچرگین در نوک خط حمله به کار گرفته می‌شد و دو بازیکن ایرانی در کناره‌ها و به‌عنوان وینگر بازی می‌کردند. در طول فصل پست بازی این دو بازیکن به تناوب عوض شد و گاهی یکی از آنها به مهاجم اصلی تبدیل می‌شد. یکی از مثلث‌های خلاق و بسیار سریع لیگ که بی‌شک اگر کوچرگین مصدوم نمی‌شد آنها می‌توانستند چندین گل دیگر هم به ثمر برسانند. او تقریبا در 8 بازی آخر تیمش غایب بود و ویکتور اسکریپنیک، سرمربی تیم مجبور شد از تاکتیک‌های دیگری برای فاز هجومی تیمش استفاده کند. او گاهی مهاجمان ایرانی‌اش را به کناره‌ها می‌برد و گاهی هم در خط حمله به کار می‌گرفت که جواب هم می‌داد و مثلا در یکی از بازی‌ها باعث شد تا شهاب زاهدی هت‌تریک کند.»

البته در نیم‌فصل دوم دیگر خبری از این مثلث تهاجمی نخواهد بود؛ چراکه صیادمنش با پایان قرارداد قرضی‌اش از زوریا جدا شده و به فنرباغچه برگشته است و اسکریپنیک باید برای ادامه مسابقات فکری به حال مهاجمان تیمش و تغییرات در فاز تهاجمی زوریا داشته باشد.

مرتبط ها