کد خبر: 66318

خلاصه جلسه پرسش و پاسخ سرپرست باشگاه پرسپولیس

اعتراض به گذشته، بدون شفاف‌سازی آینده!

همه مدیران پرسپولیس احساس می‌کنند باید بسیاری از موارد را پنهان نگه دارند. همین تصور باعث‌شده تا همیشه شاهد دعوا و اختلاف مدیران قبلی و جدید پرسپولیس باشیم. مشاوره‌ها و تصمیم‌گیری‌ها همواره به‌گونه‌ای بوده که اجازه نداده شفاف‌سازی‌ها به‌موقع باشد.

اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار: نشست مطبوعاتی مدیرعامل پرسپولیس دیروز برگزار شد و مجید صدری سرپرست باشگاه سرخ پایتخت روبه‌روی اهالی رسانه نشست تا به سوالات آنها پاسخ دهد. صدری زمانی روبه‌روی رسانه‌ها نشست تا درمورد شرایط باشگاه پرسپولیس صحبت کند که بالاخره ماجرای شکایت گابریل کالدرون با پایان خوشی همراه و پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه باز شد و پرسپولیس توانست قرارداد دو بازیکن تاجیکی خود را بالاخره امضا کند. وقتی نگاهی به نکات مطرح‌شده در این گفت‌وگو می‌اندازیم، به مسائلی برمی‌خوریم که همچنان سوال بسیاری از رسانه‌ها و حتی هواداران این باشگاه قدیمی فوتبال ایران است. روزنامه «فرهیختگان» نگاهی انداخته به این مسائل و سوالاتی که بی‌پاسخ مانده‌اند.

 جنگ بی‌پایان و همیشگی مدیران پرسپولیس

این گفت‌وگو نشان داد که صدری نسبت به عملکرد مدیریت‌های قبلی باشگاه پرسپولیس اعتراض زیادی دارد. در این گفت‌وگو صدری از مدیریت زمان رسول‌پناه، انصاری‌فرد و ایرج عرب، انتقادهای زیادی کرد و همه مشکلات موجود پرسپولیس را از زمان آن مدیریت‌ها دید و همه تلاش خودش را معطوف به حل مشکلات مدیریتی مدیران قبلی پرسپولیس دانست.

این اتفاق ظاهرا در پرسپولیس تمامی ندارد. جالب است مدیران قبلی هم مثل مدیران کنونی از سوی وزارت ورزش و سازمان تربیت‌بدنی سابق انتخاب شده‌اند و همگی آنها حاصل اندیشه‌های مدیریتی متولی اصلی ورزش هستند. اگر نگاهی به مصاحبه‌های تک‌تک این مدیران بیندازیم می‌بینیم که همگی علیه مدیران قبلی خود موضع گرفته‌اند. زمانی دعوا میان حبیب کاشانی و محمدحسن انصاری‌فرد بود و همه هواداران پرسپولیس خوب به‌خاطر دارند که کسر 6 امتیاز پرسپولیس در فصل 95 به‌خاطر همین اختلاف بود و البته با قهرمانی پرسپولیس در آن سال این اختلاف به‌دست فراموشی سپرده شد. یا اختلاف میان علی‌اکبر طاهری و حمید گرشاسبی که روی آنتن شبکه علنی شد و کار به بیان کلماتی تند کشید؛ آن روز هم طاهری انتقادهایی از عملکرد مالی مدیریت گرشاسبی کرد و مدیرعامل وقت هم در مقام پاسخگویی برآمد. یا همه دیدند که چه اختلاف شدیدی میان رسول‌پناه و انصاری‌فرد به‌وجود آمد که منجر به استعفای انصاری‌فرد روی آنتن تلویزیون شد و چند روز قبل هم رسول‌پناه با تکرار حرف‌هایی باعث شد تا انصاری‌فرد بعد از مدت‌ها سکوت اقدام به پاسخگویی کند.

ظاهرا مشکلات پرسپولیس قرار است در قالب همین دنبال مقصر گشتن‌ها، حل نشده باقی بماند!

 تکرار مدیریت پراشتباه

صدری از پرداخت طلب کالدرون می‌گوید. اتفاقی که ظاهرا بدون‌حاشیه هم نبوده و صدری مدعی‌شده که این سرمربی آرژانتینی پیام‌هایی در فضای مجازی ارسال کرده که شرم‌آور بوده است. او از مدیران قبلی انتقاد کرده که چرا کاری را که می‌شده با 100 هزار دلار به اتمام برسانند به‌جایی رساندند که باشگاه پرسپولیس باید با التماس و با رقم 750 هزار دلار به پایان برساند. حرفی که کاملا درست است. اما این سوال پیش می‌آید که چرا صدری که از چنین رفتاری ناراحت است، خودش مجری رفتار درست درمورد بوژیدار رادوشوویچ نبوده و با او با رقمی کم تسویه‌حساب نکرده تا مانع رفتن این بازیکن شود. چون رادوشوویچ با مدیری دیگر قرارداد 3ساله امضا کرده، یعنی نباید مدیر کنونی مشکلات بازیکن را حل کند؟! چرا باید بگوید اگر رادو رفت او مقصر نیست؟ چرا صدری مثل مدیران قبلی با بازیکن تسویه‌حساب کامل نکرد و اجازه داد تا رادو به کشورش برگردد. چرا طلب او را نداد و همه چیز را گردن مدیریت قبلی انداخت؟

 معاونت حقوقی مقتدر، گمشده دیروز و امروز پرسپولیس

صدری از عملکرد مدیران قبلی پرسپولیس درمورد پرونده استوکس انتقاد می‌کند و می‌گوید چرا رسول‌پناه اجازه داده کارت ‌ای‌تی‌سی این بازیکن صادر شود. حرف سرپرست پرسپولیس کاملا درست است و باید مدیران قبلی بگویند چرا درمورد رفتار این بازیکن از خود حرکتی نشان ندادند. اما سوال اینجاست که بعد از زمان مدیریت انصاری‌فرد که اعلام کردند قرارداد سفت و محکمی با این بازیکن بسته شده است، چرا این قرارداد محکم به کمک پرسپولیس نیامد. چرا مدیریت‌های بعدی شکایت نکردند و از همه مهم‌تر زمان مدیریت صدری چرا کسی به این موضوع فکر نکرد که اتفاقات مربوط به استوکس به‌خاطر ضعف‌های شدید حقوقی است و معاونت حقوقی باید مقتدر تشکیل شود و مقتدر عمل کند. اگر به عقب برگردیم می‌بینیم پرسپولیس چه ضربات جبران‌ناپذیری از نداشتن معاونت‌های حقوقی خود دریافت کرده است! زمان جدایی طارمی و رامین رضاییان یادمان هست که معاونت حقوقی وقت آنقدر ضعیف عمل کرد که یکی توانست با بند دست‌نویس قرارداد خود را فسخ کند و دیگری با انتقال به تیم دیگر و بازگشت عجیبش دردسر بزرگی برای پرسپولیس به‌وجود بیاورد. زمان جدایی ترابی و شجاع خلیل‌زاده هم همین ضعف به پرسپولیس ضربه مالی زیادی زد.

صدری که اینقدر راحت می‌گوید از خلیل‌زاده شکایت نمی‌کند، به چه مجوزی می‌خواهد حق پرسپولیس را از این انتقال مشکل‌دار نادیده بگیرد؟! او در صدور بیانیه علیه وکیل باشگاه هم نشان داد نسبت به بروز ضعف در تیم حقوقی باشگاهش چندان بی‌تقصیر نیست.

تیم حقوقی او نباید هیچ پرونده‌ای را بدون پیگیری بگذارد. اگر هم در پرونده‌ای راه به جایی نمی‌برد باید درموردش اطلاع‌رسانی کند.

 بدون شفاف‌سازی برای آینده

صدری می‌گوید برای آینده او باید پاسخگوی مسائل باشد. اما چرا بعدا؟ چرا امروز او شفاف‌سازی نکرد. او هرگز نگفت پول پرداخت طلب کالدرون را از کجا آورده است. او هرگز نگفته پول بودیمیر در زمان مدیریت سمیعی که خودش هم در باشگاه حضور داشته، از کجا آمده است. او نگفته 80 هزار دلار را از کجا آورده که به رادو داده است. او نگفته در مدت حضورش در باشگاه کلا چقدر پول آورده، آن را از کجا آورده، چقدرش درآمدزایی بوده و چقدرش قرض گرفته شده است. صدری نگفته قرض‌هایی که گرفته شده چقدر است و چطور قرار است که پرداخت شود.

اگر این شفاف‌سازی‌ها الان صورت نگیرد، بعدها ممکن است مدیر بعدی درموردش حرف بزند و حاشیه‌ای دیگر برای پرسپولیس و خود صدری ایجاد شود. اتفاقی که بارها در پرسپولیس افتاده و امروز حتی باعث ناراحتی خود صدری نیز شده است. البته روزنامه «فرهیختگان» همواره اعلام آمادگی کرده و می‌کند که نشر‌دهنده پاسخ‌های صدری به این موضوع باشد.

 ایراد کلی!

همه مدیران پرسپولیس احساس می‌کنند باید بسیاری از موارد را پنهان نگه دارند. همین تصور باعث‌شده تا همیشه شاهد دعوا و اختلاف مدیران قبلی و جدید پرسپولیس باشیم. مشاوره‌ها و تصمیم‌گیری‌ها همواره به‌گونه‌ای بوده که اجازه نداده شفاف‌سازی‌ها به‌موقع باشد. زمانی برخی شفاف‌سازی‌ها صورت گرفته که پای آبرو در میان بوده است! نوع مدیریت در تسویه با بازیکنان داخلی و خارجی و نبود یک تیم حقوقی قوی برای رسیدگی یا کاور کردن پرونده‌ها و شکایات و قراردادها همیشه دردسر بزرگی برای پرسپولیس به‌چشم آمده است. مشخص هم نیست چرا مدیریت این باشگاه که منتخب سیستم مدیریت کلان ورزش است، هرگز به فکر اصلاح عملکرد مدیریت قبلی نبوده‌ و همواره مدیریت‌های‌ قبلی را مقصر مشکلات زمان خود دانسته‌ است. راستی چه زمانی یک مدیری به پرسپولیس می‌آید که ضعف‌های گذشته را برطرف کند و آینده‌ای بی‌حاشیه را در اختیار مدیر بعدی قرار دهد؟

مرتبط ها