کد خبر: 66308

در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با تهیه‌کننده و کارگردان مستند «آورتین» مطرح شد

حاج قاسم قهرمان صلح «آورتین»

حاج‌قاسم سلیمانی در زمان حیاتش اجازه نمی‌داد تا از عملیات‌هایی که انجام داده فیلم و مستند بسازند. اما در پانزدهمین دوره جشنواره حقیقت، یک مستند سینمایی با عنوان «آورتین»، برنده جایزه ویژه «سرباز وطن» شد که داستان یکی از عملیات‌های حاج‌قاسم سلیمانی در ایران را روایت می‌کرد.

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: تصور عمومی از زندگی و جهاد حاج‌قاسم سلیمانی به سا‌‌‌‌‌‌‌‌ل‌های دفاع مقدس یا دفاع از حرم و فراتر از مرزهای ایران بازمی‌گردد. حاج‌قاسم سلیمانی در زمان حیاتش اجازه نمی‌داد تا از عملیات‌هایی که انجام داده فیلم و مستند بسازند. اما در پانزدهمین دوره جشنواره حقیقت، یک مستند سینمایی با عنوان «آورتین»، برنده جایزه ویژه «سرباز وطن» شد که داستان یکی از عملیات‌های حاج‌قاسم سلیمانی در ایران را روایت می‌کرد.

این مستند قصه‌اش را از دهه 70 روایت می‌کند. اوایل دهه 70 و بعد از اینکه پرونده جنگ تحمیلی کاملا بسته شده بود، در منطقه جنوب شرق کشور یعنی سیستان‌وبلوچستان و کرمان ناامنی گسترده‌ای شکل گرفته بود. جنس شرارت این افراد جنبه سیاسی نداشت و برای آنها فرقی نمی‌کرد که با کدام دولت و حکومت مقابله می‌کنند. قانون برای این افراد همانی بود که خودشان نوشته بودند. قاچاق می‌کردند و گاهی هم دست به کشتار سربازان مرزی یا مردم بی‌گناه می‌زدند. برقراری و ایجاد امنیت برای این منطقه در دستور کار حکومت قرار می‌گیرد. پس از تلاش‌های بی‌سرانجام در ایجاد امنیت این منطقه، حل مساله به لشکر ثارالله به فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی سپرده می‌شود. تدبیر حاج‌قاسم سلیمانی، آغازگر عملیاتی شد که هیچ جنگ و خونریزی نداشت. شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که اشرار آن زمان مجاب شدند سلاح‌هایشان را تحویل دهند و تسلیم شوند. اما این پایان کار حاج‌قاسم با این افراد نبود و توانست تهدیدهای نقاط ناامن را تبدیل به فرصت کند. حاج‌قاسم سلیمانی برای این افراد، فضایی فراهم کرد که افراد شرور آن روزها، به بزرگ‌ترین کارآفرینان امروز آن منطقه بدل شوند. مستند «آورتین» روایتی از این عملیات است و به کارگردانی حسین وزیرزاده و تهیه‌کنندگی اسرافیل کلیجی تولید شده است. این مستند روز دوشنبه 29 آذرماه در تالار سوره حوزه هنری و با حضور عواملش رونمایی شد. به همین بهانه با کارگردان و تهیه‌کننده این مستند گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

اسرافیل کلیجی، تهیه‌کننده «آورتین»: حاج‌قاسم برای جناح‌های سیاسی نیست (لینک)
 
حسن وزیرزاده کارگردان «آورتین»: این قصه واقعی است و شعار نمی‌دهیم (لینک)

مرتبط ها