کد خبر: 65960

فوتبال انگلیس دوباره با بحران جدی کرونا روبه‌رو شد

یک‌چهارم لیگ برتری‌ها واکسن نزده‌اند

فوتبال اروپا این روزها دوباره وارد بحران کرونا شده و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید اوضاع در این قاره پس از واکسیناسیون گسترده و کنترل شیوع این بیماری رو به بهبود است اما سویه جدید این بیماری که با نام «اُمیکرون» شناخته می‌شود باعث شده وضعیت دوباره بحرانی شود.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: فوتبال اروپا این روزها دوباره وارد بحران کرونا شده و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید اوضاع در این قاره پس از واکسیناسیون گسترده و کنترل شیوع این بیماری رو به بهبود است اما سویه جدید این بیماری که با نام «اُمیکرون» شناخته می‌شود باعث شده وضعیت دوباره بحرانی شود. باشگاه‌های اروپایی در ماه‌های اخیر تقریبا به روال معمول گذشته برگشته بودند و حتی حضور هواداران در ورزشگاه‌ها نیز همانند قبل بدون هیچ مشکلی انجام می‌شد، اما این سویه جدید باعث بروز نگرانی‌هایی شده و ادامه این روند ممکن است دوباره حتی به تعطیلی رقابت‌های مختلف منجر شود. لیگ برتر جزیره درحال حاضر وضعیت وخیمی را تجربه می‌کند و ابتلای تعداد زیادی از اعضای باشگاه‌ها باعث تعطیلی مسابقات و به‌هم ریختن برنامه بازی‌ها شده است. در سایر کشورها نیز گزارش‌هایی از ابتلای برخی بازیکنان منتشر شده اما در انگلیس این روزها کمتر باشگاهی وجود دارد که با این مشکل مواجه نشده باشد.

لغو نیمی از مسابقات

تاتنهام نخستین باشگاه انگلیسی بود که به‌صورت گسترده با این مشکل روبه‌رو شد. این تیم که خود را برای دیدار برابر رن فرانسه در لیگ کنفرانس اروپا آماده می‌کرد ناگهان با مثبت شدن تست تعداد زیادی از بازیکنان و کارمندان خود به مشکل خورد. درنهایت یوفا بازی این تیم را لغو کرد و قرار شد درباره نتیجه آن تصمیم‌گیری شود. در ادامه منچستریونایتد هم با چنین بحرانی روبه‌رو شد و پس از مسابقه هفته گذشته این تیم برابر برنتفورد، بازی با برایتون نیز لغو شد تا شاگردان رانگنیک به جمع کرونایی‌های لیگ برتر اضافه شوند. این اتفاق برای چلسی، لیورپول و چندین باشگاه دیگر رخ داد و البته با توجه به کم‌بودن تعداد بازیکنان کرونایی این تیم‌ها، مسابقات وسط هفته آنها درنهایت برگزار شد.

به این ترتیب مشخص شد اوضاع باشگاه‌های لیگ برتر اصلا مساعد نیست و روزبه‌روز به تعداد کرونایی‌های آنها افزوده می‌شود. پنجشنبه‌شب نیز 6مسابقه دیگر در این لیگ لغو شد تا حتی برخی باشگاه‌ها درخواست تعلیق مسابقات را برای مدتی طولانی‌تر ارائه دهند تا بتوانند از این بحران عبور کنند که البته هنوز تصویب نشده است. واتفورد، نوریچ، برنتفورد و لسترسیتی تازه‌ترین قربانیان سویه جدید کرونا هستند که به‌دلیل تعداد کم بازیکنانی که دراختیار داشتند بازی‌های آنها هم لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.

از دیدارهایی که قرار بود طی امروز و فردا برگزار شود هم فقط 5بازی همچنان قرار است انجام شود که البته با توجه به شرایط بحرانی لیورپول، برنلی و چلسی امکان لغو تعداد بیشتری از مسابقات این هفته نیز وجود دارد. فرانک توماس، سرمربی برنتفورد یکی از نخستین کسانی بود که خواستار لغو دیدارهای لیگ و همچنین جام اتحادیه که قرار است این هفته برگزار شود، شد تا این زنجیره ابتلا به کرونا بین بازیکنان و سرایت آن از تیمی به تیم دیگر شکسته شود. ازسوی دیگر مسئولان برگزاری مسابقات مشغول بررسی راهکارهایی هستند تا بازیکنانی را که از زدن واکسن خودداری کرده‌اند وادار به تغییر این نگرش کرده و آنها هم این کار را انجام دهند.

منچستریونایتد که دیدار سه‌شنبه گذشته آنها لغو شده بود به‌دلیل اینکه بر اثر ابتلا به کرونا و همچنین مشکلات سلامتی و مصدومیت برخی بازیکنان تنها 7نفر را برای دیدار امروز برابر برایتون دراختیار داشت بازی‌اش لغو شد و این شرایط در چندین باشگاه دیگر نیز وجود دارد. به فاصله کمی از این اتفاقات برنتفورد هم کمپ تمرینی خود را به‌دلیل ترس از شیوع بیشتر کرونا در این باشگاه تعطیل کرد و به همین دلیل آنها نتوانستند آماده‌سازی مناسبی برای دیدار برابر واتفورد داشته باشند. روز چهارشنبه نیز تعداد تست‌های مثبت بازیکنان واتفورد به‌طرز عجیبی بالا رفت و دیدار این تیم برابر برنلی در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری لغو شد. تصمیم‌گیری با تاخیر مسئولان برگزاری مسابقات برای لغو بازی‌ها انتقادهایی را به‌دنبال داشت اما آنها در پاسخ به این فشارها می‌گویند تصمیم دارند تا حد ممکن مسابقاتی را که خطری در برگزاری آن نیست طبق برنامه انجام دهند و البته سلامتی بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها نیز در این میان اولویت زیادی دارد. طبق دستورالعمل‌های جدیدی که اعلام شده، بازیکنان باید روزانه مورد آزمایش قرار گیرند و وضعیت سلامتی آنها به دقت رصد شود تا مشکلی برای آنها و سایر نفرات تیم‌ها به‌وجود نیاید. ازسوی دیگر با توجه به نزدیکی کریسمس و فشردگی بازی‌های لیگ برتر در این برهه از فصل به‌نظر می‌رسد اگر مسئولان برگزاری مسابقات نتوانند چاره‌ای برای حل مشکل پیدا کنند، اتمام مسابقات در تاریخ مقرر برای آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود.

این هفته را تعطیل کنید

فرانک، سرمربی برنتفورد معتقد است تمامی بازی‌ها باید لغو شود تا وضعیت از این وخیم‌تر نشود: «به‌نظر ما حداقل دیدارهای این هفته لیگ برتر باید لغو شود تا این بحران جدی‌تر نشود. تعداد بازیکنان کرونایی به‌شدت درحال افزایش است و باید چاره‌ای فوری برای این مشکل اندیشیده شود. تقریبا همه باشگاه‌ها با این بحران روبه‌رو هستند و اگر زودتر در این زمینه تصمیم‌گیری نشود بحرانی به‌مراتب بزرگ‌تر را در پیش خواهیم داشت. لغو دیدارهای این هفته و همچنین مسابقات جام اتحادیه (که قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار شود) باعث می‌شود همه تیم‌ها حداقل یک‌هفته فرصت برای بازیابی خود و بهتر شدن شرایط داشته باشند و در این مدت می‌توانند اوضاع خود را مدیریت کنند. این تعطیلی موقت می‌تواند باعث شکسته شدن زنجیره ابتلا به بیماری و کمک مهمی برای حل آن باشد.»

مارچلو بیلسا، سرمربی لیدزیونایتد هم معتقد است نباید تیم‌ها را مجبور به انجام بازی‌ها کرد و در این صورت تیم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد: «من اصلا دوست ندارم برابر تیمی قرار بگیرم که به‌دلیل ابتلای بازیکنانش به کووید-19 تضعیف شده است. اصلا دوست ندارم از شرایط بد تیم‌ها سوءاستفاده کنم.»

در شرایط کنونی سه باشگاه منچستریونایتد، لسترسیتی و واتفورد کمپ تمرینی خود را تعطیل کرده‌اند و فعلا به بازیکنان خود استراحت داده‌اند تا از افزایش احتمالی تعداد مبتلایان جلوگیری کنند. ازسوی دیگر لیگ برتر تصمیم گرفت از هفته گذشته محدودیت‌های کرونایی را دوباره در باشگاه‌های مختلف اعمال کند تا مانع از شیوع بیشتر این بیماری شود. پروتکل‌هایی که در ابتدای شیوع این بیماری در ایرابت‌ها اعمال می‌شد قرار است دوباره به اجرا گذاشته شود و به همین دلیل باشگاه‌ها باید به دقت این موارد را رعایت کنند، در غیر این صورت با جرایم سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

ازسوی دیگر فشار زیادی روی این نهاد برای تعطیلی مسابقات وجود دارد اما با توجه به اینکه در تقویم مسابقات جای زیادی برای تغییر زمان بازی‌ها وجود ندارد این اتفاق می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در انتهای فصل شود. سازمان بهداشت انگلیس هم از مسئولان برگزاری مسابقات خواسته پروتکل‌های بهداشتی به دقت در مسابقات رعایت شود تا این مشکل به یک بحران ملی بدل نشود. این برای نخستین‌بار است که بازیکنان باید به‌صورت روزانه تست کرونا بدهند و ازسوی دیگر لیگ برتر تصمیم گرفته درصورتی که یک باشگاه 14بازیکن و یک گلر در لیست خود دراختیار داشت بازی‌های این تیم‌ها را برگزار کند که این سختگیری با اعتراض برخی تیم‌ها روبه‌رو شده است. آنها معتقدند در چنین شرایطی نباید باشگاه‌ها را مجبور کرد با حداقل نفرات و درحالی که تعداد زیادی از بازیکنان آنها درگیر بیماری هستند و شرایط مساعدی ندارند در زمین مسابقه حاضر شوند و این باعث می‌شود رقابتی نابرابر شکل بگیرد.

یک‌چهارم بازیکنان واکسن نزده‌اند

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که درحال حاضر در این رقابت‌ها وجود دارد این است که نزدیک به یک‌چهارم بازیکنان واکسینه نشده‌اند و تصمیمی هم برای زدن واکسن ندارند. این درحالی است که 59درصد بازیکنان هر دو دز واکسن را زده‌اند و سایرین نیز فقط یک دز را تزریق کرده‌اند یا تصمیم دارند در واکسیناسیون شرکت کنند. این آمار نگران‌کننده باعث شده بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده فوتبال این کشور به طرق مختلف تلاش کنند این نفرات را برای تزریق واکسن مجاب کنند. یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی لیورپول پیش از دیدار تیمش برابر نیوکاسل اعلام کرد بازیکنانش به‌زودی دز سوم (بوستر) را دریافت خواهند کرد و از سایر بازیکنان لیگ برتر هم خواست هرچه زودتر واکسینه شوند تا خطر ابتلای آنها به این بیماری کاهش پیدا کند: «در تیم ما درصد بالایی از بازیکنان واکسن زده‌اند و در این زمینه آمار خوبی داریم. به‌زودی خود من دز بوستر خود را خواهم زد و از همه می‌خواهم هرچه زودتر این کار را برای ایمنی خود و اطرافیان‌شان انجام دهند. لطفا افرادی را که ادعا می‌کنند در این زمینه بیشتر از بقیه می‌دانند و مخالف واکسن هستند جدی نگیرید و به حرف‌های آنها توجه نکنید. این صحبت‌ها اصلا منطقی نیست و باید به حرف کسانی توجه کرد که اطلاعات خوبی دراین‌باره دارند. از شما می‌خواهم هرچه زودتر واکسیناسیون را انجام دهید تا از این بیماری خلاص شویم.»

درحالی‌که انگلیسی‌ها با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند آمار در لیگ ایتالیا نشان می‌دهد حدود 98درصد بازیکنان هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب ایمنی خوبی در این رقابت‌ها ایجاد شده است. به این ترتیب در روزهای اخیر آمار مبتلایان به کرونا در این رقابت‌ها به‌شدت پایین است و این نشان می‌دهد که واکسیناسیون تاثیر زیادی در این زمینه داشته است. البته فعلا آماری در سری Aدرباره بازیکنانی که دز سوم خود را زده‌اند وجود ندارد اما جورجو کیلینی، مدافع باتجربه یوونتوس یکی از بازیکنانی است که این کار را انجام داده و به سایرین هم توصیه می‌کند هرچه زودتر به‌دنبال تزریق بوستر خود باشند: «همه ما باید در این کار سهیم باشیم و نقش خود را برای اتمام زنجیره ابتلای این بیماری انجام دهیم. درحال حاضر مهم‌ترین کار این است که به‌سرعت همه واکسینه شوند تا هم خودمان و هم اطرافیان را برابر این بیماری خطرناک ایمن کنیم.»

ادی هاو، سرمربی نیوکاسل هم که تیمش در جدول رده‌بندی مسابقات وضعیت مناسبی ندارد و به‌تازگی هم به لیورپول باخته یکی دیگر از طرفداران لغو مسابقات بوده و معتقد است تا زمانی که شرایط به وضعیت ایده‌آل برنگردد نباید مسابقات را برگزار کرد: «اینکه نیمی از بازی‌ها برگزار شود و سایر مسابقات را لغو کنیم اصلا کار درستی نیست. برگزاری رقابت‌های لیگ به این صورت اصلا جالب و جذاب نیست و باعث می‌شود مشکلات بیشتری ایجاد شود. وقتی یک تیم تعدادی از بازیکنانش را به‌دلیل ابتلا به کووید از دست می‌دهد این موضوع باعث می‌شود رقابت برای این تیم نابرابر شود و فکر نمی‌کنم کسی به‌دنبال این اتفاق باشد. به‌نظرم باید یک تصمیم فوری و قاطع در این زمینه گرفته شود و تعلل بیشتر باعث می‌شود مشکلات افزایش یابد. همه مردم دوست دارند رقابتی عادلانه و برابر را شاهد باشند اما وقتی یک تیم بخشی از بازیکنان خود را که شاید نفرات کلیدی آنها باشند دراختیار نداشته باشد باعث می‌شود در جدالی نابرابر با رقبا قرار گیرد. در این شرایط باید سلامتی بازیکنان و تماشاگران را نیز در نظر بگیریم و با توجه به همه این مسائل تصمیم‌گیری صورت بگیرد.»

میکل آرتتا، سرمربی آرسنال نیز با همتای خود در نیوکاسل هم‌عقیده است که نباید در این شرایط و با چنین شکلی مسابقات را برگزار کرد: «باید رفتار واحدی در این زمینه داشته باشیم و مشخص شود که چرا برخی مسابقات لغو و دیگر بازی‌ها برگزار می‌شود. این شیوه برگزاری رقابت‌ها نگرانی از ناعادلانه بودن تصمیمات را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تیم‌ها در شرایط نابرابری مقابل هم قرار گیرند.»

احتمال تعطیلی مسابقات

ازسوی دیگر حتی این درخواست مطرح شده که لیگ به تعویق افتاده یا حتی تعطیل شود. روز دوشنبه قرار است جلسه‌ای در این زمینه با حضور باشگاه‌های لیگ برتری و مسئولان برگزاری مسابقات برگزار شود تا دراین‌باره تصمیم‌گیری شود. طرفداران این ایده معتقدند در این برهه حساس از فصل که مسابقات بسیار فشرده برگزار می‌شود اصرار به ادامه لیگ می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد؛ اما درسوی دیگر برخی همچون استیو پریش، رئیس باشگاه کریستال‌پالاس و یورگن کلوپ معتقدند که تنها لغو برخی مسابقات کافی است و تعلیق موقت مسابقات می‌تواند به باشگاه‌ها کمک کند تا از این بحران عبور کنند. تا دیروز لغو 9دیدار لیگ برتر جزیره در روزهای اخیر قطعی شده بود اما شاید جلسه سرنوشت‌ساز روز دوشنبه مشخص کند که تکلیف ادامه این مسابقات چه خواهد شد. اگرچه با توجه به شرایطی که وجود دارد بعید است خروجی این جلسه تعطیلی کامل مسابقات در این فصل باشد.

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که باشگاه‌ها در این زمینه دارند اثرات طولانی‌مدت ابتلا به این بیماری روی بازیکنان است. به‌خصوص مشکلات تنفسی که می‌تواند تا مدت‌ها بازیکنان را تحت‌تاثیر قرار داده و روی عملکرد آنها تاثیر منفی داشته باشد. کوین دی‌بروینه، ستاره بلژیکی منچسترسیتی یکی از بازیکنانی است که سابقه ابتلا به کرونا را داشته و معتقد است هنوز هم با برخی عوارض این بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند: «شرایطم در این فصل خیلی بهتر شده و حالا ریتم بهتری دارم. مصدومیت‌های اخیرم به‌خصوص ضربه‌ای که به صورتم خورد و همچنین آسیب مچ پایم باعث شد مدتی از شرایط خوبم دور بمانم. البته یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این مدت داشتم ابتلا به کرونا بود که باعث شد شرایط بدنی‌ام افت کند. البته پس از آن تلاش کردم با تمرینات سخت‌تر این مشکلات را پشت‌سر بگذارم و در این میان مجبور بودم در برخی بازی‌ها به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین شوم تا فشار زیادی را حس نکنم. هنوز هم پس از این مدت مشکلاتی را در بدنم حس می‌کنم و به‌خصوص پس از دو یا سه استارت متوجه آن می‌شوم. همه اینها عوارض کووید است که روی سلامتی و فعالیت بدنی‌ام تاثیر منفی گذاشته است. واقعا بیماری سختی بود و 4روز به‌شدت بیمار بودم. فکر می‌کردم سرما خورده‌ام اما اصلا وضعیتم مثل سرماخوردگی نبود و حال خیلی بدی داشتم. معمولا عصر و غروب دچار تب می‌شدم و حس بویایی و چشایی‌ام را نیز از دست داده بودم. بعد از 5روز شرایطم خیلی بهتر شد اما همچنان بویایی و چشایی را نداشتم. البته درحال حاضر وضعیت خوبی دارم. 10روز خیلی سخت را پشت‌سر گذاشتم به‌خصوص که از همسر و فرزندانم دور بودم و خود را قرنطینه کردم تا آنها مبتلا نشوند.»

مرتبط ها