کد خبر: 65805

موضع مرد کروات درقبال کی‌روش؛ نه رویارویی مهم بود نه منتفی شدنش!

برانکو تمدید کرد، خیال اسکوچیچ راحت شد

قرارداد فعلی برانکو با فدراسیون عمان تا اواخر خردادماه سال بعد اعتبار دارد. البته چنانچه عمان در مرحله مقدماتی به‌عنوان تیم سوم به پلی‌اف صعود کند، این‌ مدت تا پایان بازی‌ها تمدید می‌شود، با این‌حال فدراسیون کشور عمان به این مربی کروات پیشنهاد داد تا ۲ سال دیگر قراردادش را تمدید کند‌ (تا پایان بازی‌های جام ملت‌های آسیا) و برانکو هم که گفته می‌شد گزینه تیم‌ملی کویت است و حتی برخی عنوان کردند بعد از صعود ایران به جام‌جهانی گزینه جانشینی اسکوچیچ است، این پیشنهاد را پذیرفت و قراردادش را تمدید کرد.

روزبه دلاور، روزنامه‌نگار: برانکو ایوانکوویچ مرد ۶۷ ساله بادانشی که در فوتبال آسیا نشستن روی نیمکت مربیگری کشورهای عربستان، امارات، چین و حالا عمان را در کارنامه دارد، در عمان و تیم ملی این کشور به ماجراجویی تازه‌ای فکر می‌کند‌. قراردادش روز گذشته به‌مدت دوسال دیگر تمدید شد تا نشان دهد کارش را تا به اینجا خوب انجام داده است. درباره آخرین وضعیت مرد کروات در عمان ازطریق رضا چلنگر که کماکان ارتباط نزدیکی با وی دارد تلاش کردیم اطلاعات جدیدی کسب کنیم.

 مربی محبوب عمانی‌ها

برانکو به‌عنوان یک مربی توانست صعود عمان به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی را رقم بزند. این تیم حالا یکی از تیم‌هایی است که به جام ملت‌های آسیا صعود کرده و همچنین در مرحله یک‌چهارم نهایی عرب‌کاپ حضور داشته است و همین‌طور عمان با برانکو برای اولین‌بار ژاپن را آن‌هم در خاک کشورش شکست داد. همه این نتایج برای فوتبال عمان یک افتخار به‌حساب می‌آید و برای همین هم عمانی‌ها از برانکو تقدیر کردند و او در بین فوتبال‌دوستان این کشور محبوب است.

 باخت خفیف در عرب‌کاپ

عمان همراه با برانکو بازی‌های عرب‌کاپ را جدی گرفته بودند. عمان در بازی اول مقابل عراق یک مساوی به‌دست آورد، در بازی دوم به قطر با نتیجه دو بر یک شکست خورد، اما در بازی آخر آنها موفق شدند با سه گل بحرین را شکست دهند و به‌عنوان تیم دوم به مرحله بعدی بازی‌ها صعود کردند. اما عمانی‌ها در بازی یک‌چهارم نهایی درمقابل تونس تیم قدرتمند جام با نتیجه دو بر یک شکست خوردند و حذف شدند. برانکو همراه با عمان همین‌که در گروهی که عراق و بحرین هم حضور داشتند موفق به صعود شدند، کار بزرگی انجام دادند، اگرچه برای پیرمرد زیاده‌خواه کروات این نتیجه هم چندان فوق‌العاده محسوب نمی‌شود‌‌.

 عمانی‌های مرفه انگیزه زیادی ندارند

برگزاری یک لیگ ضعیف و نه‌چندان باکیفیت در کشور و بازیکنانی که به‌لحاظ مالی مرفه هستند اینها از مشکلاتی است که برانکو با آن در عمان مواجه شده. او هرچند از حضورش در عمان رضایت دارد، اما اعتقاد دارد انگیزه دادن به چنین بازیکنانی کار بسیار سختی است.

 تقابل با کی‌روش اهمیتی نداشت!

مصر همراه با کی‌روش، سرمربی سابق تیم‌ملی کشورمان با برد مقابل اردن به مرحله بعدی بازی‌های عرب‌کاپ راه پیدا کرد و حریف تونس شد. اگر عمان مقابل تونس برنده از زمین خارج می‌شد، تقابل دو مربی سابق تیم‌ملی که به‌دلیل تداخل بازی‌های لیگ و ملی در کشورمان دچار تنش شده بودند می‌توانست جالب باشد. البته برای ما ایرانی‌ها! جالب است بدانید برای برانکو اهمیتی نداشت مربی رقیب بعدی عمان کی‌روش باشد یا فرد دیگر! برانکو اعتقاد دارد هم خودش و هم کی‌روش با فدراسیون‌های دو کشور متفاوت قرارداد امضا کردند و دعوای این در گذشته مربوط به ایران و منافع تیم‌هایشان بود، اما الان شرایط فرق کرده و در فوتبال حرفه‌ای صحیح نیست مسائل قبلی در کشور دیگر را همراه با خود به کشور دیگری ببرید و در آنجا هم بخواهید آن تنش‌ها را ادامه دهید.

 خیال اسکوچیچ راحت شد!

قرارداد فعلی برانکو با فدراسیون عمان تا اواخر خردادماه سال بعد اعتبار دارد. البته چنانچه عمان در مرحله مقدماتی به‌عنوان تیم سوم به پلی‌اف صعود کند، این‌ مدت تا پایان بازی‌ها تمدید می‌شود، با این‌حال فدراسیون کشور عمان به این مربی کروات پیشنهاد داد تا ۲ سال دیگر قراردادش را تمدید کند‌ (تا پایان بازی‌های جام ملت‌های آسیا) و برانکو هم که گفته می‌شد گزینه تیم‌ملی کویت است و حتی برخی عنوان کردند بعد از صعود ایران به جام‌جهانی گزینه جانشینی اسکوچیچ است، این پیشنهاد را پذیرفت و قراردادش را تمدید کرد.

 مربیگری دوباره در ایران؟ هر تیمی ممکن است

برانکو یک مربی حرفه‌ای است و اعتقاد دارد در فوتبال هر اتفاقی ممکن است پیش بیاید. به‌عنوان مثال اگر شرایط فراهم شود و مثلا یک تیم شهرستانی از کشورمان با او مذاکره کند و امکانات مهیا باشد، امکان اینکه برانکو مربی آن تیم شود کاملا وجود دارد! یعنی نباید از او انتظار داشت چون در پرسپولیس مربیگری کرده فقط در ایران برای پرسپولیس مربیگری کند. او معتقد است در فوتبال حرفه‌ای این مسائل مفهومی ندارد.

 دردسر مالیات سنگین
مالیات پرداخت‌نشده برانکو از زمان حضورش در پرسپولیس تا آبان سال قبل 6میلیارد و 500 میلیون تومان است. این مبلغ منهای جریمه دیرکرد است و نکته دیگر اینکه زمانی که سازمان بازرسی نسخه اصلی قرارداد را ببیند، ممکن است این مبلغ خیلی بیشتر از این هم شود! به همین دلیل بازگشت برانکو به ایران برای تیم‌های خواهانش گران تمام می‌شود و بعید است فعلا خبری از بازگشت او باشد.

 چرا فوتبال ایران آماتور می‌شود؟

برانکو با آشنایی کامل به شرایط فوتبال ایران در یک مصاحبه‌ای گفته بود فوتبال ایران به‌زودی آماتور می‌شود؛ جمله‌ای که هرچه از زمان آن گذشت، بیشتر به واقعیت نزدیک شد! اما او بی‌دلیل آن جمله را نگفته بود و ظاهرا هنوز هم به آن اعتقاد دارد. برانکو معتقد است مدیریت غلط و همچنین تحریم‌ها روی فوتبال اثر می‌گذارد و به همین علت فوتبال حرفه‌ای ایران تبدیل به فوتبالی آماتور می‌شود. مرور اتفاقاتی که در یکی‌دو سال اخیر در فوتبال ما رخ داده نشان می‌دهد مرد کروات چندان هم پربیراه نمی‌گفت.

 میراث مرد کروات برای پرسپولیس

او هنوز هم بازی‌های پرسپولیس و فوتبال ایران را دنبال می‌کند و می‌گوید: «قبل از آمدن به پرسپولیس این تیم شرایط خوبی نداشت و فردمحور بود، اما من توانستم هواداران پرسپولیس را قانع کنم که همه تیم ستاره هستند نه‌فقط یک بازیکن یا مربی. وقتی یک بازیکن یا مربی از پرسپولیس جدا می‌شود، هواداران پرسپولیس با حمایت از تیم این تیم را به‌سمت موفقیت پیش‌می‌برند، در شرایطی که ۷، ۸ سال پیش این‌طور نبود.»

مرتبط ها