کد خبر: 65582

پیشتازی دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها در کنار کسب مناصب انتخاباتی محلی توسط طرفدارانش، وضعیت سیاسی آمریکا را هیجانی کرده است

فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا

دموکرات‌ها نظرسنجی‌های انتخاباتی را با نگرانی دنبال می‌کنند، اما به‌نظر نمی‌رسد تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، عمق بحرانی را که در سال 2024 گریبانگیرشان می‌شود، درک کنند. در هفته گذشته سی‌ان‌ان و مجله «ونتی‌فر» در دو گزارش جداگانه به استراتژی «فتح سنگر به سنگر» ترامپ پرداخته و تلویحا به دموکرات‌ها در این زمینه هشدار داده‌اند.

فرهیختگان کاهش محبوبیت بایدن در چندماه گذشته به‌دلیل واکنش دولت وی به تعدادی از بحران‌ها درکنار محبوبیت گسترده دونالد ترامپ نزد جمهوریخواهان، نگرانی دموکرات‌ها برای انتخابات سال آینده میلادی کنگره و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را افزایش داده است. نتایج جدیدترین نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی حاکی ‌از آن است که جمهوریخواهان 10 درصد بیشتر از دموکرات‌ها شانس پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای را دارند. جدا از این نظرسنجی، دموکرات‌ها برای انتخابات 2024 هم طبق نظرسنجی‌ها اوضاع خوبی ندارند. نظرسنجی Redfield & Wilton Strategies  نشان می‌دهد ترامپ در یک تطابق فرضی با ۴ درصد از بایدن پیشی گرفته است. شاید نفرت از نتیجه همین نظرسنجی‌ها باعث شده تا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره اهمیت دادن به نظرسنجی‌ها بگوید «از زمانی‌که [درصد مقبولیت دولت] بالای ۶۰ بود، به آن اهمیت می‌دادم و حالا که به حدود ۴۰ رسیده، دیگر به آن اهمیت نمی‌دهم.»

اگرچه نظرسنجی‌ها برای پیش‌بینی تحولات در ماه‌ها و سال‌‌های آینده آنچنان قابل استناد نیستند و دولت با یک تصمیم می‌تواند روند آنها را تغییر دهد، اما آنچه می‌تواند دموکرات‌ها را از هم‌اکنون نگران انتخابات‌ بعدی کند، تلاش دونالد ترامپ برای حضور طرفدارانش در مناصبی است که در انتخابات بعدی می‌توانند تا حدودی روند را به نفع او تغییر دهند. او برخلاف انتخابات 2016، اکنون در پایین‌ترین لایه‌ها درحال کادرسازی است، اما مشخص نیست این کادرسازی به‌معنای حضورش در انتخابات خواهد بود یا خیر. اگر ترامپ قصد داشته باشد نامزد انتخابات شود، احتمالا تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 صبر می‌کند تا به‌طور رسمی کمپین خود را راه‌اندازی کند. ترامپ به یک مجری رادیویی گفته که اگر تصمیم بگیرد برای ریاست‌جمهوری نامزد نشود، چند نفر را در نظر دارد که در سال 2024 حزب جمهوریخواه را رهبری کنند. او در عین حال گفته اگر در سال 2024 نامزد نشود، پایگاه او بسیار عصبانی خواهد شد. درحال حاضر هیچ‌کس و شاید حتی خود ترامپ نیز نداند در انتخابات 2024 کاندیدا خواهد شد یا خیر، اما به هرحال او درحال حاضر اصلی‌ترین گزینه‌ای است که برای انتخابات 2024 لحظه‌شماری می‌کند.

  کلینتون: شرط می‌بندم ترامپ می‌آید

دونالد ترامپ می‌گوید «دو یا سه» نفر را در نظر دارد که اگر در انتخابات 2024 نامزد نشود، رهبری حزب جمهوریخواه را برعهده خواهند داشت. رئیس‌جمهور سابق در نظرسنجی‌های نامزدهای فرضی GOP 2024 پیشتاز است و ورود او به رقابت می‌تواند سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری را متقاعد کند که نامزد نشوند. براساس نظرسنجیRedfield & Wilton Strategies، درحالی‌که 42 درصد از واجدان شرایط به ترامپ رأی می‌دهند، تنها 38 درصد گفته‌اند از بایدن حمایت می‌کنند. 16 درصد دیگر نیز گفتند که نمی‌دانند در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چگونه رای خواهند داد. قابل‌ذکر است، زمانی‌که ترامپ دربرابر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت، نتایج یکسان بود. بسیاری از تحلیلگران حدس می‌زنند بایدن 79ساله به‌دلیل سن و تعداد پایین نظرسنجی‌ها کناره‌گیری کند و به فرد دیگری اجازه دهد نامزد شود. هریس به‌عنوان نامزد پیشتاز برای جایگزینی بالقوه او درنظر گرفته می‌شود، اما این نظرسنجی که در 5 دسامبر (14 آذر) از 1500نفر انجام شد، نشان می‌دهد تنها 38درصد از واجدان شرایط درصورت رقابت با ترامپ، به هریس رای می‌دهند.

چندین نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد در انتخابات 2024، ترامپ بایدن را شکست می‌دهد. نتایج نظرسنجی منتشرشده توسط کالج امرسون در اوایل نوامبر نشان داد ترامپ 2 درصد از بایدن جلوتر است. ترامپ مورد تایید 45 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده و بایدن تنها موردتایید 43 درصد رای‌دهندگان بود. روز چهارشنبه ترامپ در برنامه رادیویی «هیو هویت شو» گفت اگر او تصمیم بگیرد دیگر نامزد نشود، هوادارانش ناراحت خواهند شد. او پیش‌بینی کرد: «اگر تصمیم بگیرم [نامزد نشوم]، فکر می‌کنم پایگاه من بسیار عصبانی خواهد شد.» درطول این مصاحبه، ترامپ به آمارهای قوی خود در نظرسنجی‌ها درمورد نامزدهای بالقوه نامزدی جمهوریخواهان در سال 2024 اشاره کرد. شاید همین اظهارنظرهای ترامپ و نتایج نظرسنجی‌هاست که باعث شده هیلاری کلینتون بر سر نامزدی ترامپ در انتخابات 2024 شرط‌بندی کند. به گزارش ایسنا، به‌نقل از وب‌سایت روزنامه دیلی‌میل، کلینتون گفت: «اگر اهل شرط‌بندی بودم،‌ شرط می‌بستم دونالد ترامپ دوباره نامزد می‌شود؛ می‌خواهم مردم متوجه شوند این لحظه سرنوشت‌سازی است. کلینتون که سابقه نمایندگی سنای آمریکا را نیز در کارنامه‌اش دارد، تاکید کرد پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، عواقب سنگینی برای این کشور به‌دنبال خواهد داشت.» کلینتون درباره نامزدی ترامپ گفت: «اگر ترامپ نامزد شود، تصمیم‌گیری برای مردم آسان خواهد بود؛ آیا می‌خواهیم تسلیم این همه دروغ، تحریف اطلاعات و تلاش سازمان‌دهی شده برای تضعیف حاکمیت قانون شویم، یا می‌خواهیم با آن مقابله کنیم؟»

  مهره‌چینی انتخاباتی

دموکرات‌ها نظرسنجی‌های انتخاباتی را با نگرانی دنبال می‌کنند، اما به‌نظر نمی‌رسد تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، عمق بحرانی را که در سال 2024 گریبانگیرشان می‌شود، درک کنند. در هفته گذشته سی‌ان‌ان و مجله «ونتی‌فر» در دو گزارش جداگانه به استراتژی «فتح سنگر به سنگر» ترامپ پرداخته و تلویحا به دموکرات‌ها در این زمینه هشدار داده‌اند. ونتی‌فر در گزارشی با عنوان «ترامپ به‌طور سیستماتیک زمینه را برای سرقت انتخابات 2024 فراهم می‌کند» به گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای اشاره کرده که حاکی‌از آن است که ترامپ درحال ایجاد زمینه برای اطمینان از حضور دوستانش در جایگاه‌های مهمی است که می‌تواند بر انتخابات 2024 تاثیر بگذارد. ونتی‌فر به منابع نزدیک به رئیس‌جمهور سابق نیز اشاره کرده که به پایگاه آکسیوس گفته‌اند «ترامپ و همکارانش به‌طور سیستماتیک درحال تغییر شکل حزب جمهوریخواه هستند و برای نصب وفاداران دستچین‌شده در سراسر دولت‌های فدرال و ایالتی کار می‌کنند. آنها کسانی را که ترامپ احساس می‌کند بی‌وفا بوده‌اند، نابود می‌کنند.» اگر اکثر یا همه نامزدهای ترامپ برنده شوند، او درحالی وارد چرخه انتخابات 2024 خواهد شد که در ایالت‌های کلیدی افراد بسیار بیشتری حاضر به انجام دستوراتش هستند و انتخابات را اجرا می‌کنند. او همچنین دارای یک سیاست و زیرساخت سیاسی با بودجه خوب و اکوسیستم رسانه اجتماعی خود خواهد بود. دستگاه او همه‌چیز را از برکناری فرمانداران، اعضای کنگره، قانونگذاران ایالتی و وزرای امور خارجه گرفته تا تدوین سیاست و تأثیرگذاری بر هیات‌مدیره مدارس محلی را دربر می‌گیرد. همان‌طور که جاناتان سوان و اندرو سولندر در آکسیوس نوشته‌اند: «موضوع مشترک اکثر کاندیداهایی که ترامپ تاکنون از آنها حمایت کرده این است که همه آنها از تلاش‌های او برای زیر سوال بردن انتخابات 2020 حمایت کرده‌اند و احتمالا در سال 2024 مایل به انجام همین کار هستند. در جاهای دیگر، ترامپ از نامزدهایی در آریزونا و میشیگان حمایت کرده که همگی معتقدند انتخابات از او دزدیده شده است.»

گفته شده جمهوریخواهان در مجالس ایالتی ده‌ها قانون رای‌دهی را در سال‌جاری به تصویب رساندند که بسیاری از آنها در واکنش مستقیم به فشارهای ترامپ پس از انتخابات طراحی شده‌اند.

این موضوع در گزارش 6 دسامبر سی‌ان‌ان هم موردتوجه قرار گرفته است. این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها نوشته متحدان ترامپ به‌سمت پست‌های انتخاباتی تا سطح محلی در ایالت‌های کلیدی میدان نبرد هجوم آورده‌اند و این نگرانی‌های جدیدی را درمورد مقام‌های انتخاباتی که مانع از تلاش‌های ترامپ برای سرنگونی انتخابات شده‌اند، ایجاد می‌کند. سی‌ان‌ان نوشته علاوه‌بر پست‌های ایالتی، شرکای ترامپ حتی به‌دنبال پست‌های انتخابات محلی نیز هستند. به‌عنوان مثال، در میشیگان چندین منصوب جدید جمهوری‌خواه در هیات‌های بررسی شهرستان‌ها که گفته‌اند انتخابات 2020 را تایید نمی‌کنند، جایگزین اعضای جمهوریخواه می‌شوند که نتیجه انتخابات را تایید کرده‌اند. در میشیگان متحدان ترامپ همچون استیو بنن یک استراتژی گسترده‌تر و سراسری را دنبال می‌کنند که از حامیان ترامپ برای نفوذ به مواضع حزب جمهوریخواه محلی و همچنین پست‌های انتخاباتی دفاع کرده است. بنن ماه گذشته در یکی از قسمت‌های پادکست «اتاق جنگ» خود گفت: «ما ازطریق استراتژی کمیته حوزه‌ای، حزب جمهوریخواه را در دست می‌گیریم. ما همه انتخابات را دراختیار می‌گیریم.» حامیان دموکراسی نسبت‌به تلاش ترامپ، بنن و متحدان آنها برای کمک به حامیان خود برای به‌دست آوردن مناصب در انتخابات در زمانی که ترامپ می‌تواند دوباره در انتخابات سال 2024 حضور داشته باشد، هشدار داده‌اند. ترس آنها این است که ترامپ در تمام سطوح ایالتی - از مقامات ایالتی که انتخابات را برگزار می‌کنند تا قضات انتخاباتی که به اختلافات حوزه رسیدگی می‌کنند تا قانونگذاران ایالتی که می‌توانند در انتخاب منتخبان ریاست‌جمهوری مداخله کنند- متحدانی داشته باشد و از این طریق بتوانند به تضعیف نتیجه انتخاباتی که علیه او می‌شود، کمک کنند.

  کنگره در انحصار جمهوری‌خواهان

جدا از انتخابات 2024، در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نیز وضعیت دموکرات‌ها نیز نگران‌کننده است. نظرسنجی جدید سی‌ان‌بی‌سی حاکی است جمهوری‌خواهان 10 درصد بیشتر از دموکرات‌ها شانس پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 میلادی را دارند. براساس این گزارش، 44 درصد مردم آمریکا در این نظرسنجی گفته‌اند که از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای حمایت خواهند کرد و این رقم برای دموکرات‌ها به 34 درصد رسیده است. این درحالی است که در نظرسنجی اکتبر پیشتازی جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها به 2 درصد رسیده بود. این نخستین بار است که در نظرسنجی‌های سی‌ان بی‌سی پیشتازی جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها دو رقمی شده است.

  چرا بایدن سقوط آزاد کرد؟

سال گذشته جو بایدن بیشترین آرایی که یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا کسب کرده بود را پشت‌سر گذاشت. او حدود 78 میلیون رای کسب کرد و پیروز انتخابات شد. او در یک‌سالگی پیروزی‌اش در انتخابات در نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و بر همین اساس ترجیح می‌دهد آنها را دنبال نکند. بایدن روز یکشنبه در مصاحبه با «جیمی فلن» مجری در پاسخ به اینکه «تا چه اندازه به میزان مقبولیت خود در نظرسنجی‌ها اهمیت می‌دهید؟» گفت:‌ «دیگر اهمیتی نمی‌دهم. البته شوخی می‌کنم. زمانی که [درصد مقبولیت دولت] بالای ۶۰ بود به آن اهمیت می‌دادم و حالا که به حدود ۴۰ رسیده دیگر به آن اهمیت نمی‌دهم». رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه افت شدید مقبولیت دولت آمریکا گفت: «ببین، در این یک سال اتفاقات زیادی افتاده است. مردم ترسیده‌اند. مردم نگران هستند و اطلاعات نادرست زیادی به آنها داده می‌شود. منظورم [اطلاعات] درباره شخص من نیست بلکه درباره وضعیت صحبت می‌کنم.»

بایدن مدعی شد: «به آنها گفته می‌شود آخرالزمان در راه است، ولی واقعیت این است که اقتصاد [آمریکا] بیش از هر زمان درحال رشد است. البته ما تورم داریم و روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد. وقتی به پمپ بنزین می‌روید قیمت 3.5 دلاری را می‌بینید ولی من 50 میلیون بشکه تهیه کرده‌ام و بعضی نقاط قیمت به ۳ دلار رسیده و کمتر هم می‌شود.»  طبق گزارش‌‌های رسانه‌ها، افزایش تورم در آمریکا بسیار جدی شده و براساس اعلام آمار وزارت کار این کشور تنها در ماه اکتبر شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد کرده و تورم به بیشترین میزان ۳۱ سال گذشته رسیده است.  اواخر آبان امسال، شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو» یک نظرسنجی مشترک از مردم این کشور درباره تایید یا عدم تایید مدیریت مسائل مهم از قبیل تورم و گرانی‌ها توسط جو بایدن انجام دادند.  طبق این نظرسنجی تنها ۳۳ درصد از آمریکایی‌ها از مدیریت رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تورم حمایت کردند و ۶۷ درصد گفتند عملکرد او در این زمینه را مورد تایید و حمایت قرار نمی‌دهند. به اعتقاد ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز و یوگاو، وضعیت اقتصاد ملی آمریکا «تقریبا بد» یا «خیلی بد» است. اقتصاد مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری مردم آمریکا برای رای‌دهی است. در نظرسنجی جدید واشنگتن پست/‌ای‌بی‌سی نیوز که حکایت از کاهش شدید محبوبیت بایدن دارد، اقتصاد و افزایش شدید تورم در آمریکا به‌عنوان عوامل مهم این کاهش محبوبیت معرفی شده‌اند.  این نظرسنجی که در ماه دهم ریاست‌جمهوری بایدن انجام شده این سوال از مشارکت‌کنندگان پرسیده شده است: «بایدن حدود 10 ماه است که رئیس‌جمهور شده است. آیا شما می‌گویید او در این مدت کار‌های بزرگی انجام داده یا به اندازه کافی، نه خیلی زیاد، کم یا هیچ کاری نکرده است؟» 63 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور از زمان آغاز فعالیتش «کار خیلی زیادی» انجام نداده یا «هیچ کاری» نکرده است. در این میان تنها 27 درصد معتقد بوده‌اند که وی «مقدار کافی» کار انجام داده و از سوی دیگر 8 درصد نیز گفته‌اند که بایدن «کار‌های بزرگی» انجام داده است.  نکته جالب توجه در این نظرسنجی نگرانی مردم آمریکا درباره تاثیر اقدامات بایدن بر بزرگ شدن دولت در این کشور بوده است. در آمریکا به‌طور سنتی تمایلی شدید برای کوچک شدن و ماندن دولت وجود دارد زیرا براساس یک دیدگاه تاریخی بزرگ شدن ابعاد دولت باعث دخالت گسترده آن در زندگی شخصی شهروندان شده و همچنین با نفوذ در اقتصاد از نوآوری و آزادی در آن خواهد کاست.  نظرسنجی واشنگتن‌پست/‌ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد ۵۹ درصد مردم «بسیار» یا «تا حدودی» هراس دارند که رئیس‌جمهور آمریکا «برای افزایش اندازه و نقش دولت در جامعه آمریکا بیش از حد تلاش خواهد کرد.»  با این وجود مردم آمریکا بیش از هرچیز نگران آینده اقتصادی خود هستند. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد موضوع اقتصاد و افزایش شدید تورم باعث نگرانی شدید مردم شده است به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد شهروندان قائل به وضعیت بد اقتصادی در آمریکا هستند. این میزان در بهار سال جاری ۵۸ درصد بوده است که در زمان کنونی 12 درصد افزایش یافته است. تقریبا نیمی از شهروندان آمریکایی بایدن را به‌طور مستقیم مقصر تورم بالای این کشور می‌دانند. این تورم در 31 سال اخیر بالاترین نرخ در آمریکا بوده است.

  دعوا بر سر «نخواستن» بایدن و ترامپ

مردم آمریکا در شرایطی که حق انتخاب چندانی ندارند، در دوگانه بایدن و ترامپ، در نظرسنجی‌ها به دومی بیشتر تمایل دارند اما در کلیت آنها خواهان رها شدن از دوگانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در انتخابات سال 2024 هستند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی‌ها به نوعی خواستار عبور از رئیس‌جمهور فعلی و پیشین کشورشان هستند. در نظرسنجی مشترک روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی و دانشگاه سافولک نظرسنجی که بین سوم تا پنجم نوامبر(۱۲ - ۱۴ آبان ماه) صورت گرفته است ۶۴ درصد پرسش‌شوندگان اعلام کرده‌اند تمایل چندانی برای نامزدی بایدن در دور بعدی انتخابات ندارند. 29 درصد نیز به شکل قطعی اعلام کرده‌اند به‌طور کلی خواهان شرکت مجدد بایدن در انتخابات نیستند. 7 درصد نیز در این میان بلاتکلیف بوده‌اند. در مقابل ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان تمایلی برای ریاست‌جمهوری ترامپ در ۲۰۲۴ نداشته و ۳۶ درصد تمایل دارند و ۶ درصد نیز هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.  همچنین نظرسنجی جداگانه اول تا ۱۰ نوامبر(۱۰-۱۹ آبان‌ماه)، نشان داد که ۷۱ درصد پرسش‌شوندگان نمی‌خواهند ترامپ برای دور دیگری رئیس‌جمهور شود و تنها ۲۸ درصد هوادار او برای دور بعدی هستند.  نظرسنجی دانشکده حقوق مارکوئت میان یک هزار شهروند بزرگسال ایالات متحده که از اول تا ۱۰ نوامبر(۱۰-۱۹ آبان‌ماه) انجام شده است نشان می‌دهد که ۷۱ درصد پرسش‌شوندگان نمی‌خواهند ترامپ برای 2024 در انتخابات شرکت کند و تنها ۲۸ درصد هوادار حضور وی در انتخابات بوده‌اند.  بررسی کلی نظرسنجی‌ها بیانگر عدم محبوبیت بایدن و ترامپ در نگاه اکثریت مردم آمریکا هستند. براین اساس میزان محبوبیت بایدن تا اول دسامبر(۱۰ آذرماه)، 42.8 درصد و میزان مخالفت با او 51.1 درصد بوده است. این میزان برای ترامپ تا ۳۰ نوامبر(۹ آذرماه) به ترتیب 40.9 درصد و 54.5 درصد بوده است.

مرتبط ها