کد خبر: 65224

امیررضا بخشی‌پور- عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

مردم می‌پرسند اگر قرار نبود شفافیت آرا را تصویب کنند چرا وعده آن را دادند؟

متاسفانه جایگاه مهم نمایندگی کردن از مردم دست‌کم گرفته شده و تئوری پله‌سازی مجلس در این مجلس هم دست‌به‌دست می‌شود.

مجلس سابق با عملکرد و تصمیمات ناپخته و غیرمردمی خود که مفهوم واقعی وکالت ملت را از معنا تهی کرده بود، تمام شد و هم‌اکنون ۱۸ ماه از عمر مجلسی که جنابعالی ریاست آن را برعهده دارید و قول دادید که این مجلس نماینده همه ملت ایران باشد، می‌گذرد.

همگان شاهد بودند که شما و دیگر نمایندگان در مجلس یازدهم با شعار شفافیت و ایجاد بسترهای نظارت به مجلس آمدید. اما متاسفانه طرح شفافیت مجلس که وعده تحقق سه‌ماهه آن داده شد، ۱۸ ماه افکار عمومی را درگیر خود کرده است. سوال بحقی در اذهان مطرح شده، مردم می‌پرسند اگر قرار نبود شفافیت آرا را تصویب کنند، چرا وعده آن را دادند؟ چرا در وعده خود صادق نیستند؟ مجلس باید هرچه زودتر به این بازی نامنصفانه با اعتماد عمومی پایان دهد و بیش از این سرمایه اجتماعی نظام را تحت‌تاثیر خود قرار ندهد! باید پرسید چرا طرح‌هایی نظیر ارتقای شفافیت مجلس شورای اسلامی را که به حضور و غیاب، شفافیت درآمد و هدایای دریافتی نمایندگان مجلس می‌پردازد، پشت در مجلس معطل مانده است و تصویب نمی‌شود؟ واضح بگوییم اگر شفافیت در این مجلس تصویب شود، باقی افعال مثبت معنا می‌گیرد، اما اگر شفافیت تصویب نشود، گویی هیچ کاری انجام نشده است! طرح سوت‌زنی به‌عنوان راهکار اساسی نظارت غیرمتمرکز یا نظارت مردمی، ماه‌هاست پشت در‌‌های بسته مجلس خاک می‌خورد و هنوز هیچ طرحی جهت حمایت از گزارشگران فساد تبدیل به قانون نشده است. این درحالی است که برای مبارزه با فساد، فعال کردن ظرفیت مردمی از نان شب واجب‌تر است، تا جایی‌که در برخی کشورها تا 6 برابر کشف فساد ازطریق نهادهای نظارتی، کشف فساد ازطریق مردم و قوانینی شبیه به این صورت می‌‌گیرد.

متاسفانه جایگاه مهم نمایندگی کردن از مردم دست‌کم گرفته شده و تئوری پله‌سازی مجلس در این مجلس هم دست‌به‌دست می‌شود. برخی نمایندگان به این جایگاه مهم یعنی نمایندگی این ملت رنج‌دیده قانع نیستند و دنبال دیگر جایگاه‌ها می‌گردند. مگر نه اینکه نماینده مجلس در عزل و نصب مدیران نباید دخالت کند؟ مگر نه اینکه یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس می‌شود، نقشه رسیدن به فلان پست مثلا اجرایی را در سر خودش بپروراند؟ این‌ سخنان رهبر انقلاب است. چطور عده‌ای از نمایندگان از خردادماه سال‌جاری دنبال مدال در رقابت وانهادن وکالت ملت در ازای کسب کرسی اجرایی هستند؟ اینکه مجلسی که اسم انقلابی را از آن خود کرده، از جایگاه رفیع نمایندگی ملت به سطح فعالیت‌های ستادی و انتخاباتی و اجرایی تنزل یابد، صادقانه نیست و باید تجدیدنظری در صداقت سیاسی داشته باشیم. بیان این نکات به‌معنای ندیدن اقدامات امیدوارکننده مجلس نظیر وضع قانون اقدام راهبردی، مالیات بر خانه‌های خالی و طرح کمک‌معیشتی نیست. لیکن خود بیش از هرکس دیگر ‌می‌دانید که عدم پایبندی به وعده‌هایی نظیر شفافیت که در ذهن مردم ثبت شده و عدم صداقت سیاسی نه‌تنها به کلیت مجلس بلکه بیش از هرکس به اعتبار سیاسی شخص شما به‌عنوان رئیس ‌مجلس صدمه خواهد زد و از همه مهم‌تر اعتماد عمومی را خدشه‌دار خواهد کرد. و اما در حوزه سیاست خارجی به‌نظر می‌رسد ریاست مجلس، استراتژی معینی برای دیپلماسی پارلمانی به‌خصوص در حوزه اقتصاد و رساندن صدای جبهه مقاومت به نمایندگان دیگر ملت‌ها ندارد! از این‌رو است که سفر شما به سوریه موجب تقویت ایران در بازارهای منطقه و تقویت مناسبات کشورهای محور مقاومت می‌شود، ولی سفر شما به روسیه به‌علت نداشتن استراتژی مشخص و پیوست رسانه‌ای هوشمند به عکس هدف خود در افکار عمومی تبدیل شده و مردم این‌گونه احساس می‌کنند در این سفر آن‌گونه که شایسته جایگاه ایران اسلامی است با رئیس مجلس برخورد نشد. تدوین استراتژی مشخص برای دیپلماسی پارلمانی ازسوی هیات‌رئیسه مجلس مساله‌ای است که ضرورت آن هر روز بیش از پیش احساس می‌شود. در پایان طرح ارتقای شفافیت نمایندگان مجلس و طرح تناسبی بودن انتخابات به پیوست تقدیم می‌شود.

مرتبط ها