کد خبر: 65124

ناظران سیاسی به «فرهیختگان» می‌گویند طرح هسته‌ای ایران در چارچوب توافق ۲۰۱۵ تنظیم شده ولی بلوک غرب 1+4 خواسته‌های فرابرجامی دارد

اروپا بیشتر از برجام می‌خواهد

محتوای گفت‌وگوهای هفته گذشته در وین نشان می‌دهد با وجود منطقی‌بودن خواسته‌های ایران در میز مذاکرات، اما هنوز هم کشورهای غربی با زیاده‌خواهی به‌دنبال تحقق خواسته‌های فرابرجامی پیشین خود هستند، از طرفی این کشورها که به زیاده‌خواهی عادت کرده‌اند هیچ ایده جدید و عملیاتی‌ دیگری برای به ثمر رسیدن مذاکرات و دستیابی به یک توافق راهبردی ندارند.

علی مزروعی، روزنامه‌نگار: پرونده هفتمین دور از مذاکرات وین بعد از 5روز گفت‌وگوی فشرده دیپلماتیک میان نمایندگان ایران و گروه1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) جمعه‌شب به‌طور موقت بسته شد تا نمایندگان کشورهای حاضر در این دور از گفت‌وگوها برای مشورت بیشتر پیرامون موارد مطرح‌شده در مذاکرات به پایتخت کشورهایشان بازگردند. در راند نخست گفت‌وگوها ایران با تهیه و دراختیار قرار دادن دو سند راهبردی مربوط به رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده، به ترسیم کلی از خواسته‌های منطقی خود از گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای 1+4 در وین پرداخت، این دو سند راهبردی مانند محتوای گفت‌وگوهای تیم مذاکره‌کننده ایرانی همگی مبتنی‌بر توافق 2015 برجام تنظیم شده‌اند. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ازسوی هیات دیپلماتیک ایران اگر درمورد مفاد این دو سند راهبردی میان کشورمان و سایر طرف‌های مذاکره‌کننده توافق حاصل شود در مرحله بعد جمهوری اسلامی سند دیگری دراختیار نمایندگان کشورهای مذاکره‌کننده قرار خواهد داد که در آن ایران پیشنهادهای خود را پیرامون مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها منعکس کرده است. محتوای گفت‌وگوهای هفته گذشته در وین نشان می‌دهد با وجود منطقی‌بودن خواسته‌های ایران در میز مذاکرات، اما هنوز هم کشورهای غربی با زیاده‌خواهی به‌دنبال تحقق خواسته‌های فرابرجامی پیشین خود هستند، از طرفی این کشورها که به زیاده‌خواهی عادت کرده‌اند هیچ ایده جدید و عملیاتی‌ دیگری برای به ثمر رسیدن مذاکرات و دستیابی به یک توافق راهبردی ندارند. خلأ ایده و جدیت میان کشورهای تروئیکای اروپایی می‌تواند به‌تنهایی یکی از عوامل اصلی فرسایشی‌شدن مذاکرات هسته‌ای در وین باشد، زیاده‌خواهی‌ای که به‌هیچ‌وجه مورد پذیرش ایران قرار نخواهد گرفت و فقط زمان رسیدن به یک توافق راهبردی و جامع را به عقب خواهد انداخت، زیرا همان‌گونه که پیش از این در گزارش‌های متعدد «فرهیختگان» مانند گزارش «پلن بی؛ لاف بزرگ غرب» بررسی کرده‌ایم، کشورهای غربی پلن دیگری جز رسیدن به توافق با ایران ندارند. در ادامه شماره امروز «فرهیختگان» در گفت‌وگو با تحلیلگران و ناظران سیاسی به بررسی هفتمین دور از مذاکرات وین و طرح هسته‌ای ایران پرداخته‌ایم. متن این گفت‌وگو‌ها در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پیش نویس مذاکرات پیشین وین برجام را نقض می کرد (لینک)

 

علیرضا کوهکن، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تصویر افکار عمومی از واقعیت مذاکرات مهم است (لینک)

 

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آمریکا باید هزینه زیادی در مذاکرات بدهد (لینک)

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استراتژی غرب، تحت فشار قرار دادن ملت‌ها برای تن دادن به حداقل‌هاست (لینک)

مرتبط ها