کد خبر: 64886

فعالان دانشجویی پیش از خطبه‌های نمازجمعه چه گفتند؟

انتقادات دانشجویان به نحوه برگزاری نمازجمعه

آنچه طی سال‌های اخیر در قالب نمازهای جمعه به‌عنوان فریضه‌ای عبادی-سیاسی در کشور شاهد بوده‌ایم محدود‌شدن خطبه‌های ائمه‌جمعه به حدودی خاص بوده است. اهمیت آنچه امام‌جمعه در خطبه‌ها می‌گوید، کمتر از اصل نمازجمعه نیست زیرا آنچه به این تجمع پرشکوه، سازندگی و نقش موثر می‌بخشد، محتوای خطبه است و در سایه این محتواها، نمازجمعه اقامه می‌شود.

نمازجمعه روز گذشته شهر تهران به یاد شهدای دانشجو و روز ۱۶ آذر با محوریت دانشجویی و با میزبانی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها و دانشجویان برگزار شد. قاری و موذن این هفته نمازجمعه شهر تهران سیدمحمدجواد هاشمی از قاریان دانشجویی بود و پیش از خطبه‌ها سیدشایان ابهری عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و زهرا جوان دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت به ایراد سخنرانی پرداختند.

  کمرنگ‌شدن بعد سیاسی نمازجمعه کاهش تاثیر اجتماعی آن را در پی داشت

زهرا جوان در سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران، خاطرنشان کرد: «نمازجمعه به‌عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تعلیم و تربیت، سنگری برای حل مسائل جامعه و تلاش جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم است اما آنچه طی سال‌های اخیر در قالب نمازهای جمعه به‌عنوان فریضه‌ای عبادی-سیاسی در کشور شاهد بوده‌ایم محدود‌شدن خطبه‌های ائمه‌جمعه به حدودی خاص بوده است. اهمیت آنچه امام‌جمعه در خطبه‌ها می‌گوید، کمتر از اصل نمازجمعه نیست زیرا آنچه به این تجمع پرشکوه، سازندگی و نقش موثر می‌بخشد، محتوای خطبه است و در سایه این محتواها، نمازجمعه اقامه می‌شود.» وی ادامه داد: «کمرنگ‌شدن بعد سیاسی نمازجمعه موجب کاهش تاثیر اجتماعی آن در سرنوشت مردم و جهت‌دهی فکری و فرهنگ‌سازی شده است. تریبون نمازجمعه باید تریبون مردمی باشد و از قِبَل آن مشکلات و مطالبات مردمی بیان شود. برای مثال نمازجمعه می‌تواند بستری برای شکل‌دادن به مشارکت سیاسی و نظارت اجتماعی باشد؛ بستری که به‌عنوان یک قالب بتوان مساله اعتراض‌ها را در آن پیگیری کرد و تبدیل به مجرایی درست برای رسیدن به این مطالبات شود.» این فعال دانشجویی بیان کرد: «از آنجا که منصب امامت جمعه، منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با مجلس و دولت است، نمازجمعه باید تریبون برحق و مشروع مطالبات مردمی قرار گیرد. نمازجمعه به‌عنوان ساختار واسطه میان مردم و حکومت باید بتواند جریان‌ساز بوده و مأمن اصلی شنیده‌شدن صدای مردم توسط مسئولان و حتی محل پاسخگویی مسئولان به مردم قرار باشد.» جوان ادامه داد: «مردم امام‌جمعه‌ای می‌خواهند که نماینده آنان، انعکاس‌دهنده مطالبات و مشکلات‌شان باشد، نه امام‌جمعه‌ای که در نمازجمعه به بیان احکام بپردازد و اشاره‌ای کوتاه به برخی مسائل روز داشته باشد. امام‌جمعه‌ باید بتواند صدای رسای مردم در تریبون نمازجمعه بوده و مسئولان امر را وادار به پاسخگویی و پیگیری کند.»

جوان درباره مذاکرات نیز عنوان کرد: «با توجه به تجارب گذشته، آنچه در ارتباط با مذاکره با آمریکا همواره باید مدنظر قرار گیرد، بدبین بودن نسبت به طرف غربی است لذا براساس غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، اصرار بر اتمام مذاکرات و حصول هرچه سریع‌تر نتیجه، عقلا و منطقا جایز نیست. اینکه برخی آگاهانه یا جاهلانه بیان می‌دارند هر توافقی بهتر از توافق نکردن است، دروغی برای تحریف افکار عمومی و تحت‌فشار قرار گرفتن تیم مذاکره‌کننده می‌شود.»

وی افزود: «شرطی‌کردن مسائل مختلف و به انتظار حصول نتیجه مذاکرات نشستن اشتباهی بزرگ است و در دوره قبل آسیب‌های جدی به همراه داشت. بنیان حکومت اسلامی براساس حضور، مشارکت و همبستگی مردم در رسیدن به اهداف حکومت است. مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی یکی از اصول و مبانی مردم‌سالاری است. آنچه حکومت‌های مردم‌سالار را از دیگر انواع حکومت‌ها متمایز می‌کند، مشارکت فعال مردم در سطوح گوناگون تصمیم‌گیری و سیاستگذاری است.»

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: «بدون آرای مردم، بدون حضور و تحقق خواست‌ مردم، خیمه‌ نظام‌ اسلامی، سرپا نمی‌شود و نمی‌ماند. یادمان نرود مردم صاحب اصلی مملکت و انقلاب بوده و مشارکت مردمی یک اصل انکارناپذیر مملکت‌داری است. مسئولان باید به مشارکت به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی بنگرند که می‌تواند نظام سیاسی را از بسیاری تهدیدات و آسیب‌ها حفظ کند. مشارکت سیاسی درواقع نتیجه اعتماد عوام و خواص مردم به نظام سیاسی است.»

خطبه‌های نمازجمعه باید تن سوءاستفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند

سیدشایان ابهری در سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران با اشاره به بیانات رهبر‌معظم‌انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه گفت: «نمازهای جمعه مبدا شکل‌گیری بسیاری از تحولات و تنبه‌ها برای مسئولان بود. مردم با شور و اشتیاق در آن حاضر می‌شدند و آن را وسیله‌ای در راستای کسب آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی می‌دانستند اما اکنون بعد از گذشت حدود سه دهه از آن سال‌ها این پرسش مطرح است که ما با آن نمازجمعه تراز انقلاب خمینی چقدر فاصله داریم و تا چه اندازه توانسته‌ایم آن اجتماع عبادی سیاسی تراز حکومت دینی را شکل بدهیم؟»

وی افزود: «در سال‌های اخیر با حمایت‌های رهبری حکیم امکان بهره‌مندی از تریبون نمازجمعه برای طرح دغدغه‌های دانشجویان از سوی شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه فراهم شد. متاسفانه برخی به اشتباه تصور می‌کنند شور و ‌انگیزه مبتنی بر عقلانیت انقلابی فعالان دانشجویی با فضای معنوی نمازجمعه در تعارض است و صراحت در بیان مطالبات عمومی معنویت نماز را از بین می‌برد! درحالی‌که نباید تصور شود معنویت نمازجمعه صرفا با بیان برخی موضوعات کلی و مسائل عادی حفظ می‌شود!» ابهری ادامه داد: «برخی بیان نکات صریح و بعضا تلخ درباره بسیاری از موضوعات جامعه را خطرناک می‌دانند و از آن مسائل خط‌قرمزهای سراسر محافظه‌کارانه ساخته‌اند. حال آنکه خطر آنجاست که ما دهان دلسوزان و فرزندان انقلاب را ببندیم تا در سکوت جوانان انقلابی ضدانقلاب و رسانه‌های ایران‌ستیز همچون مگس بر زخم‌های مردم بنشینند. خطر آنجاست که تریبون‌های نمازجمعه تبدیل به محافلی برای بیان بدیهیات جامعه که دردی را از این مردم دوا نمی‌کند، باشد.» عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: «از یاد نبریم که این تریبون، این صفوف مردم و این نماز همه ابزار مبارزه است! درست مثل آن سلاحی که در دست امام‌جمعه قرار دارد. ابزار مبارزه با بی‌عدالتی، سرمایه‌سالاری و سوداگری! باید به نقطه‌ای بازگردیم که مسئولان برای برقراری و حفظ عدالت در جامعه حاضر بودند از آسایش و رفاه و امنیت خود بگذرند. خطبه‌های نمازجمعه باید تن سوءاستفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند و مایه قوت‌قلب رنج‌کشیدگان باشد. همواره باید مسیر انقلاب را از وجود نامحرمان و سوءاستفاده‌گران پالایش کنیم.»

مرتبط ها