کد خبر: 64804

علیرضا شهبازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برنامه توسعه هفتم به بودجه ۱۴۰۱ نمی‌رسد

قالیباف می‌خواهد بگوید مردم توقع دارند، اینکه ما می‌نشینیم و تصمیم می‌گیریم، این تصمیمات به‌گونه‌ای باشد که شفاف و روشن باشد و آثار عملی آن را مردم ببینند.

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: در راستای جلسه‌ مشترکی که دیروز نمایندگان مجلس با هیات دولت داشتند، با علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به جلسه‌ای که دیروز نمایندگان مجلس با دولت داشتند، اصلاح ساختار بودجه در چه مرحله‌ای است و اقداماتی را که دولت در این راستا آغاز کرده، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت برنامه‌اش این است که امسال بودجه را به‌صورتی تدوین کند که به‌صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا کسری بودجه وجود نداشته باشد. درواقع دولت تلاشش این است که بودجه سال1401 در راستای اسناد بالادستی به‌صورتی باشد که آن مشکلات و تنگناهایی که تا به الان داشته، رفع شود. دولت به مجلس قول داده است تا 15آذر لایحه بودجه1401 را به مجلس ارائه دهد. در همین راستا زمانی که مجلس لایحه را دریافت کند، ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه و بعد در کمیسیون تلفیق روی آن کار می‌کند، به‌طوری‌که هم مجلس و هم دولت در تلاش هستند خروجی نهایی برنامه و بودجه1401 به‌صورتی باشد که نواقص قبلی به‌طور کامل اصلاح شود.

ناظر به صحبت‌های دیروز رئیس مجلس که معتقد بود باید برای بودجه1401 یک نقشه‌راهی تنظیم شود و در همین راستا هم درباره اهمیت برنامه توسعه هفتم صحبت کرد، سوالی که دارم این است که آیا برنامه توسعه هفتم به بودجه1401 می‌رسد؟

برنامه توسعه ششم که یک‌سال تمدید شد. برنامه و بودجه1401 که هفته آینده به مجلس داده شود، مجلس روی بودجه کار می‌کند و برنامه توسعه هفتم را بعد از بودجه یا همزمان با بودجه رویش کار خواهیم کرد. البته می‌شود در راستای برنامه هفتم توسعه، آن چیزهایی را که پیش‌بینی می‌شود در برنامه و بودجه1401 بگنجانیم ولی ممکن است خیلی ارتباطی بین بودجه1401 و برنامه و توسعه هفتم نباشد. اما قطعا برنامه توسعه هفتم در راستای اهدافی حرکت می‌کند که دولت و مجلس با هم دارند.

در همین راستا قالیباف از روند برگزاری جلسات سه قوه به شیوه کنونی رضایت دارد؟ چون دیروز او در جلسه با دولت اشاره کرد که اگر مسیر همین‌طور ادامه پیدا کند، مردم از ما و نماینده‌ها سوال می‌کنند که روسای قوا کنار هم می‌نشینند و چه‌کار می‌کنند.

قالیباف می‌خواهد بگوید مردم توقع دارند، اینکه ما می‌نشینیم و تصمیم می‌گیریم، این تصمیمات به‌گونه‌ای باشد که شفاف و روشن باشد و آثار عملی آن را مردم ببینند. این آثار هم زمانی به وجود می‌آید که هم مجلس و هم دولت در راستای اصلاح ساختار بودجه و کاهش تورم و افزایش نیافتن قیمت‌ها تصمیمات لازم را بگیرند. درحقیقت مردم شاهد این باشند که در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی بهبودی حاصل شده و حداقل هر روز و هر ماه ما شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در جامعه نباشیم. بالاخره اینکه سران قوا جلسه می‌گذارند و در زمینه‌های اقتصادی مشکلات مردم را بررسی و برایش برنامه‌ریزی می‌کنند، باید این جلسات یک آثار و نتایج مطلوبی داشته باشد.

به نظرتان نشست‌هایی که تاکنون سران قوا در بحث برنامه و بودجه داشتند، نتیجه‌بخش بوده است؟

مسلم است. وقتی در این جلسات دغدغه‌های مردم مطرح و پیرامونش صحبت می‌شود، پس از آن با کارشناسان مربوطه برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود که به‌نظرم این راهگشاست و می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. در راستای اصلاح ساختار بودجه سال‌های گذشته هم اقداماتی صورت گرفته منتها به‌صورت اساسی نبوده است. می‌خواهم این را بگویم که دولت به‌هر‌حال روی بودجه کار می‌کند و اگر مصمم باشد و توجه کند به نبود کسری بودجه، این خودش یک قدم روبه‌جلو است. باید با منابع و مصارف به‌گونه‌ای عمل شود که میزان واقعی آن سنجیده شود و آن چیزی که به‌عنوان منابع و درآمدها در این دولت جدید پیش‌بینی شده، می‌تواند یک قدم روبه‌جلو باشد. بنابراین با همتی که در دولت سیزدهم وجود دارد، به‌نظرم بودجه1401 یک بودجه منطقی، معقول، شفاف و قابل دسترسی و وصول باشد.

مواردی که در جلسات بین سران سه قوه برگزار می‌شود، آیا برای کمیسیون‌های مربوطه در مجلس و نمایندگان منعکس می‌شود؟

بله، منعکس می‌شود. با توجه به صحبت‌هایی که در جلسات بین سه قوا، و بین نمایندگان منعکس شده، می‌توانم بگویم تلاش‌ها جهت اصلاح بودجه و نداشتن کسری اثرگذار است.

دیروز قالیباف در بخشی از سخنانش عنوان کرد بودجه۱۴۰۱ باید روبه‌جلو و منطبق بر آن نگاهی که برای برنامه هفتم داریم، باشد. این تصمیماتی که قالیباف می‌گوید گویا ناظر به بودجه است و ابهاماتی وجود دارد. ممکن است بگویید این ابهامات چیست و مربوط به عملکرد دولت در بودجه است؟

ایشان خودشان به این ابهامات اشاره‌ای هم کردند، مخصوصا ایشان گفتند بودجه‌ای که در سال1400 یا سال‌های قبل داده، در ارتباط با حداقل بودجه شرکت‌ها واقعی نبوده است. ما شاهد هستیم در قسمت‌های دیگر هم مشکلات و تنگناهایی وجود داشت؛ در بودجه شرکت‌ها به بیش از صددرصدی که پیش‌بینی‌شده، افزایش داشتیم و حدود 135درصد محقق شده است. این نشان می‌دهد آن بودجه‌های قبلی واقعی نبوده است و آن پیش‌بینی و برآمدهایی که شده بود، درست نبود. به همین جهت مجلس و دولت معتقدند بودجه1401، همین‌طور که رئیس‌ مجلس هم اشاره کرد، باید واقعی و شفاف باشد. یعنی دولت با برنامه‌هایش به‌صورتی عمل کند که هم واقعی و هم قابل دسترس باشد. مجلس هم هدفش همین است. در سال‌های گذشته کمیته‌ای در این زمینه در مجلس تشکیل شده است که اقداماتی انجام داد. این نکته هم وجود دارد که اصلاحات باید به‌صورت مصوبه و قانون در بودجه1401 لحاظ شود.

مرتبط ها