کد خبر: 64723

گزارش «فرهیختگان» از نحوه گزینش برترین مربیان پس از انتقاد به انتخاب مجیدی و عاشوری

اعضای کانون مربیان: ما بی‌خبریم! از رئیس و دبیر بپرسید

ناصری: نظرسنجی نداریم، عملکرد مربیان در یک فرمول قرار می‌گیرد

انتخاب برترین مربی ماه در نقاط مختلف دنیا و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما نکته مهم اینجاست که معیار برای انتخاب برترین مربی ماه کاملا مشخص است و صرفا از روی نتایج و بدون نظرسنجی از اعضای هیات‌مدیره، درباره آن صحبت نمی‌شود.

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: فرهاد مجیدی (لیگ برتر فوتبال)، محمد کشاورز (لیگ برتر فوتسال) و محسن عاشوری (لیگ دسته اول فوتبال) به‌عنوان مربیان برتر آبان‌ماه از سوی کانون مربیان انتخاب شدند. انتخاب‌هایی که با واکنش‌های فراوانی همراه بود و بسیاری از هواداران به روند انتخاب این افراد نقد داشتند. به‌عنوان مثال هواداران پرسپولیس معتقد بودند مجیدی با چهار تساوی در چهار دیدار اخیر خود چگونه به این عنوان دست پیدا کرده است؟ وضعیت محسن عاشوری هم بهتر از مجیدی نیست. خیبر خرم‌آباد که سکان هدایتش را در فصل جاری به محسن عاشوری سپرده است در سه هفته نخست لیگ یک موفق شد حریفانش را از پیش‌رو بردارد اما در چهار هفته اخیر بردی به دست نیاورده و سه تساوی و یک باخت حاصل تلاش شاگردان محسن عاشوری بوده است. آنها جای خود را در صدر جدول به ملوان و مازیار زارع داده‌اند و تلاش می‌کنند دوباره به جایگاه پیشین خود بازگردند. در لیگ فوتسال البته انتخاب اندکی مرتبط با نتایج بود. محمد کشاورز، سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان نه‌تنها تیمش را در صدر جدول حفظ کرده بلکه در آبان‌ماه ابتدا راگا را از پیش‌رو برداشت و سپس در برابر حفاری اهواز و شهروند ساری به پیروزی رسید و مقابل مس سونگون نیز با نتیجه سه بر سه مساوی کرد تا با اختلاف دو امتیازی نسبت به این تیم کماکان در صدر جدول باقی بماند. روند انتخاب برترین مربیان ماه توسط کانون مربیان هرگز روشن نبوده و حتی در اساسنامه این سازمان مردم‌نهاد نیز نیامده است. اعضای این سازمان البته افراد شناخته‌شده‌ای هستند که بیژن ذوالفقارنسب ریاست آن را برعهده دارد. حسین فرکی، حمید درخشان، نیما نکیسا، حسین شمس، نادر فریادشیران، محمد مومنی، علیرضا پورمند و بهمن فروتن، ازجمله افراد شناخته‌شده حاضر در هیات‌مدیره این سازمان هستند و بی‌شک نظرات آنها درباره عملکرد مربیان، قابل‌تامل است اما پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان از اختلافات عمیق در این کانون دارد. اختلافاتی که منجر به بی‌خبری از انتخاب برترین‌های ماه هم شده است.

 هیچ‌کس نمی‌داند!

روز گذشته برای بررسی دلایل انتخاب محسن عاشوری و فرهاد مجیدی با اعضای هیات‌مدیره کانون مربیان تماس گرفتیم که در کمال ناباوری بسیاری از آنها اطلاعی درباره چگونگی انتخاب این افراد نداشتند. حمید درخشان در این‌باره از «فرهیختگان» پرسید: «مگر فرهاد مجیدی سرمربی برتر ماه شده؟ من اطلاعی از این موضوع ندارم.» نیما نکیسا عنوان کرد: «هرکس در کانون مربیان یک نظر دارد و این کانون از یک نفر تشکیل نشده است. استدلال‌هایی در این‌باره وجود دارد و هرکس براساس استدلال‌های خود رای می‌دهد اما برای چه فرهاد مجیدی به‌عنوان مربی برتر ماه انتخاب شده؟ فکر می‌کنم آقایان ذوالفقارنسب و ناصری به‌عنوان رئیس و دبیر کانون در این‌باره بهتر بتوانند صحبت کنند و دلایل انتخاب را ایشان بگویند.» او در پاسخ به اینکه آیا نظرسنجی برای انتخاب بهترین مربی ماه انجام شده یا خیر؟ گفت: «فکر می‌کنم آقای ذوالفقارنسب در این‌باره صحبت کنند، بهتر است.» از آنجا که بیژن ذوالفقارنسب به تماس‌های «فرهیختگان» پاسخی نداد، سراغ سایر اعضا رفتیم. علیرضا پورمند از دلایل انتخاب مجیدی و عاشوری ابراز بی‌اطلاعی کرد. محمد مومنی که عضو هیات‌مدیره استقلال است، گفت: «مجیدی عملکرد خوبی داشته و تیمش صدر جدول بوده، بنابراین قطعا مربی برتر ماه است.» از او پرسیدیم جز صدر جدول، چه معیاری برای کانون مربیان مهم است؟ مومنی در جواب گفت: «هیچ‌چیز! فقط صدر جدول مهم است.» سیامک رحیم‌پور، عضو هیات‌مدیره کانون مربیان عنوان کرد که این سوال باید از دبیر کانون پرسیده شود و نادر فریادشیران در این‌باره گفت: «مدت‌هاست اختلافاتی با دبیر کانون مربیان دارم و منتظرم دوره‌ام تمام شود و بیرون بیایم. من به‌خاطر تصمیمات غیرمعقولی که گرفته شده، سه ماه است که در جلسات حضور ندارم، به همین دلیل هم نمی‌دانم این انتخاب‌ها برچه اساسی انجام شده، اما قصد ندارم علم آقای مجیدی یا عاشوری را زیرسوال ببرم. فقط نمی‌دانم معیار این انتخاب‌ها چیست؟ به نظرم مهم نتایج است اما یک مربی ممکن است نتایج خوبی بگیرد و رفتار خوبی نداشته باشد. این مسائل برای من مهم بود و روی آن حساس بودم، بنابراین سعی می‌کردم به‌عنوان متر و معیار به این موارد هم توجه کنم.»

 دبیر کانون مربیان: منظور از ماه 4 بازی ابتدایی است

درنهایت سراغ سعید ناصری رفتیم. دبیر کانون مربیان در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «ما هر چهار مسابقه را در حکم یک ماه قرار داده‌ایم. در چهار مسابقه اول لیگ تیم فرهاد مجیدی (استقلال) صدرنشین بوده است. از آنجا که حاشیه خاصی نیز وجود نداشت، نتایج را بررسی کردیم و به همین دلیل مجیدی را انتخاب کردیم.» او در ادامه گفت: «منظور ما از ماه، چهار بازی ابتدایی است و این موضوع برای آقای عاشوری و کشاورز نیز رخ داده است.» ناصری درباره اینکه معیارهای انتخاب برترین مربی ماه، جز صدرنشینی تیم او چیست؟ گفت: «بی‌شک مسائل انضباطی هم برای ما مهم است اما در چهار هفته نخست اتفاق خاصی رخ نداد که در این‌باره صحبت کنیم.» ناصری در پایان درباره نحوه انتخاب برترین مربی ماه گفت: «نظرسنجی انجام نمی‌دهیم بلکه یک فرمولی را تعیین کرده‌ایم که عملکرد مربیان در آن فرمول قرار می‌گیرد و انتخاب‌ها انجام می‌شود. هیات‌مدیره به ما گفته‌اند که نتایج را درنظر بگیرید و مجوز این کار را داده‌اند. البته برای نیم‌فصل دوم ممکن است یک مربی از رتبه سیزدهم به رتبه سوم صعود کند و مربی برتر ماه شود. بنابراین نمی‌توان گفت که صرفا نتایج برای ما مهم است بلکه عملکرد کلی مربی را مدنظر داریم.»

 نقطه‌ضعف بزرگ کانون مربیان

 انتخاب برترین مربی ماه در نقاط مختلف دنیا و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما نکته مهم اینجاست که معیار برای انتخاب برترین مربی ماه کاملا مشخص است و صرفا از روی نتایج و بدون نظرسنجی از اعضای هیات‌مدیره، درباره آن صحبت نمی‌شود. به‌عنوان مثال در لیگ انگلیس، مربی برتر هر ماه با ترکیبی از آرای عمومی (10درصد موثر در نتیجه نهایی)، هیات متخصصان و کاپیتان‌های هر تیم انتخاب می‌شود. در ایران اما ابهام در نحوه انتخاب برترین سرمربی هر ماه موجب سوءتفاهم‌های فراوانی می‌شود و این موضوع به‌مرور روی نتایج اعلام‌شده از سوی کانون مربیان تاثیر خواهد گذاشت. ضمن اینکه فدراسیون فوتبال می‌تواند از این طریق نیز درآمدزایی کند؛ اتفاقی که در لیگ انگلیس رخ داده و کوکاکولا یکی از حامیان اصلی مراسم برترین مربی ماه است و هر ماه مربیان بسیاری تلاش می‌کنند نام خود را روی بنر اسپانسر این مسابقات ببینند.

مرتبط ها