کد خبر: 64614

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت:

با تشکیل معاونت فناوری و نوآوری به‌صورت ویژه به بحث نوآوری در دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود

درحال‌حاضر برخی ساختارها در کشور وجود دارند که خروجی مطلوبی ندارند؛ بنابراین اگر این معاونت نیز خروجی مطلوبی نداشته باشد نمی‌توان امید چندانی به آن داشت. معتقدم اگر به‌صورت ویژه و متمرکز در وزارت علوم روی این حوزه کار شود می‌توانیم تا چند سال آینده تحرکات خوبی را در دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری شاهد باشیم.

امید وحیدی عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم‌وصنعت ایران نیز درخصوص عملکرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، گفت: «بحث نوآوری موضوع مهمی است که دانشگاه‌ها باید روی آن تمرکز کنند، بنابراین تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم لازم به نظر می‌رسید تا به‌صورت ویژه به بحث فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها پرداخته شود.»  او تاکید کرد: «البته درحال‌حاضر برخی ساختارها در کشور وجود دارند که خروجی مطلوبی ندارند؛ بنابراین اگر این معاونت نیز خروجی مطلوبی نداشته باشد نمی‌توان امید چندانی به آن داشت. معتقدم اگر به‌صورت ویژه و متمرکز در وزارت علوم روی این حوزه کار شود می‌توانیم تا چند سال آینده تحرکات خوبی را در دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری شاهد باشیم.»  عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم‌وصنعت در ادامه بیان کرد: «یکی از اقداماتی که معاونت جدید فناوری و نوآوری وزارت علوم می‌تواند انجام دهد همکاری با سایر معاونت‌ها در بحث‌های آموزشی است، زیرا درس‌هایی برای کارآفرینی در دانشگاه‌ها وجود ندارد. به‌طور مثال یکی از کارهای درحال انجام در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم‌وصنعت، حضور دانشجویان کارشناسی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی استادان است.»   وحیدی اظهار کرد: «دانشجویان یک‌سری درس‌هایی دارند که برای آنها آزمایشگاه وجود دارد. اما آزمایشگاه‌هایی که به‌صورت خاص بتوانند در آنها فعالیت کنند، در اختیار ندارند. یا یک‌سری از استادان درگیر پروژه‌های صنعتی هستند و در آزمایشگاه‌های خود کار صنعتی انجام می‌دهند اما این امکان وجود ندارد که دانشجویان به این آزمایشگاه‌ها ورود کرده و با مسائل مختلف رشته‌های خود آشنا شوند.»  او ادامه داد: «معاونت پژوهشی در چنین شرایطی می‌تواند رایزنی‌هایی با استادان انجام داده یا امتیازهایی را برای استادان درنظر بگیرد تا دانشجویان مقطع کارشناسی بتوانند با مسائل مختلف خود در این آزمایشگاه‌ها آشنا شوند. این موضوع باعث می‌شود دانشجویان گستره علمی خود را در زمینه‌های مختلف بیشتر کرده و مسائل جدید را ببینند. بنابراین با همکاری معاونت‌های مختلف در دانشکده می‌توان یک‌سری زیرساخت‌ها از نظر آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد تا دانشجویان مقطع کارشناسی بتوانند برای مسائل کارآفرینی و ورود به بازار آماده شوند و معاونت فناوری و نوآوری می‌تواند این مهم را با همکاری سایر معاونت‌ها ایجاد کند.»

عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم‌وصنعت خاطرنشان کرد: «این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک سیاست جدید در معاونت جدید وزارت علوم درنظر گرفته شود تا با سایر معاونت‌ها همکاری کرده و یک‌سری زیرساخت‌های جدید را ایجاد کند.»

مرتبط ها