کد خبر: 64513

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ظرفیت همسایگان‌مان فوق‌العاده است فقط کافی است دولت اراده کند!

اردوغان و تیم حاکم بر ترکیه، در قفقاز اقداماتی مخرب و خارج از هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. مسائل منطقه‌ای تاثیرگذار در ژئوپلیتیک را دستکاری کرده است.

پیرامون ارتباط ایران با کشورهای همسایه گفت‌وگویی با منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل منطقه داشته‌ایم. حقیقت‌پور معتقد است ایران می‌تواند از ظرفیت بالای ارتباط گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همسایگان استفاده کند؛ مساله‌‌ای که در این سال‌ها آن‌طور که باید به آن توجه نشده است و فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم. این کارشناس مسائل منطقه همزمان می‌گوید برخی همسایگان ما هم در این ‌سال‌ها در تعامل با ایران حسن‌نیت نشان نداده‌اند که ترکیه و رجب طیب اردوغان یکی از آنان است. حقیقت‌پور دراین‌باره گفت: «اردوغان و تیم حاکم بر ترکیه، در قفقاز اقداماتی مخرب و خارج از هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. مسائل منطقه‌ای تاثیرگذار در ژئوپلیتیک را دستکاری کرده است. به‌دنبال آن، تروریست‌های سوریه را به منطقه آورده و جاده صاف‌کن حضور صهیونیست‌ها در منطقه شمال غرب در منطقه قره‌باغ شده است. میخش را کوبیده است و حالا آمده و به رئیس‌جمهور ما می‌گوید هماهنگ باشیم. چه هماهنگی‌ای؟ شما آمده‌اید تعادل منطقه را به‌هم زده‌اید. نه‌تنها اینجا، در مدیترانه شرقی هم همین کار را کرده‌اند. با قبرس و یونان هم همین مواجهه را داشته‌اند. با سوریه و عراق هم همین‌طور.» حقیقت‌پور در ادامه با اشاره به اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک دارند، افزود: «ما زمانی حرف اردوغان درباره همکاری‌های بیشتر را باور می‌کنیم که آنان، حوزه‌های تخاصم سیاسی میان ما و خودشان را تبدیل به رقابت و حوزه‌های رقابت را تبدیل به تفاهم و همکاری کنند.» این کارشناس مسائل منطقه همچنین به نمونه موفق همکاری‌های ایران و ترکیه اشاره‌ای کرد و گفت: «ما در بوسنی، با ترک‌ها همکاری‌های جدی‌ای داشتیم و مردم آن منطقه هم آثار این همکاری را دیده‌اند. باور کردن حسن‌نیت اردوغان در همکاری با ایران، زمانی که با صهیونیست‌ها همکاری می‌کند و تروریست‌ها را تجهیز می‌کند، سخت است.» حقیقت‌پور با مطرح کردن پیشنهاد امارات درباره دور زدن کانال سوئز از طریق همکاری با ایران و استفاده این کشور و ترکیه از فرصت همکاری با ایران برای ایجاد اتصال به اروپا، بار دیگر بر وجود زمینه‌های گسترده برای تعامل سازنده میان ایران و همسایگان تاکید کرد.

نایب‌رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورمان با مطرح کردن این پرسش که چرا اردوغان، آن نقشه‌ای که اشاره به ترکستان بزرگ داشت و قسمت‌هایی از خاک کشور ما را شامل می‌شد در دست داشت، گفت: «اردوغان باید بداند دوره این کارها گذشته است. این‌گونه برخوردها برای ایران قابل قبول نیست و آذری‌های ایران برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان در هشت‌سال دفاع‌مقدس هزاران شهید داده‌اند، حالا اجازه نخواهند داد تفکرات پان‌ترکیسم در این مناطق گسترش پیدا کند.»

حقیقت‌پور در پایان درباره اینکه می‌توانیم با برقراری ارتباطات گسترده تجاری و فرهنگی با همسایگان در بی‌اثر کردن تحریم‌های اقتصادی حرکت کنیم یا خیر، گفت: «ظرفیت همسایگان‌مان فوق‌العاده است، فقط کافی است دولت اراده کند. دولت دراین‌باره باید برای همه سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان برنامه سالانه تهیه کند و از سفیران گزارش عملکرد بخواهد تا هر سفیری ناکارآمد بود آن را تغییر دهد. هرکجا سفیر موفقی داشته‌ایم کشورمان در برقراری ارتباط با آن کشور موفق عمل کرده است. درباره فرصت‌سوزی‌‌های فرهنگی در تعامل با کشورهای همسایه هم باید توجه داشت که در این سال‌ها بسیار ضعیف‌ عمل کرده‌ایم. در برخی کشورهای همسایه، مراکزی با هدف نشر فرهنگ و زبان فارسی داشته‌ایم که درحال حاضر این مراکز کاملا در حالت انفعالی قرار دارند و با مشی‌ای که تاکنون در این سال‌ها دراین‌باره داشته‌ایم وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند. باید مشی‌مان را دراین‌باره اصلاح کنیم.»

مرتبط ها