کد خبر: 64499

اتهام فساد به بنفیکا پس از برگزاری بازی پرحاشیه

اپیزود سیاه فوتبال پرتغال

کرونا در اوایل ظهورش تاثیر زیادی روی ورزش و به‌خصوص دیدارهای فوتبال گذاشت و باعث تعطیلی طولانی‌مدت مسابقات و به‌هم‌ریختن برنامه بازی‌ها در لیگ‌های مختلف شد. حالا به‌تدریج اوضاع به شرایط عادی برگشته اما هنوز هم در برخی نقاط جهان شاهد تاثیرگذاری این ویروس روی دیدارهای فوتبال هستیم.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: داستان کرونا ظاهرا قرار نیست به این زودی به اتمام برسد و این بیماری عجیب و مرگبار با وجود اینکه مدت‌ها از کشف واکسن آن و آغاز واکسیناسیون در دنیا می‌گذرد هنوز هم تهدیدی جدی برای سلامت مردم در سراسر جهان است. کرونا در اوایل ظهورش تاثیر زیادی روی ورزش و به‌خصوص دیدارهای فوتبال گذاشت و باعث تعطیلی طولانی‌مدت مسابقات و به‌هم‌ریختن برنامه بازی‌ها در لیگ‌های مختلف شد. حالا به‌تدریج اوضاع به شرایط عادی برگشته اما هنوز هم در برخی نقاط جهان شاهد تاثیرگذاری این ویروس روی دیدارهای فوتبال هستیم. در اروپا مدت‌هاست دیگر شاهد تعطیلی رقابت‌های فوتبال به‌دلیل این بیماری نیستیم اما روز شنبه اتفاقی عجیب در لیگ پرتغال رخ داد که باعث شد توجهات زیادی به سوی این رقابت‌ها جلب شود و دیداری که با حواشی زیادی آغاز شده بود درنهایت با نتیجه‌ای دور از انتظار در نیمه‌نخست همراه بود و نهایتا هم نیمه‌کاره ماند.

14 کرونایی و تیمی ناقص

ماجرا از این قرار بود که تیم بلننسس قرار بود در هفته دوازدهم رقابت‌های لیگ پرتغال رودرروی بنفیکا قرار بگیرد اما پیش از این مسابقه اتفاقاتی رخ داد که شرایط حضور در این بازی را برای این تیم بسیار دشوار کرد. با مثبت‌شدن تست کرونای یکی از بازیکنان این تیم، باشگاه تصمیم گرفت از همه اعضای تیم و کادر فنی تست بگیرد؛ چراکه این بازیکن در تمرینات حضور داشت و احتمال اینکه سایر نفرات را به این ویروس مبتلا کرده باشد بسیار زیاد بود. وقتی جواب تست از آزمایشگاه رسید همه شوکه شدند. 14 بازیکن تیم و 3 عضو کادر فنی به کرونا مبتلا شده بودند و این به معنای آن بود که آنها برای دیدار برابر تیم قدرتمند بنفیکا حتی 11 نفر برای بازی در اختیار نداشتند. این تیم تنها 9 بازیکن در فهرست خود داشت که دو نفر از آنها گلر بودند اما فدراسیون فوتبال پرتغال با توجه به اینکه این باشگاه بیش از 7 نفر را می‌توانست به بازی بفرستد تصمیم گرفت مسابقه را برگزار کند.

عدم‌لغو این مسابقه برای بسیاری عجیب بود و به‌خصوص هواداران این تیم انتظار داشتند تا مسئولان برگزاری مسابقات شرایط بلننسس را درک کنند اما درنهایت بازی با جدال 9 بازیکن این تیم برابر نفرات کامل حریف که به‌تازگی یک تساوی ارزشمند در نوکمپ از بارسلونا گرفته بود، آغاز شد. شاگردان خورخه خسوس از همان ابتدا حملات خود را آغاز کردند و مشخص بود که تصمیم ندارند به حریف رحم کنند. گل به خودی دقیقه یک بازی شروع نیمه‌ای بود که درنهایت با 7 گل به پایان رسید و بنفیکا ظاهرا این بازی را فرصت خوبی برای بالابردن تفاضل گل خود می‌دانست. با شروع نیمه‌دوم تنها 7 نفر از تیم بلننسس به زمین برگشتند و اعلام شد دو بازیکن دیگر آنها مصدوم شده‌اند. با گذشت تنها چند دقیقه ژوائو مونتیرو، گلری که در این بازی مجبور شده بود در خط میانی بازی کند به زمین افتاد و مصدوم شد تا به این ترتیب داور مجبور شود به‌دلیل کمتر شدن بازیکنان بلننسس از حد نصاب لازم بازی را تعطیل کند.

اتفاقات عجیب این بازی باعث انتقادات زیادی به لیگ پرتغال و مسئولان برگزاری این مسابقات شد و بسیاری از اینکه این دیدار به‌دلیل شرایط اضطراری تیم میزبان لغو نشده و در چنین شرایط نابرابر و شگفت‌انگیزی برگزار شده انتقاد کردند. بازیکنان بلننسس نیز پیش از شروع این بازی در پستی مشترک در شبکه‌های اجتماعی به این تصمیم فدراسیون اعتراض کرده و نوشتند: «فوتبال وقتی دارای قلب و جذابیت است که رقابت داشته باشد و حس ورزش در آن جاری باشد. فوتبال وقتی دارای مفهوم است که الگویی برای سلامت عمومی باشد. امروز فوتبال قلب و روح خود را از دست داد.»

اظهارات متناقض آقای رئیس

از طرف دیگر روی پدرو سوارس، رئیس باشگاه بلننسس در اظهارنظری عجیب اعلام کرد پیش از این دیدار با وجود تعداد بالای بازیکنانی که از این تیم به کرونا مبتلا شده بودند درخواستی برای تعویق یا لغو این بازی نداده است، چون تقویم فشرده مسابقات می‌توانست برای آنها دردسرساز باشد: «برنامه‌ریزی مسابقات لیگ اصلا خوب نیست و به خوبی مشخص است که بسیار فشرده است. اگر برای این بازی درخواست جابه‌جایی آن را می‌دادیم با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شدیم. ما در تیم خود 38 بازیکن داریم که برای این مسابقات نام‌شان ثبت شده است و به همه آنها اعتماد داریم. با این حال این تصمیم را برای حفظ سلامت بازیکنان گرفتیم. باید ببینیم درنهایت چه تصمیمی برای این بازی گرفته می‌شود و ما به آن احترام می‌گذاریم.»

براساس قوانین فیفا مسابقات فوتبال با حداقل 7 بازیکن قابل برگزاری است و تیم‌ها با حضور این تعداد می‌توانند بازی‌های خود را برگزار کنند اما اگر تعداد بازیکنان یک تیم در طول مسابقه از این عدد کمتر شود بازی در همان لحظه متوقف و تعطیل می‌شود. براساس قوانین تیم حریف با نتیجه 3 بر صفر پیروز این بازی لقب می‌گیرد و البته اگر مشخص شود که تیم بازنده عمدی در این کار داشته است، جرائمی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود. مشابه این اتفاق در ماه آوریل امسال در لیگ اکوادور رخ داد که تیم آوکاس این کشور برابر بارسلونا که یکی از تیم‌های خوب لیگ این کشور محسوب می‌شود با تنها 7 نفر حاضر شد و در همان نیمه نخست بازی به‌دلیل مصدومیت یکی از بازیکنان آوکاس تعطیل شد و درنهایت برد 3 بر صفر به‌نفع بارسلونا به ثبت رسید.

یکی از نخستین واکنش‌ها به این ماجرا را برناردو سیلوا، ستاره پرتغالی منچسترسیتی داشت که در توئیتر خود نوشت: «این دیگر چیست؟ آیا من تنها کسی هستم که دلیل عدم تعویق این بازی را متوجه نشده‌ام؟» روبن نوس، هافبک پرتغالی ولورهمپتون نیز در پاسخ به او نوشت: «دقیقا دوست من. این واقعا قابل‌فهم نیست یا شاید هم ما درست درباره آن فکر نمی‌کنیم.» به‌هرحال شاید بلننسس با توجه به اینکه دیدار سختی را برابر بنفیکا داشته و احتمال شکست این تیم در این بازی کم هم نبوده ترجیح داده تا به این ترتیب به طریقی بازی را با وجود بیماری تعداد زیادی از بازیکنانش برگزار کند و از تعویق آن به زمانی دیگر که باعث فشرده شدن برنامه مسابقاتش می‌شود، جلوگیری کند. البته این تیم با توجه به اینکه در رقابت‌های اروپایی حضور ندارد و فقط در جام حذفی حضور دارد چندان برنامه فشرده‌ای در پیش ندارد.

جالب اینکه برگزاری این بازی با اعتراض روی کاستا، ستاره سابق فوتبال پرتغال که ریاست باشگاه بنفیکا را برعهده دارد نیز روبه‌رو شده و او از اینکه با وجود بحران کرونا در تیم حریف این مسابقه اجازه برگزاری پیدا کرده انتقاد کرد. کاستا در این‌باره می‌گوید: «ما با توجه به شرایطی که تیم حریف داشت اصلا دوست نداشتیم راهی زمین بشویم. ما هم مانند بازیکنان تیم بلننسس مجبور به برگزاری این مسابقه شدیم و به عقیده من اتفاقی که روز شنبه رخ داد نقطه تاریکی در فوتبال پرتغال و لیگ این کشور بود.» بین دو نیمه گریه‌های سوارس، رئیس باشگاه بلننسس توجهات خبرنگاران و عکاسان را به خود جلب کرد و او که قبل از بازی گفته بود ما هیچ درخواستی برای لغو بازی نداشته‌ایم در پایان مسابقه صحبت‌های دیگری را عنوان کرد: «تمام بعدازظهر مشغول رایزنی با مسئولان برگزاری لیگ بودیم تا بازی را به تعویق بیندازیم و ما نمی‌خواستیم این مسابقه برگزار شود. تیم ما تنها 8 بازیکن در اختیار داشت و در چنین شرایطی ما مجبور بودیم بازی کنیم؛ چراکه به ما گفتند عدم‌حضور در این مسابقه به‌عنوان غیبت غیرموجه تلقی خواهد شد و جرائمی را برای ما به‌دنبال دارد. بازی کردن ما در این مسابقه واقعا شرم‌آور بود.» مشخص نیست که چرا سوارس در فاصله کمی حرف‌هایش را عوض کرد و شاید به‌دلیل فشار هواداران مجبور شد موضع‌گیری متفاوتی داشته باشد.

اعتراض شدید رقبا

با این حال اتفاقات این مسابقه با اعتراض دو باشگاه اسپورتینگ لیسبون و براگا که در صدر جدول رقابت نزدیکی با بنفیکا دارند، روبه‌رو شد و آنها با ادبیاتی تند این اتفاق را تقبیح کردند. در بیانیه باشگاه اسپورتینگ آمده است: «باشگاه اسپورتینگ نمی‌تواند درباره آنچه امروز (شنبه) رخ داد بی‌تفاوت باشد. هرکسی که اجازه داد تا این اتفاق رخ دهد باید عمیقا به عواقب آن فکر کند، همان‌طور که همه کسانی که به‌دنبال ورزش پاک هستند و دوست دارند فوتبال به بالاترین سطح خود برسد به دقت این بازی را مورد رصد قرار می‌دهند. این مسابقه اپیزود سیاهی در تاریخ فوتبال پرتغال بود که برای همیشه با سوءظن فساد آلوده شده است. امروز فوتبال پرتغال و باشگاه‌هایش به‌شدت لطمه دیدند. این اتفاق پیامدهای جدی برای اعتبار قهرمان مسابقات و کسانی که این رقابت‌ها را برگزار می‌کنند خواهد داشت. ما نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم و اعتبار فوتبال پرتغال را جدی نگیریم. اسپورتینگ باشگاهی است که به ارزش‌ها و اصول پایبند است و از آنها دست نخواهد کشید. این اتفاق مایه شرمساری بود.»

باشگاه براگا نیز در اطلاعیه خود چنین آورده است: «آنچه امروز در رقابت‌های لیگ رخ داد همه ما را شرمنده کرد. اجازه برگزاری چنین مسابقه‌ای غیرمسئولانه و ضربه‌ای مستقیم به قلب این ورزش بود. پس از این نمایش تاسف‌آور تنها سوالی که مطرح می‌شود این است که مسئولان فوتبال پرتغال چه واکنشی به این شرمساری خواهند داشت؟»

البته باشگاه اسپورتینگ درحالی به برگزاری این بازی اعتراض کرده است که در ژانویه 2020 در موقعیتی تقریبا مشابه مانع لغو دیدار برابر ویتوریا ستوبال شد. تیم ستوبال در آن زمان با تعداد زیادی بازیکن کرونایی مواجه شد اما درنهایت مجبور شد این دیدار را با ترکیبی از بازیکنان اصلی و جوانان که مجموعا 16 نفر بودند برگزار کند و درنهایت نیز بازی را 3 بر یک باخت. روی کاستا در واکنش به بیانیه این دو باشگاه اینگونه پاسخ می‌دهد: «به خوبی به‌خاطر دارم که باشگاه اسپورتینگ در چنین موقعیتی به مصاف ستوبال رفت و در آن زمان هیچ صدایی علیه آنها شنیده نشد. خود آنها در چنین موقعیتی بوده‌اند و حالا تیم‌های دیگر را متهم می‌کنند. سال گذشته ما بخشی از لیگ را به‌دلیل ابتلای بازیکنان به کرونا از دست دادیم و در نیمه‌نهایی جام اتحادیه نیز همین موضوع باعث شد تیم کاملی در اختیار نداشته باشیم و بازی را ببازیم. من خودم فوتبال بازی کرده‌ام و به‌خوبی شرایط بازیکنان بلننسس را درک می‌کنم اما سال قبل هم ما مشکلات زیادی درخصوص کرونا داشتیم ولی درنهایت لیگ را با همین شرایط و بدون اعتراض به پایان رساندیم.»

مرتبط ها