کد خبر: 64073

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران- جنوب:

اصلی‌ترین راه‌ها برای برون‌رفت از مشکلات مساله‌محوری است

دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران- جنوب تلاش کرده‌اند که این همایش، یک برنامه کاربردی و تاثیرگذار باشد، نه یک همایش شعاری و کلیشه‌ای؛ بنابراین در این همایش از سخنان و تجربیات میهمانان، دانشجویان و ریاست دانشگاه بهره‌مند خواهیم شد و ارائه‌های آموزشی مناسبی نیز برای این مهم درنظر گرفته شده است که عرضه خواهد شد.

حمیدرضا میری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب درخصوص برنامه‌های اجرایی فرهنگی و آموزشی این دانشگاه در هفته بسیج بیان کرد: «برنامه بسیج دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب صرفا در یک برنامه فرهنگی خلاصه می‌شود؛ چراکه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار بوده است. در نتیجه تلاش کردیم که به‌خوبی این برنامه را اجرا کرده و بر آن متمرکز باشیم و آن، همایش یک روزه‌ای است که روز جمعه برگزار می‌شود و در این برنامه از برخی مسئولان دولتی برای سخنرانی حضور پیدا خواهند کرد. این همایش یک برنامه عمومی است و تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. محتوایی که دانشجویان بسیج دانشگاه آزاد اسلامی تهران- جنوب در این همایش بر آن کار کرده‌اند، در این خصوص است که تفکر تشکلی مثل بسیج دانشجویی چیست و این تفکر در کشور می‌تواند چه مسائل و دغدغه‌هایی از کشور را حل کرده یا به آن پاسخ بدهد.»

وی افزود: «دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران- جنوب تلاش کرده‌اند که این همایش، یک برنامه کاربردی و تاثیرگذار باشد، نه یک همایش شعاری و کلیشه‌ای؛ بنابراین در این همایش از سخنان و تجربیات میهمانان، دانشجویان و ریاست دانشگاه بهره‌مند خواهیم شد و ارائه‌های آموزشی مناسبی نیز برای این مهم درنظر گرفته شده است که عرضه خواهد شد.»

مسئول بخش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب در ادامه درخصوص اولویت‌هایی که دانشجویان بسیج به‌ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن بپردازند و مدنظر قرار بدهند، عنوان کرد: «مسائلی که دانشجویان یا حتی دانشگاهیان(مسئولان و عوامل دانشگاه) باید در اولویت قرار بدهند یا به آن بپردازند، براساس بوم هر دانشگاه متفاوت است؛ اما اقداماتی که بسیج دانشگاهی ما انجام می‌دهد، چند مورد است. نخست آنکه؛ از زمانی که وارد دانشگاه تهران- جنوب شدیم، شروع به احصای نظام مسائل کردیم، از چند بعد هم نگاه کردیم، نخست مسائل مبتلا به جوان در این سن در جامعه پیش‌رو است و در این راستا، با مشاهده، مصاحبه و... دسته مسائلی را پیش‌روی خود گذاشتیم که ماحصل آن از جمع‌آوری داده‌ها بود. پس از آن این مسائل کلیدی و اصلی که چهارراه مسائل ما بود را براساس بوم دانشگاه‌مان، یعنی دانشگاه تهران-جنوب منطبق کردیم که یکی از آنها، چالش جوان و کار در این دانشگاه بود که بر این اساس دو رویکرد ترویجی-پژوهشی و توانمندسازی درپیش گرفتیم که بر این اساس مسیر خود را طراحی کرده و درپیش گرفتیم.»

میری در ادامه توضیح داد: «البته نکته قابل توجه در راستای اولویت‌های دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی این است که یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای برون‌رفت از مشکلات دانشجویی، بحث مساله‌محوری است. مجموعه بسیج دانشجویی یک زیست عمومی دارد که یک سبک زندگی بسیجی است که در برنامه‌ها و فعالیت‌ها جریان دارد، اما اینکه ما بتوانیم یک نگاه مساله‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با بوم خودمان ایجاد یا اجرا کنیم، اهمیت بالایی دارد، اینکه نشان بدهیم برخلاف تصوری که از مجموعه بسیج دانشگاهی وجود دارد، اتفاقا این‌طور نیست، بلکه بسیج بر معضلات جامعه کار می‌کند و سعی در بهبود آنها دارد و اگر دانشجویان در این راستا همکاری بیشتری داشته‌ باشند، قطعا جریان موثری ایجاد خواهد شد.»

وی ادامه داد: «هر دانشجویی که فراتر از حد خودش فکر می‌کند و دغدغه‌هایی بیش از یک نفر دارد، بسیجی است. ما سه مولفه را در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران- جنوب به دانشجویان بیان می‌کنیم، علاقه، استعداد و دغدغه که دو مورد اول یافتنی است و تنها مورد سوم است که دانشجویان را به سمت حل مساله می‌کشاند که با حرکت و مطالعه به‌دست می‌آید؛ بنابراین اگر هر دانشجویی کمی احساس مسئولیت نسبت به جامعه پیرامونی خودش داشته ‌باشد، می‌توانیم شاهد تغییرات بزرگی در جامعه باشیم.»

مرتبط ها