کد خبر: 6398

فضاپیمای آمریکایی شناسایی کرد

توفان و رودخانه آمونیاک در مشتری

فرهیختگان گروه دانش طی نخستین پرواز فضاپیمای Juno ناسا در اطراف سیاره مشتری و بررسی‌های اولیه، محققان آمریکایی اعلام کردند که جو مشتری از توفان‌های عظیم و سهمگین و رودخانه‌های آمونیاکی تشکیل شده است که از عمق به داخل بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی فوران می‌کند.

به گزارش «رویترز»، فضاپیمای Juno در 12 ساعت زمانی که در مواجهه با مشتری به بررسی آن می‌پرداخت موفق به شناسایی توفان‌های عظیم در جو این سیاره شد. دانشمندان بر این باورند که از این مرحله می‌توان برای توسعه کره زمین و سایر سیاره‌های منظومه شمسی استفاده کرد. فضاپیمای Juno توفان‌های عظیم 1400 کیلومتری را در قطب‌های شمالی و جنوبی مشتری شناسایی کردند. این فضاپیما طی کاوش‌های خود از سیاره مشتری، همچنین رودخانه‌های آمونیاکی را در کمربندی از قسمت فوقانی جو تا صدها مایل از قسمت داخلی این سیاره مشاهده کرد. Juno  در خارج از این نوار آمونیاکی، ویژگی‌های دیگری را در جو مشتری یافتند که انتظار می‌رود ترکیب همگنی از گازها باشد.
مشتری سیاره شگفت‌انگیزی است. نتایج اولیه حاکی از آن است که در مشتری، بادهایی می‌وزد که در تمام سطوح حرکت و جا‌به‌جایی ایجاد می‌کند. دانشمندان معتقدند که قطر مشتری بیش از 11برابر کره زمین است و جسم جامد این سیاره شباهتی به حالت چرخان آن ندارد. اطلاعات به دست آمده هنگام عبور فضاپیمای Juno از فاصله 4200 کیلومتری از اطراف قطب‌های مشتری در تاریخ 27 آگوست ثبت شده است. در پرواز بعدی Juno که در 11 جولای خواهد بود، این فضاپیما به طور مستقیم از «لکه قرمز بزرگ» این سیاره عبور می‌کند. «لکه قرمز بزرگ» در واقع توفان عظیم جنوب استوای مشتری است که قرن‌ها وجود دارد. دانشمندان امیدوارند علت پایداری این توفان‌های عظیم را شناسایی کنند. گاز عظیم یافت شده در مشتری مانند خورشید بیشتر از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است اما علاوه بر آن، کربن، نیتروژن، اکسیژن و سایر عناصر و نیز مواد ارگانیک و گازها نیز در ترکیب آن حضور دارند.