کد خبر: 63783

بازتاب ماجرای ماهی دایی همچنان ادامه دارد

نام‌گذاری بدون مجوز؛ درست یا غلط؟

بازتاب ماجرای نام‌گذاری یک گونه جدید ماهی به‌نام علی دایی، اسطوره فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و مخالفان و موافقان این کار در فضای مجازی مشغول اظهارنظر درباره دلایل نظرات خود هستند. معمولا در همه‌جای دنیا این نام‌گذاری توسط افرادی صورت می‌گیرد که طرفدار و علاقه‌مند به شخصیت مورد نظر هستند و به همین دلیل این اتفاق نیازی به کسب اجازه یا تایید از طرف آن فرد ندارد.

به گزارش «فرهیختگان»، بازتاب ماجرای نام‌گذاری یک گونه جدید ماهی به‌نام علی دایی، اسطوره فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و مخالفان و موافقان این کار در فضای مجازی مشغول اظهارنظر درباره دلایل نظرات خود هستند. برخی معتقدند این کار یک افتخار برای افراد شناخته‌شده است و به‌نوعی ادای احترام به کارهای آنها در رشته خود. اما در این میان مخالفانی هم هستند که می‌گویند دانشمندانی که در این تحقیق حضور داشتند به‌دنبال این تصمیم باید از علی دایی کسب اجازه می‌کردند تا او هم رضایت خود را از این کار ابراز کند. اشاره این گروه بیشتر به این بخش از ماجراست که این اتفاق به‌شدت در فضای مجازی دستمایه مطالب طنز شده و به‌نظر می‌رسد افرادی که معمولا در چنین اتفاقاتی به‌سرعت به‌دنبال ساختن جوک یا شوخی‌های مبتذل برای جذب مخاطب بیشتر هستند و البته تعدادشان هم کم نیست به‌سرعت از این خبر برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده‌اند.

این اتفاق شاید در ایران سابقه زیادی نداشته باشد و کمتر از نام افراد مشهور و به‌اصطلاح سلبریتی برای نام‌گذاری گونه‌های جدید گیاهی و جانوری تازه کشف شده استفاده می‌شود، اما در دنیا این اتفاق سال‌هاست که مرسوم است و به همین دلیل نام‌گذاری برخی حیوانات نظیر سوسک، مورچه، عنکبوت و سایر حیوانات و حشرات اتفاقی تقریبا عادی به‌شمار می‌رود و کمتر برای این افراد مطالب طنز یا جوک با این سوژه‌ها ساخته می‌شود.

معمولا در همه‌جای دنیا این نام‌گذاری توسط افرادی صورت می‌گیرد که طرفدار و علاقه‌مند به شخصیت مورد نظر هستند و به همین دلیل این اتفاق نیازی به کسب اجازه یا تایید از طرف آن فرد ندارد. از طرف دیگر برعکس آنچه به‌نظر می‌رسد این اتفاق شاید حتی به عقیده برخی کاری توهین‌آمیز تلقی شود اما درحقیقت ارج‌نهادن به تلاش‌های این افراد در زمینه کاری خودشان است. به همین دلیل است که نام افراد مختلف ازجمله سیاستمداران، ورزشکاران و حتی هنرمندان مشهور از قبیل گابریل گارسیا مارکز، پابلو نرودا و سالوادور دالی روی این گونه‌های تازه کشف شده قرار داده می‌شود و البته کمتر دیده شده که هواداران یا دوستداران آنها اعتراضی به این اتفاق داشته باشند. شاید اتفاق اخیر آغاز مسیری باشد تا در آینده بیشتر شاهد استفاده از نام مشاهیر ایرانی در این زمینه باشیم و از طرف دیگر کمتر این اتفاق مورد تمسخر افراد قرار گیرد.

مرتبط ها