کد خبر: 63715

۶ نکته کاربردی درباره جذب مخاطب و البته نیرو!

بعد از چاپ و توزیع نشریه، کار شما تمام نشده است؛ حالا زمان آن رسیده که نظر مخاطبان را جویا شوید. می‌توانید شماره‌ای در نشریه چاپ کنید و از مخاطبان بخواهید که نظرهای خود را برایتان بفرستند. همیشه بخشی را برای مخاطب درنظر داشته باشید. این موضوع تاثیر زیادی در دیده شدن نشریه‌تان در محیط دانشگاه خواهد داشت.

از ابتدا تا انتها، از سیر تا پیاز یک نشریه خوب، توسط نیروهای نشریاتی خوب و البته برای مخاطبان خوب بسته و منتشر می‌شود. چه آنکه اگر نیرو و گروهی نباشد، نشریه‌ای(درواقع نشریه خوب) نخواهد بود که مخاطبی هم برایش باشد و اگر نیروها و گروهی توانا نشریه‌ای هر چند حرفه‌ای هم به چاپ برسانند، باز نیاز به جذب مخاطبان بیشتر و بیشتر دارند؛ چراکه یکی از اهداف این است که محدوده اثرگذاری نشریه وسیع‌ و وسیع‌تر شود و حتی خارج از فضای یک دانشگاه و خارج از فضای دانشگاه‌ها مورد توجه و خوانش و تامل قرار گیرد. با بیان این مقدمه و شرح، به طرح 6 نکته کاربردی درباره جذب نیرو و مخاطب می‌پردازیم.

1- تحریریه داشته باشید

اول از همه باید به دنبال اعضای تحریریه‌تان باشید. علاوه‌بر نویسنده، به صفحه‌آرا و ویراستار هم احتیاج دارید. اگر در زمان حال نمی‌توانید نیروهای حرفه‌ای بیاورید، می‌توانید از افرادی که دارید استفاده کنید و آنها را آموزش دهید. داشتن یک عکاس خوب هم واجب است. کلی استعداد در دانشگاه وجود دارد که فقط شما باید «زمین بازی» را در اختیارشان قرار دهید. برای نشریات تخصصی مترجم نقش مهمی ایفا می‌کند. سِمت‌ها که معلوم شد، وقت برگزاری جلسه تحریریه است. در این جلسه‌ها تصمیم بگیرید که به چه موضوعاتی بپردازید و البته تقسیم وظیفه کنید. مثلا یک نفر حتما باید مسئولیت چاپ نشریه را بعد از آماده شدن به عهده بگیرد. مدیرمسئول و سردبیر وظیفه هماهنگی اعضای تحریریه را دارند. توزیع یادتان نرود؛ بخش مهمی است که خیلی وقت‌ها فراموش می‌شود. شما باید عده‌ای را مسئول توزیع به‌موقع و درست نشریه‌تان در دانشگاه کنید.

2- در جذب نیروهای جدید کوشا باشید

تحریریه‌های دانشجویی در هر مقطع نیاز به پوست انداختن دارند. هر نیرویی خوش‌بینانه چهار تا 6 سال در دانشگاه به‌عنوان دانشجو فعالیت خواهد داشت و اگر بعد از فارغ‌التحصیلی نیروهایتان، نقشه‌ای برای جایگزینی آنها نداشته باشید، حسابی دست‌تان توی پوست گردو می‌ماند. علاوه‌بر این، تجربه ثابت کرده برای بخش خبررسانی هر نشریه دانشجویی، نیروهای جوان‌تر بیشتر کمک می‌کنند. سال بالایی‌ها در سال‌های آخر، درگیر کارهای فارغ‌التحصیلی می‌شوند و به‌اصطلاح از «اخبار کف دانشگاه» اطلاع چندانی ندارند. چنگک‌هایتان را قوی کنید و دائما به فکر جذب نیروی خوب برای نشریه‌تان باشید.

3- تیمی کار کنید

یکی از مهم‌ترین جاهایی که یک جوان می‌تواند در آن کار تیمی را یاد بگیرد، همین نشریات دانشجویی‌اند؛ جایی که اگر در آن، تحریریه پویایی داشته باشید، می‌تواند یکی از بهترین دوره‌های زندگی شما را رقم بزند. در همه مراحل نشریه همفکری کنید. برای اینکه نشریه بهتری داشته باشید، گروهی در شبکه‌های اجتماعی بسازید و به جای کپی کردن لطیفه‌های تکراری، درباره نشریه‌تان صحبت کنید. مطالب را در گروه به اشتراک بگذارید و همه تحریریه درباره آن نظر بدهند.

4- سروصدا کنید

اینکه یک نشریه را بنویسید و چاپ کنید باعث نمی‌شود نشریه‌تان خوانده شود. باید به دیگران هم اطلاع بدهید که نشریه دارید. این تبلیغات هم می‌تواند در جمع‌ها و گفت‌وگوهای دانشجویی باشد، هم در فضای مجازی. می‌توانید در صفحه اینستاگرام‌تان جلد نشریه را بزنید و از دیگران بخواهید که بخوانند و نظر بدهند یا اینکه در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و... نشریه‌تان را تبلیغ کنید و اسم نشریه‌تان را هشتگ کنید.

5- نظرسنجی کنید

بعد از چاپ و توزیع نشریه، کار شما تمام نشده است؛ حالا زمان آن رسیده که نظر مخاطبان را جویا شوید. می‌توانید شماره‌ای در نشریه چاپ کنید و از مخاطبان بخواهید که نظرهای خود را برایتان بفرستند. همیشه بخشی را برای مخاطب درنظر داشته باشید. این موضوع تاثیر زیادی در دیده شدن نشریه‌تان در محیط دانشگاه خواهد داشت.

6- بهترین زمان و مکان انتشار نشریه را بیابید

برنامه‌ریزی کنید که قرار است این نشریه چه روزی توزیع شود؟ اگر ماهنامه است اول، نیمه یا آخر ماه؟ دقت کنید که در روزهای پایانی ماه‌های اسفند و خرداد احتمالا به تعطیلی دانشگاه بر می‌خورید و نشریه روی دست‌تان باد می‌کند. شلوغ‌ترین زمان دانشکده را برای توزیع نشریه‌تان انتخاب کنید. علاوه‌بر این، باید مکان مناسبی را برای توزیع درنظر بگیرید. پررفت‌وآمدترین جای دانشکده، جایی احتمالا در لابی، روبه‌روی برد آموزش، کنار بوفه و... است. البته با مسئولان دانشکده هماهنگ کنید که مشکلی برایتان پیش نیاید. توزیع نشریه در بخش‌هایی از تولید مطالب هم مهم‌تر است. همان‌طور که ممکن است فیلم خوبی قربانی شرایط بد اکران شود، یک نشریه خوب هم ممکن است قربانی توزیع بدش در دانشگاه شود.

مرتبط ها