کد خبر: 63659

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حذف ارز دولتی بیشتر بار روانی دارد

شخصا معتقدم که ارز 4200 تومانی ادامه‌اش برای اقتصاد ما زیان‌بار است؛ نه‌تنها زیان‌بار بلکه مصیبت‌بار است، اما باید با معرفی روش‌های جایگزین مناسب حذف شود.

در جلسه علنی دیروز نمایندگان مجلس با تقاضای دوفوریت و یک فوریت لایحه ارز ترجیحی مخالفت کردند. براساس این، این لایحه به‌صورت عادی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت. از عمده دلایلی که نمایندگان مجلس یازدهم برای مخالفت خود با این لایحه مطرح کردند، همراهی نکردن سرمایه اجتماعی با حذف ارز ترجیحی بود. دلایل دیگری نیز چون افزایش بررسی کارشناسی این لایحه مطرح شد. در این راستا، غلامرضا مرحبا در مخالفت با این لایحه معتقد است راجع‌به چنین مقوله‌ مهمی که روی معیشت مردم بسیار اثرگذار است، نباید با قید دوفوریت در عرض 48ساعت تصمیم گرفت و مجلس باید در یک زمان منطقی که نباید خیلی هم طولانی باشد، با اولویت به این مساله رسیدگی کند. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس را می‌خوانید.

دیروز دوفوریت و یک‌فوریت لایحه ارز ترجیحی دولت در صحن علنی مجلس رد شد. شما جزء مخالفان این لایحه بودید یا موافقان؟ علت رای شما چه بوده؟  

 این بحث ارز 4200تومانی مساله‌ای است که روی معاش و زندگی میلیون‌ها نفر اثر می‌گذارد، از این جهت مساله بسیار مهمی است. مجلس معتقد بود که راجع‌به چنین مقوله‌ مهمی نباید با قید دوفوریت در عرض 48ساعت تصمیم گرفت. مجلس نیازمند یک زمان منطقی است برای اینکه این لایحه را درمعرض بررسی‌های کارشناسانه قرار دهد، در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود و مرکز پژوهش‌ها نظرات بیشتری پیرامون آن دهد. بنابراین ما باید بتوانیم در یک زمان منطقی که نباید خیلی هم طولانی باشد، با اولویت به این مساله پرداخته و رسیدگی کنیم. من هم ازجمله نمایندگانی بودم که با اولویت به این لایحه رای منفی دادم، چون معتقد بودم مجلس باید زمان کافی برای بررسی و اظهارنظر کارشناسی راجع‌به این قضیه داشته باشد. به‌هرحال دولت یک‌سری مقتضیات دارد و ضرورت‌هایی را درنظر می‌گیرد که ممکن است مجلس با بعضی از آنها موافق نباشد یا مجلس مقتضیات دیگری را درنظر بگیرد. به همین جهت لازم است که دیدگاه‌ها با هم تبادل شود و کار کارشناسی بیشتری انجام بگیرد و مجلس بعد رای دهد، لذا من موافق این بودم که به مجلس فرصت بیشتری داده شود و با اولویت این لایحه مخالفت کردم. این لایحه در کمیسیون تخصصی بررسی خواهد شد، منتها با اولویت بالا. ما با فوریت مخالفت کردیم اما با اولویت بررسی خواهد شد و به صحن باز خواهد گشت.

همانطور که می‌دانید پیش‌فرض ذهنی مردم نسبت به حذف این ارز ترجیحی مثبت نیست. با توجه به این مساله، مجلس برای رد دوفوریت و یک‌فوریت این لایحه بیشتر مسائل اقتصادی را در نظر گرفت یا بحث سرمایه اجتماعی و مردم مطرح بود؟

اتفاقا یکی از دلایلی که ما به فوریت رای ندادیم همین مساله بود که به هرحال باید روی آن کار شود و جامعه هم اقناع شود. شخصا معتقدم که ارز 4200تومانی ادامه‌اش برای اقتصاد ما زیان‌بار است؛ نه‌تنها زیان‌بار بلکه مصیبت‌بار است، اما باید با معرفی روش‌های جایگزین مناسب حذف شود. همین الان هم به‌طور جدی معتقدم ارز 4200‌ به اهدافی که در دولت قبل به آن منظور طراحی شده بود، نرسیده است. و اتفاقا کالاهایی که با استفاده از این نوع ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند، خودشان دارند تورم بسیار بالایی را نشان می‌دهند. همچنین گزارش‌های متعدد و متنوعی از ناکارآمدی این ارز 4200‌ای مانند رانت‌زا و فسادزا بودن آن، وجود دارد. برای همین است که ما باید با پختگی بیشتری وارد این مقوله حذف ارز ترجیحی بشویم و همچنین جامعه هم باید اقناع شود از درستی تصمیمی که ما می‌خواهیم بگیریم. بنابراین این مساله باید در برابر قضاوت افکار عمومی قرار بگیرد و هم درمعرض بررسی کارشناسی مجلس و دیگر کارشناسان.

مرتبط ها