کد خبر: 63476

تیم‌ملی ایران با ترکیبی جدید به مصاف لبنان می‌رود؟

آماده‌باش اسکوچیچ به ۳ بازیکن

کارشناسان لبنانی: ایران بدون طارمی هم خطرناک است

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» به احتمال زیاد علی قلی‌زاده یا سامان قدوس مهاجم آماده این روزهای تیم‌ملی فوتبال ایران که در برنتفورد انگلیس بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته است، در ترکیب تیم‌ملی به میدان می‌روند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی فوتبال ایران در پنجمین دیدار خود در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، امروز پنجشنبه در شهر صیدا به مصاف لبنان خواهد رفت. تیم‌ملی فوتبال ایران هم‌اکنون با ۱۰ امتیاز در صدر جدول گروه اول قرار دارد. دو تیم تاکنون ۱۰ بار درمقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. حاصل این بازی‌ها، ۸ برد برای تیم ایران و یک برد برای تیم‌ملی لبنان و یک تساوی بوده است. در این بازی‌ها جمعا ۲۹ گل به ثمر رسیده که سهم تیم ایران ۲۷ گل و سهم تیم لبنان ۲ گل است.

 اشاره کنفدراسیون فوتبال آسیا به دیدار امروز

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) درخصوص دیدار تیم‌های ملی فوتبال لبنان و ایران، در مرحله پایانی دور انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر نوشت: «صدرنشین گروه A نخستین امتیازات خود را با تساوی مقابل کره جنوبی از دست داد.» انتظار می‌رود مصطفی مطر باوجود مصدومیت شانه بتواند بازی کند؛ هرچند حسن معتوق کاپیتان لبنان به‌دلیل مصدومیت، غایب این تیم مقابل تیم دراگان اسکوچیچ خواهد بود. لبنان در ۱۲ بازی گذشته خود در خاک خود، شکستی تجربه نکرده و با پنج امتیاز کمتر از ایران، رتبه سوم جدول گروه A را به خود اختصاص داده است. دراگان اسکوچیچ نیز که مهدی طارمی را به تیم‌ملی دعوت نکرد، نمی‌تواند از مرتضی پورعلی گنجی، عارف غلامی و علی کریمی به‌دلیل مصدومیت بهره ببرد. سایت AFC همچنین اللهیار صیادمنش را یکی از بازیکنانی خواند که باید به عملکرد آنها در دو دیدار پیش‌رو توجه کرد و درخصوص او نوشت: «با دعوت نشدن مهدی طارمی به دو دیدار ایران در دور انتخابی جام‌جهانی، دریچه‌ای برای یکی از مهاجمان دیگر ایران باز شد تا جایگاه خود را در تیم‌ملی مستحکم کند و آن هم صیادمنشِ 20 ساله است؛ بازیکنی که در بسیاری از دیدارها، دروازه رقبای زوریا لوهانسک را گشود و به تیمش برای رسیدن به جایگاه سوم جدول لیگ برتر اوکراین کمک کرد.»

 لبنانی‌ها امیدوار به برتری خانگی

رسانه‌های لبنانی با بررسی اخبار و حاشیه‌های دیدار دو تیم ایران و لبنان بیشتر از هر موضوعی به این بحث پرداختند که تیم‌ملی فوتبال این کشور بتواند مقابل یکی از قدرت‌های برتر آسیا که حالا نیز یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ خود را دراختیار دارد و صدرنشین گروه اول رقابت‌ها محسوب می‌شود، در این دیدار یک مسابقه پایاپای و آبرومند را به نمایش گذاشته و ضمن کسب نتیجه مطلوب، تنها برد در تاریخچه دیدارهای رودرروی ایران و لبنان که در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش در این کشور به ثبت رسید را تکرار کند.

درواقع لبنانی‌ها امیدوارند این پیروزی که تنها پیروزی تاریخ آنها مقابل ایران است، یک‌بار دیگر در خاک لبنان تکرار شود، این درحالی است که کارشناسان فوتبال لبنان در گفت‌وگو با رسانه‌های لبنانی به این موضوع اذعان داشته‌اند که بدون شک تیم‌ملی فوتبال این کشور یک دیدار سخت را مقابل تیم‌ملی فوتبال ایران پیش‌رو خواهد داشت و جالب اینکه حتی آنها به این موضوع اشاره کردند که تیم‌ملی ایران بدون طارمی هم خطرناک است و می‌تواند از پس این دیدار بربیاید.»

تیم‌ملی فوتبال لبنان که از سید ۶ رقابت‌ها به این گروه رسید، عملکرد دور از انتظاری را از خود به ثبت رساند، تا جایی‌که یک هفته مانده به پایان رقابت‌های دور رفت با ۵ امتیاز تیم سوم گروه به‌شمار می‌رود و با ادامه این عملکرد درصورت عدم صعود مستقیم به جام‌جهانی آنها می‌توانند حداقل به حضور در مرحله پلی‌آف امیدوار باشند، این درحالی است که در آخرین مسابقه تیم‌ملی لبنان درحالی‌که این تیم میهمان سوریه بود، موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ این تیم را شکست داده و حالا این عملکرد امیدواری‌های مردم و رسانه‌ها و همچنین کارشناسان لبنانی برای کسب یک موفقیت دیگر مقابل ایران را افزایش داده است، هرچند آنها اذعان دارند که این موضوع کار سختی است، چون تیم‌ملی ایران قدرت بلامنازع آسیا به‌شمار می‌رود و قبل از بازی مقابل کره‌جنوبی رکورد ۱۰ پیروزی پیاپی را در کارنامه دارد و همین موضوع می‌تواند دشواری‌های کار شاگردان ایوان هاشک، سرمربی تیم‌ملی فوتبال لبنان مقابل شاگردان اسکوچیچ را افزایش دهد.

 مصدومان لبنانی که به بازی نمی‌رسند

وب‌سایت لبنانی lebanonfg چندی پیش نوشت که حسن معتوق، کاپیتان تیم‌ملی فوتبال این کشور و بازیکن الانصار به‌دلیل مصدومیت در دیدار برابر الاهلی، به مدت ۶ هفته قادر به حضور در میادین نخواهد بود. این وب‌سایت نوشت که معتوق به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه شانه موردعمل جراحی قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب دو دیدار مقابل ایران و امارات در مرحله مقدماتی جام‌جهانی را از دست خواهد داد. حسن معتوق در 4 دیدار قبلی لبنان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی حضور داشت و درجریان پیروزی 3 بر 2 برابر سوریه یک پاس‌گل نیز داد.

کاپیتان تیم‌ملی لبنان که در دو بازی پیش‌روی تیمش مقابل ایران و امارات مصدوم است، پیامی روحیه‌بخش برای بازیکنان فرستاد و گفت: «دو بازی بسیار مهم مقابل ایران و امارات در مسابقات انتخابی جام‌جهانی پیش‌رو داریم. اهمیت این دو بازی به این خاطر است تا ما ماموریت خود را کامل کنیم و نتایج خوبی که در بازی‌های گذشته گرفتیم را تداوم ببخشیم. همه ما آرزوی بزرگی داریم و برای رسیدن به این آرزو باید پشتیبان این تیم باشیم. امیدوارم با اراده بازیکنان و تلاش آنها در این دو بازی سربلند از زمین خارج شویم و نتایج مطلوب را کسب کنیم.»

همچنین مهدی خلیل، دروازه‌بان لبنان که سابقه پوشیدن پیراهن ذوب‌آهن را هم در کارنامه دارد نیز به این دیدار نخواهد رسید، اما نکته جالب‌توجه اینکه در حاشیه تمرین اخیر تیم‌ملی در لبنان مهدی خلیل، سنگربان نخست تیم‌ملی لبنان که به‌دلیل مصدومیت قادر به همراهی کشورش در مصاف با ایران نیست، به محل تمرین تیم ملی ایران رفت و به گرمی از ملی‌پوشان ایرانی استقبال کرد. گفتنی است، مهدی خلیل در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم به‌صورت قرضی به ذوب‌آهن پیوست و به همین دلیل ارتباط خوبی میان او و بازیکنان ایرانی وجود دارد. همچنین حسن شعیتو و نور منصور مهاجم و مدافع تیم‌ملی لبنان این دیدار را به‌خاطر مصدومیت از دست خواهند داد.

 آماده‌باش به عابدزاده، قدوس و قلی‌زاده

از اردوی تیم‌ملی فوتبال ایران خبر می‌رسد که شاکله شاگردان اسکوچیچ برای این دیدار به‌نسبت دیدار‌های گذشته همچنان حفظ شده، با این‌حال غیبت مهدی طارمی می‌تواند سیستم و روش بازی تیم‌ملی فوتبال ایران در این دیدار را دچار تغییرات کند، این درحالی است که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» به احتمال زیاد علی قلی‌زاده یا سامان قدوس مهاجم آماده این روزهای تیم‌ملی فوتبال ایران که در برنتفورد انگلیس بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته است، در ترکیب تیم‌ملی به میدان می‌روند و همچنین در خط دروازه نیز باتوجه به درخشش امیر عابدزاده این احتمال وجود دارد که این دروازه‌بان که او هم در اسپانیا عملکرد خوبی داشته، به‌جای علیرضا بیرانوند در درون دروازه تیم‌ملی مقابل لبنان قرار بگیرد.

مرتبط ها