کد خبر: 63456

لبنانی‌ها چشم به کسب امتیاز برابر شاگردان اسکوچیچ دارند

ملی‌پوش سابق لبنان: از تیم ایران نترسید

لبنان در ادامه دیدارهای خود برای رسیدن به جام جهانی روز پنجشنبه به مصاف ایران خواهد رفت. آخرین باری که فوتبال ملی لبنان میزبان یک مسابقه بود به سال 2019 برمی‌گردد که با تساوی بدون گل برابر کره‌شمالی همراه بود. آنها حالا باید رودرروی صدرنشین گروه قرار گیرند و امیدوارند بتوانند دومین برد خود در این گروه و البته در طول تاریخ دیدارهای دو تیم را به دست آورند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز در آخرین دیدار خود در دور رفت مرحله سوم انتخابی رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر در منطقه آسیا به مصاف لبنان، شگفتی‌ساز این گروه تا پایان هفته چهارم می‌رود و امیدوار است با کسب سه امتیاز این دیدار حساس در زمین حریف بتواند به صدرنشینی خود در این گروه ادامه دهد. ایران و کره‌جنوبی به‌عنوان مدعیان نخست صعود از گروه A از همان ابتدا موردتوجه بودند اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد با توجه به حضور تیم‌هایی چون عراق، امارات و حتی سوریه، لبنان بتواند در پایان 4 دور مسابقه این گروه، رده سوم را دراختیار داشته باشد. آنها به دو تساوی برابر امارات و عراق و برتری مقابل سوریه 5 امتیازی هستند و فعلا موقعیت بهتری نسبت به رقبای خود در جدول دارند.

در حسرت جام‌جهانی

لبنانی‌ها اگرچه سابقه‌ای طولانی در فوتبال دارند و فدراسیون این کشور در سال 1933 تاسیس شده است اما تاکنون نتوانسته‌اند حضور در رقابت‌های جام‌جهانی را تجربه کنند و نخستین حضورشان در جام ملت‌های آسیا نیز به سال 2000 برمی‌گردد که به‌عنوان میزبان این مسابقات بدون حضور در دیدارهای انتخابی توانستند در این تورنمنت شرکت کنند. تیم ملی این کشور در سال 1935 نخستین بازی ملی خود را برابر تیمی باشگاهی از رومانی برگزار کرد اما پنج‌ سال بعد اولین بازی رسمی موردتایید فیفا را برابر فلسطین انجام دادند که البته این بازی را 5 بر یک باختند. آنها در این سال‌ها به‌دلیل جنگ‌های داخلی و شرایط حساس و استراتژیکی‌ای که این کشور داشته کمتر در فوتبال موفق بوده‌اند و نتوانستند توفیق چندانی در این رشته ورزشی کسب کنند. در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی 2014 برای نخستین‌بار این تیم توانست به دور نهایی انتخابی راه پیدا کند اما در گروه 5 تیمی خود در قعر جدول قرار گرفت و شانسی برای صعود پیدا نکرد. چهار سال بعد آنها دوباره در همان دور دوم حذف شدند و به مرحله نهایی نرسیدند. لبنانی‌ها در این دوره توانستند از گروه نسبتا دشوار خود صعود کنند و حالا در مرحله سوم عملکرد قابل‌قبولی تا این برهه ارائه کرده‌اند.

لبنان در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در فوتبال داشته و علاوه‌بر رسیدن به دور نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی، در سال 2019 برای نخستین‌بار موفق شد از طریق رقابت‌های انتخابی به جام ملت‌های آسیا صعود کند و این‌بار برخلاف سال 2000 که میزبان بودند، با تلاش خود به این رقابت‌ها راه پیدا کردند. آنها در این تورنمنت دو بازی ابتدایی خود را به قطر و عربستان باختند و در بازی آخر اگرچه 4 بر یک از سد کره‌شمالی گذشتند اما تنها به‌دلیل دریافت کارت زرد بیشتر نسبت به ویتنام نتوانستند به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم گروه‌ها راهی دور بعد شوند.

با شروع دیدارهای دور دوم انتخابی جام جهانی، آنها بازی ابتدایی خود را به کره‌شمالی باختند اما دو برد برابر ترکمنستان و سریلانکا باعث شد تا شرایط بهتری در جدول پیدا کنند. در دو بازی بعدی آنها برابر دو کره به تساوی مشابه بدون گل رسیدند و البته خوش‌شانس بودند که کره‌شمالی از این مسابقات کنار کشید تا شرایط بهتری در جدول پیدا کنند. با وجود برتری برابر سریلانکا در بازی برگشت، دو بازی آخر خود برابر ترکمنستان و کره‌جنوبی را باختند اما درنهایت به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌ها به مرحله نهایی صعود کردند. آنها در این دور دوباره با کره‌جنوبی هم‌گروه شدند و این‌بار هم دوباره در زمین حریف به این حریف باختند اما در مصاف با امارات و عراق دو تساوی ارزشمند به دست آوردند تا به لطف برتری برابر سوریه، رده سوم را فعلا در اختیار داشته باشند.

استفاده از مربی خارجی

لبنان اگرچه با هدایت جمال طه موفق شد به این مرحله صعود کند اما فدراسیون فوتبال این کشور پیش از آغاز دور سوم تصمیم گرفت در ادامه کار به سراغ ایوان هاسک برود تا شاید این مربی اهل جمهوری چک بتواند نخستین حضور این کشور در جام جهانی را رقم بزند. این مربی 58ساله که دوران مربیگری را در کشورش و تیم اسپارتا پراگ آغاز کرده است در سال‌های اخیر در تیم‌های استراسبورگ، ویسل کوبه، تیم ملی گابن، الوصل، سن‌اتین، الاهلی امارات، تیم ملی جمهوری چک، الهلال، قطر SC و فجیره مربیگری کرده و حالا با تیم ملی لبنان به‌دنبال خلق شگفتی در مسابقات انتخابی جام‌جهانی است. اتفاقی که با وجود تیم‌های آماده‌ای همچون ایران و کره‌جنوبی کمی بعید به نظر می‌رسد. با این حال هاسک امیدوار است با کمک لژیونرهای این کشور که در لیگ‌های قطر، ژاپن، سوئد و حتی انگلیس توپ می‌زنند بتواند نتایج قابل‌قبولی در این مسابقات کسب کند.

جوان نورالدین العمری مدافع وسط این تیم در اف‌سی توکیو ژاپن توپ می‌زند و روبرت ملکی هم بازیکنی دو رگه است که در سوئد به‌دنیا آمده اما ترجیح داده تا در تیم ملی لبنان بازی کند و هم‌اکنون در الشحانیه قطر عضویت دارد. برادر او جورج ملکی هم در خط میانی بازی می‌کند و در تیم اسکیل‌استونا سوئد عضویت دارد. نادر مطر، دیگر هافبک تیم ملی لبنان نیز در دسته دو قطر و تیم معیذر بازی می‌کند و باسل جرادی (آپولون لیماسول قبرس)، محمدعلی دهینی (ترلبورگ سوئد) و سونی سعد (الوحدات اردن) دیگر بازیکنان ملی‌پوش این کشور هستند که در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند. ربیع عطایا نیز که سابقه بازی با پیراهن ذوب‌آهن ایران را در کارنامه دارد هم‌اکنون در 32 سالگی در لیگ مالزی مشغول بازی است. عمر خالد شعبان هم که متولد آلمان است هم‌اکنون در دسته دوم انگلیس و تیم ساتن یونایتد عضویت دارد و هادی غندور 21ساله نیز که جزء بازیکنان آینده‌دار فوتبال این کشور محسوب می‌شود نیز این فصل به صورت قرضی از چارلتون راهی تیم میداستون یونایتد در دسته ششم انگلیس شده تا در خط حمله این تیم بازی کند.

هاسک علاقه زیادی به سیستم 2-4-4 دارد و در دیدارهای اخیر لبنان به‌جز رویارویی با کره‌جنوبی که با توجه به بازی در زمین حریف و قدرت آنها ترجیح داد با روش 2-3-5 بازی کند از این شیوه استفاده کرده که دستاورد خوبی هم برای او داشته است. در 4 دیدار اخیر لبنان، مصطفی مطر درون دروازه این تیم قرار گرفته و برای دیدار امروز نیز به نظر می‌رسد هاسک دوباره به گلر 26ساله تیمش اعتماد خواهد کرد. درحالی که گفته می‌شد او به‌دلیل مصدومیت این مسابقه را از دست داده است اما معاینات دقیق نشان داد اگرچه پیش از این به نظر می‌رسید دچار شکستگی دنده شده است اما شرایط او به مراتب بهتر از چیزی است که انتظار می‌رفت و مشکلی برای بازی برابر ایران ندارد. در قلب خط دفاعی روبرت ملکی و العمری نفرات ثابت تیم بوده‌اند که در دیدار برابر کره‌جنوبی حسین زین هم به این جمع اضافه شد. عباس عاصی مدافع راست ثابت این تیم در دیدارهای اخیر بوده اما در سمت چپ در دو مسابقه حسین زین و در دو بازی دیگر سونی سعد به میدان رفته‌اند. در خط میانی و حمله اما تغییرات هاسک بیشتر بوده و به‌جز جورج ملکی، جراردی و حسن معتوق که در بیشتر دقایق در ترکیب تیم حضور داشته‌اند سایر بازیکنان ازجمله محمد حیدر، نادر مطر، ولید شور، دهینی، هلال الحلوه و محمد قدوح به تناوب مورداستفاده قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین غایب لبنانی‌ها برای بازی امروز حسن معتوق، کاپیتان این تیم است که با 97 بازی ملی و 21 گل زده در هر دو زمینه رکورددار است.

چشم به رده دوم گروه

سایت الکوره امارات درباره این دیدار معتقد است لبنان ماموریت بسیار سختی را برای کسب امتیاز از ایران در پیش دارد: «ایران و لبنان در ادامه دیدارهای مقدماتی جام جهانی به مصاف هم خواهند رفت. تیم ایران در این گروه 10 امتیازی و صدرنشین است و لبنان هم با 5 امتیاز رده سوم را در اختیار دارد. ایوان هاسک اهل جمهوری چک تا اینجای مسابقات توانسته امتیازات خوبی برای تیمش جمع‌آوری کند و به لطف برتری 3 بر 2 برابر سوریه شرایط بسیار خوبی در جدول دارد. با این حال رویارویی برابر شاگردان دراگان اسکوچیچ یکی از سخت‌ترین دیدارهای او در دور رفت خواهد بود و کسب امتیاز از این مسابقه بسیار دشوار به نظر می‌رسد. ایران تا پیش از تساوی برابر کره‌جنوبی توانسته بود هر 10 بازی قبلی خود را ببرد و رکوردی جالب را در این زمینه به ثبت رسانده بود. با این حال اگرچه لبنان کار دشواری پیش‌رو دارد اما موفقیت در این مسابقه غیرممکن نیست و آنها با استفاده از امتیاز میزبانی و همچنین‌ انگیزه خوبی که پس از برد برابر سوریه به دست آورده‌اند می‌توانند با ارائه یک بازی تهاجمی به هدف خود دست پیدا کنند. هردو تیم در این مسابقه مهاجمان زهردار خود را دراختیار ندارند. حسن معتوق به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در این دیدار را از دست داده است و از سوی دیگر مهدی طارمی هم به‌دلیل اختلافاتی که با سرمربی تیمش داشته به اردوی تدارکاتی این تیم دعوت نشده است. در ترکیب لبنان نفراتی چون جورج ملکی، نادر مطر، باسل جراردی و محمد حیدر می‌توانند تعیین‌کننده باشند و البته ایران هم ستاره‌هایی چون سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مهدی قائدی و چندین بازیکن نامدار دیگر را در اختیار دارد.»

لبنانی‌ها امیدوارند در بازی امروز بتوانند حداقل یک امتیاز از تیم پرقدرت ایران کسب کرده و برای دیدارهای بعدی‌ انگیزه مضاعفی به دست آورند. عباس عطوی، بازیکن سابق تیم ملی این کشور که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از کارشناسان فوتبال لبنان مطرح است، درباره این مسابقه حساس می‌گوید: «چرا ما نباید تا هفته‌های پایانی به صعود امیدوار باشیم. درحال حاضر رسیدن به رده دوم جدول دور از دسترس نیست و اگر کمی تلاش کنیم می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. اگر بتوانیم حداقل یک امتیاز ار ایران بگیریم و در بازی بعدی هم امارات را مغلوب کنیم 9 امتیازی می‌شویم و می‌توانیم فاصله خود با دو تیم بالای جدول را کم کنیم.» او همچنین معتقد است تعطیلی رقابت‌های لیگ برای آماده‌سازی تیم ملی به سود این تیم خواهد بود و به‌خصوص دیدارهای جام کشورهای عرب که ماه آینده در قطر برگزار می‌شود، فرصت خوبی خواهد بود تا این تیم خود را برای ادامه مسابقات آماده کند. او ادامه می‌دهد: «در آن مسابقات می‌توانیم بازیکنانی که تا اینجا کمتر فرصت بازی داشته‌اند را بیشتر مورد استفاده قرار دهیم و آنها هم شانس این را خواهند داشت که توانایی خود را نشان دهند. به نظرم روند آماده‌سازی این تیم تا اینجا بسیار خوب بوده و اردوی تیم و همچنین کمپ تمرینی مناسبی برای ملی‌پوشان فراهم شده است. به همین دلیل فکر نمی‌کنم این بازیکنان دیگر بهانه‌ای برای عدم‌نتیجه‌گیری داشته باشند. برای غلبه بر تیم ایران باید از همان روشی استفاده کنیم که در سال 2012 تنها بردمان را برابر این تیم به دست آوردیم. در آن زمان تیم روحیه جنگندگی بالایی داشت و با‌انگیزه فراوانی برابر این تیم بازی کردیم. ما نباید از تیم ایران بترسیم و از رویاهایمان دست بکشیم. دیدارهای پیش‌رو می‌تواند حساس‌ترین مسابقات ما در این مرحله باشد و اگر بتوانیم تمرکز لازم را داشته باشیم و امتیازات را جمع کنیم حتی رسیدن به جام جهانی قطر دور از دسترس نخواهد بود. طبیعی است که باید به حریف احترام بگذاریم اما نباید هراسی از قدرت آنها داشته باشیم. حتی اگر این تیم با 10 امتیاز در صدر جدول قرار داشته باشد و شانس نخست صعود به جام جهانی باشد. تا روز آخر مسابقات ادامه دارد و باید تا آخرین مسابقه برای موفقیت تلاش کنیم.»

استفاده از ضدحملات

روزنامه الدیار لبنان نیز درباره این دیدار و رویارویی تیم ملی این کشور برابر ایران می‌نویسد: «لبنان در ادامه دیدارهای خود برای رسیدن به جام جهانی روز پنجشنبه به مصاف ایران خواهد رفت. آخرین باری که فوتبال ملی لبنان میزبان یک مسابقه بود به سال 2019 برمی‌گردد که با تساوی بدون گل برابر کره‌شمالی همراه بود. آنها حالا باید رودرروی صدرنشین گروه قرار گیرند و امیدوارند بتوانند دومین برد خود در این گروه و البته در طول تاریخ دیدارهای دو تیم را به دست آورند. البته تصمیم فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در عدم‌اجازه به هواداران برای حضور در ورزشگاه می‌تواند به ضرر این تیم باشد. البته ملی‌پوشان لبنان با برتری برابر سوریه روحیه خوبی به دست آورده‌اند و می‌توانند در این دیدار هم با ارائه نمایشی خوب به موفقیت برسند. ایوان هاسک هم از لحاظ تاکتیکی و هم تکنیکی تیم را در شرایط مطلوبی قرار داده و بازیکنان به نسبت قبل عملکرد به مراتب بهتری ارائه می‌کنند. تیم حالا نه‌تنها تهاجمی‌تر از قبل بازی می‌کند بلکه بازیکنان ‌انگیزه زیادی دارند تا با حمله به سمت دروازه حریف، به گل‌های بیشتری هم دست پیدا کنند. البته از طرف دیگر حریف پیش‌روی تیم از تجربه زیادی برخوردار است و بازیکنان مطرحی نیز در ترکیب خود دارد که به‌راحتی نمی‌توان به سمت دروازه آنها حمله برد. مسلما تیم ایران در این دیدار به‌دنبال سه امتیاز خواهد بود و برنامه خود را برای رسیدن به این هدف طراحی کرده است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار یک بازی دفاعی را از این تیم داشت. در این شرایط استفاده از ضدحملات و فضاهای ایجاد‌شده پشت مدافعان آنها می‌تواند کارگشا باشد. البته از این نکته هم نباید غافل شد که دادن آزادی عمل به بازیکنان این تیم و در اختیار گذاشتن فضای لازم برای حرکات این بازیکنان می‌تواند برای بازیکنان ما عواقب بدی به‌دنبال داشته باشد. تیم ایران تعداد زیادی بازیکن حرفه‌ای دارد که هم‌اکنون در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند و نفرات شناخته‌شده‌ای هستند. بازیکنانی نظیر علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی که البته این آخری به‌دلیل اختلافاتی که با سرمربی تیم پیدا کرده در این مسابقه غایب خواهد بود. سرمربی لبنان نیز برای این مسابقه به‌دنبال این است تا با استفاده از ترکیبی از بازیکنان لژیونر و همچنین نفراتی که در لیگ داخلی لبنان بازی می‌کنند بهترین نتیجه را کسب کند. او با تغییرات تاکتیکی که در تیمش به وجود آورده به خوبی توانسته تفاوت را در تیم ملی رقم بزند و حالا بازیکنان در فرمی به‌مراتب بهتر و آمادگی بیشتری رودرروی رقبا قرار می‌گیرند. این مربی اهل جمهوری چک به این تغییرات امیدواری زیادی را بین هواداران لبنان ایجاد کرده تا شاید برای نخستین‌بار بتوانند تیم ملی کشورشان را در جام جهانی فوتبال ببینند. همچنین ورزشگاه محل برگزاری این مسابقه به تکنولوژی VAR مجهز شده و قرار است برای نخستین‌بار در فوتبال لبنان این تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد. ظاهرا قرار است به‌زودی این سیستم در سایر دیدارهای لبنان نیز استفاده و به تدریج در لیگ هم از آن بهره‌برداری شود. کار بازسازی ورزشگاه و تعمیرات رختکن‌ها و اتاق داوران نیز به اتمام رسیده و شرایط برای برگزاری این مسابقه کاملا مهیاست.»

مرتبط ها