کد خبر: 63299

«فرهیختگان» بررسی می‌کند

پاسخ به دو مدعا در مورد انقلاب

در روزهای گذشته، بخش اول و دوم گفتاری از سیاوش نادری، رئیس انجمن علمی بین‌المللی گفتمان اسلامی سوئد، درمورد قدسیت نظام در همین صفحه منتشر شد که بخش اول تبیینی بر اظهارات رئیس‌جمهوری و بخش دوم پاسخی به نقد مهدی نصیری بر این اظهارات بود. سخنان رئیسی اما نقدهای دیگری را نیز در پی داشت که سیاوش نادری در این بخش که قسمت سوم و پایانی این گفتار است به نقد احمد زیدآبادی پاسخ گفته است.

فرهیختگان در روزهای گذشته، بخش اول و دوم گفتاری از سیاوش نادری، رئیس انجمن علمی بین‌المللی گفتمان اسلامی سوئد، درمورد قدسیت نظام در همین صفحه منتشر شد که بخش اول تبیینی بر اظهارات رئیس‌جمهوری و بخش دوم پاسخی به نقد مهدی نصیری بر این اظهارات بود. سخنان رئیسی اما نقدهای دیگری را نیز در پی داشت که سیاوش نادری در این بخش که قسمت سوم و پایانی این گفتار است به نقد احمد زیدآبادی پاسخ گفته است. سیدابراهیم رئیسی در سخنانی گفته بود: «رمز قدسیت دفاع و نظام ما اول این است که مبتنی‌بر دین و کتاب و سنت است. نظام اسلامی که می‌خواهد ارتباطاتش براساس دین تنظیم شود، مقدس می‌شود. دوم اینکه در رأس نظام ما حاکمیتی است که نیابت از امام عصر(عج) دارد و امر و نظر او برای ما حجت امام زمان(عج) است و قدسیت حاکمیت به این است که جانشینی از طرف حجت خدا به نظام قدسیت می‌بخشد.»

بخش دیگری از متن پیش رو به یادداشتی از سعید حجاریان در مورد «اصلاحات ساختاری» پاسخ گفته است. حجاریان چندی پیش نوشته‌بود: « به هر میزان که بر دشواری‌های سیاست‌ورزی افزوده‌ می‌شود، ابزارهای تحلیلی، مفهوم‌سازی‌ها و بعضاً گفتارها دچار اختلال می‌شوند و نوعی تیرگی و ابهام بر فضا غلبه می‌کند ... با این همه مصیبت از قبیل تحریم، کرونا و... همچنان قانون اساسی به‌عنوان پیمان ملی در تعلیق است زیرا تصمیم‌های لحظه‌ای در اولویت هستند. به‌خصوص آنکه این شیوه ذیل عناوینی مانند «انقلابی‌گری» و امثالهم تئوریزه شده‌ و تأکید بر انقلابی‌گری در همه ساحات از قبیل دولت و مجلس و دانشگاه و… نشان می‌دهد ماندن در شرایط استثناء به قاعده حکمرانی تبدیل شده است.»

سیاوش نادری در متن پیش‌رو به این دو مدعا پاسخ گفته که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

غایت آرمان‌های زمینی (لینک)

مشکل ما ساختار سیاسی نیست (لینک)

مرتبط ها