کد خبر: 63293

دومین تجمع اعتراض به شیوه نامه تشخیص صلاحیت شرکت های حقوقی

اعضای سازمان های نظام مهندسی استان های سراسر کشور در تامه ای که به رستم قاسمی نوشته اند، نسبت به تعطیلی هزاران شرکت مهندسی هشدار داده اند.

به گزارش «فرهیختگان»، طی دو روز اخیر تعداد زیادی از اعضای جامعه مهندسی از سراسر کشور در مقابل ساختمان وزارت راه و شهر سازی حاضر شدند و درخواست ابطال شیوه‌نامه‌ای که به گفته آنها باعث تعطیلی شرکت‌های مهندسی و بیکاری مهندسان شده است را مطرح کردند.

شایان ذکراست در پایان این تجمع ،عبدی قهرودی، مدیر کل محترم دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جمع مهندسان،ضمن استماع اظهارات آنها بر تدوین این شیوه نامه با نمایندگان مهندسان از طریق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تاکید کرده و یادآورشده ،تدوین این شیوه نامه با نظرخواهی جامعه مهندسی و نمایندگان آنها صورت گرفته است،این در حالی است که این اظهارات برای تجمع کنندگان به هیچ وجه قانع کننده نبود ،چرا که به گفته آنها با گذشت شش ماه از ابلاغ این شیوه نامه هیچ شرکتی قادربه انطباق خود با این شیوه نامه نشده است.

اعضای سازمان های نظام مهندسی استان های سراسر کشور در تامه ای که به رستم قاسمی نوشته اند، نسبت به تعطیلی هزاران شرکت مهندسی هشدار داده اند. در این نامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی آمده است:
 همانطور که مستحضرید در اواخر دولت نهم شیوه نامه ای تحت عنوان "تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر" به شماره 02/100/177235 در مورخ 20/12/1399 ابلاغ گردید که این شیوه نامه دارای تعارضات قانونی فراوان با قوانین بالادستی و ایرادات شکلی و موانع اجرائی فاحش بود و لازم الاجرا شدن آن منجر به اعتراضات خیل عظیمی از جامعه مهندسی در سراسر کشور گردید.

در پی پذیرش ضمنی ایرادات توسط نگارندگان و کارشناسان آن وزارتخانه، اصلاحیه ای در تاریخ 11/7/1400 به ادارات کل استانها ابلاغ گردید که متاسفانه این اصلاحیه نیز ایرادات فراوان شیوه نامه ابلاغی را مرتفع ننموده است.

شایان ذکر است اجرای این شیوه نامه منجر به تعطیلی هزاران شرکت و بیکاری ده ها هزار مهندس فعال این حوزه در سراسر کشور خواهد شد و با حذف بسیاری از شرکتها، فضای انحصاری برای برخی شرکت ها فراهم می آورد.

در این راستا با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با عنایت به نامگذاری "سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" و همچنین رویکرد دولت دهم از حضرتعالی خواهشمندیم دستور فرمایید؛ ضمن توقف اجرای شیوه نامه فوق، کمیته ای متشکل از نمایندگان شورای مرکزی و نمایندگان استان ها و انجمن های صنفی جهت تدوین مجدد شیوه نامه مذکور و همچنین سایر شیوه نامه های درحال تدوین از جمله تشخیص صلاحیت شرکت های سازنده ذیصلاح و خدمات آزمایشگاهی تشکیل گردد.

مرتبط ها