کد خبر: 63235

فروتن در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: احتمالا سرنوشت ویرا و ‏ایویچ در انتظار اسکوچیچ باشد

کار طارمی اشتباه بود، اسکوچیچ هم بی‌احتیاطی کرد

برنامه این است که اسکوچیچ را کله‌پا کنند، شاید فدراسیون هم همین را بخواهد! /یک زمان کی‌روش پایین و بالای فوتبال ما را می‌گفت کسی هم لب بر نمی‌چید

هنوز گور خودش را نکنده است، اما اگر بازی با لبنان را با نتیجه خوبی پشت‌سر بگذاریم کسی نمی‌تواند اسکوچیچ را تکان بدهد، بالاخره خاک‌خورده‌های فوتبال مثل من پشتیبان او هستیم.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: یکی از کارشناسانی که همیشه حرف‌های خود را بدون رودربایستی و با صراحت می‌زند بهمن فروتن است، سرمربی سابق شموشک نوشهر که مدت‌های زیادی در ایران نبود و حالا بازگشته تا زندگی جدید فوتبالی خود را در آکادمی تازه‌تاسیس پارسیان از سر بگیرد. فروتن درباره دعوای مهدی طارمی و دراگان اسکوچیچ در تیم‌ملی بیشتر حق را به سرمربی تیم‌ملی می‌دهد، اما اعتقاد دارد مطرح کردن این صحبت که بازیکنان ایرانی فاقد تاکتیک‌پذیری مناسب هستند از سوی اسکوچیچ در زمان مناسبی مطرح نشده است، هرچند اگر این موضوع به عقیده خودش خیلی هم درست باشد. درخصوص اتفاقات اخیر فوتبال ایران و به‌ویژه تیم‌ملی دقایقی با وی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فروتن را در ادامه می‌خوانید.

مدت‌ها کم‌پیدا بودید و انگار اصلا ایران نبودید، الان کجا مشغول هستید و چه کاری انجام می‌دهید؟

الان که با شما صحبت می‌کنم به طرف باشگاه پارسیان می‌روم. ما برای فصل آینده قصد داریم در لیگ دسته دوم فوتبال کشور کارمان را آغاز کنیم و می‌خواهیم زمینه‌های حضور در رقابت‌های فصل آینده را مهیا کنیم و چشم‌انداز‌مان لیگ برتر کشور است، الان درحال حاضر آکادمی پارسیان را برای رسیدن به اهدافمان راه‌اندازی کردیم، هر چند می‌خواستیم کارمان در لیگ دسته دوم را از همین امسال آغاز کنیم، اما با این موضوع مخالفت شد، چون جمع کردن بازیکن در فاصله کم باقی‌مانده تا رقابت‌ها سخت بود؛ ضمن اینکه اتفاقات عجیبی در فصل گذشته در لیگ دسته دوم رخ داد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم با بازیکنانی که خودمان در آکادمی پرورش می‌دهیم که برای این کار بهتر هستند، این اقدام را انجام دهیم. به همین دلیل کار را از رده جوانان در لیگ برتر تهران با حضور تیم‌های مطرحی مثل پیکان، سایپا، کیا، پرسپولیس و استقلال آغاز کردیم و قصد داریم تیم‌مان را اینجا بسازیم و ان‌شاءالله فصل آینده با جذب چند بازیکن بزرگسال یک کار نو و جدید را آغاز کنیم.

حتما از اتفاقات این چند روز اخیر در پیرامون تیم‌ملی خبر دارید. از یک طرف مهدی طارمی به تیم‌ملی دعوت نشد و انگار این بازیکن قهر کرده است و از سوی دیگر اسکوچیچ چندی پیش بازیکنان ایرانی را فاقد تاکتیک‌پذیری لازم معرفی کرده بود.

من نمی‌دانم رسانه‌ها و فوتبالیست‌های ما چرا تا این اندازه نازک‌نارنجی شده‌اند یا اصلا چرا فوتبال ما به این شکل درآمده است. یک روزی کی‌روش پایین و بالای همه فوتبال ما را می‌گفت کسی هم لب بر نمی‌چید، حالا اسکوچیچ گفته بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند، خب درست و راست گفته است! چه کسی می‌گوید راست نگفته، آنهایی که دارند با بازیکنان کار می‌کنند متوجه می‌شوند.

در هر صورت اگر رکورد ۱۰ پیروزی در ۱۰ بازی برای اسکوچیچ به ثبت رسید با حضور همین بازیکنانی بوده که سرمربی تیم‌ملی از آنها انتقاد کرده است.

خدا پدر اسکوچیچ را بیامرزد اگر هم ۱۰ بازی را بردیم بالاخره یک فوتبالی از بازیکنان ما در زمین فوتبال دیدیم، با کی‌روش که این فوتبال را نمی‌دیدیم و فقط اتوبوس می‌دیدیم، اما الان یک مربی آمده است که درحقیقت بهترین مربی کرواسی محسوب شده و این موضوع را بازیکنان ملی کرواسی به آن اعتقاد دارند. اسکوچیچ دانش بالایی دارد و تیمش فوتبال خوبی را بازی می‌کند. در هر صورت تیم‌ملی فوتبال ایران که در آن شرایط بدبختی به‌سر می‌برد با حضور اسکوچیچ به اینجا رسیده و صدرنشین گروهش است، این مربی هر جا که بوده از ملوان، فولاد، صنعت‌نفت‌آبادان و هر جای دیگر تیم خوبی را ساخته و فوتبال خوبی را از تیم‌هایش دیدیم.

حالا این اتفاقات و حواشی به‌نظر شما در راه صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر ماجرا نمی‌شود؟

چرا، اجازه بدهید من آینده را پیش‌بینی کنم. آقای اسکوچیچ تیم‌ملی ایران را به جام جهانی می‌برد و احتمالا سرنوشت والدیر ویرا و‏ ایویچ در انتظار اسکوچیچ هم خواهد بود. اتفاقا والدیر ویرا با ما همکلاسی بود و به‌عنوان مربی تیم‌ملی انتخاب شد و تیم‌ملی نیز با این مربی به جام جهانی صعود کرد، اما بعدا چه کار کردند؟ هم ویرا را کنار گذاشتند و هم ‏ ‏ایویچ که در آن زمان یکی از بهترین مربیان جهان بود را کله‌پا کردند! الان هم دلال‌ها می‌ریزند و بعد از اینکه اسکوچیچ موفق شد تیم‌ملی را به جام جهانی ببرد، کنار می‌گذارند و می‌روند و یک ویلموتس دیگر را پیدا کرده و به او ۱۰ میلیون دلار می‌دهند تا به ایران بیاورند تا سرمربی تیم‌ملی کنند. برنامه و نقشه این است.

درحال حاضر دو بازی حساس مقابل لبنان و سوریه را پیش رو داریم. ارزیابی‌تان از دو بازی پیش روی تیم‌ملی چیست، در هر صورت بازیکنان زیادی هستند که از قدیم هم‌دوره‌های طارمی بوده و حالا هم در تیم‌ملی حضور دارند، فکر نمی‌کنید با حضور این بازیکنان یک باندی در حمایت از طارمی و علیه اسکوچیچ در تیم‌ملی به‌وجود بیاید؟

خب باند بشوند چه ایرادی دارد؟ دهداری یک زمان خوب گفت که اینها کارمند تیم‌ملی که نیستند. اگر قرار باشد اینها آنقدر غیرحرفه‌ای باشند که بخواهند این حرکات را انجام دهند و با هر حرفی قهر کنند اهمیتی ندارد، اما الان برنامه‌ریزی این است که اسکوچیچ را هم کله‌پا کنند، شاید خود فدراسیون هم همین را بخواهد، چون اینها دنبال اسم‌ها و نام‌ها هستند و این موضوع را درک نمی‌کنند که آدم همینجوری مفت و مجانی ۱۰ بازی را برنده نمی‌شود، این درحالی است که تیم‌ملی فوتبال ایران فوتبال خوب و هوشمندانه و مدرن را بازی می‌کند. حالا اینها می‌خواهند اسکوچیچ را بردارند و یک ویلموتس بیاورند، یا اینکه باند کی‌روش دارد از پشت‌پرده یک‌سری تحرکاتی را انجام می‌دهد تا دوباره این سرمربی برگردد.

شما اعتقاد دارید کار مهدی طارمی در این بین اشتباه بوده است؟

صددرصد اشتباه بوده، چون او بازیکن است، البته به‌نظر من کار اسکوچیچ هم اشتباه بود، این مربی حرفش را زده و بازیکن هم هر چیزی که جواب داده گفته است و گفته ما تاکتیک‌پذیر هستیم، حالا او را دعوت کن و نهایتا بازی‌اش نده! هرچند نکته درست این است که اسکوچیچ هم نباید آن حرف‌ها را در این مقطع زمانی مطرح می‌کرد و نمی‌دانم چرا این بی‌احتیاطی را کرده است، او دارد اوضاع و احوال را دور خود می‌بیند و نباید دست خودش را به این وسیله زخمی کند و ببرد که خون بیرون بزند، چون بعضی‌ها خون ببینند دیگه ول نمی‌کنند.

در هر صورت برخی اعتقاد دارند که بین طارمی و اسکوچیچ سوءتفاهم به‌وجود آمده، اما انگار مهاجم پورتوی پرتغال قهر کرده و به اردوی تیم‌ملی نیامده و انگار جواب اسکوچیچ را نداده است.

به‌نظر من اسکوچیچ خوب کاری کرده است و باید یک سر و نظمی را به تیم‌ملی بدهد. آقای کی‌روش که رحمتی را از تیم‌ملی بیرون کرد هیچکس جیکش هم در نیامد، بالاخره اینجا تیم‌ملی ایران است و باید یک نظم و انضباط دیگری داشته باشد، آدم باید بفهمد که چه می‌گوید. اسکوچیچ در آن زمان نباید این حرف را می‌زد، اما حرف غلطی نزده و من بلندتر می‌گویم که بازیکن ایرانی تاکتیک‌پذیر نیست، اما سرمربی تیم‌ملی زمانی که در رأس تیم‌ملی یک کشور پست و سمت دارد نباید این حرف را می‌زد، چون بالاخره با این بازیکنان سر و کار دارد و در گذشته هم با آنها و با ارائه یک فوتبال زیبا این نتایج را گرفته و حالا هم برای صعود به جام جهانی باید با این نفرات کار کند. باز هم تاکید می‌کنم اسکوچیچ نباید این حرف را می‌زد، چون الان منتظر بهانه هستند تا یک طوری این مربی را کله‌پا کنند، او فعلا دستش را بریده و باید خون آن را بلیسد تا خون بیرون نزند!

یعنی اعتقاد دارید سرمربی تیم‌ملی با این حرف به قول معروف گور خودش را کنده است؟

هنوز گور خودش را نکنده است، اما اگر بازی با لبنان را با نتیجه خوبی پشت‌سر بگذاریم کسی نمی‌تواند اسکوچیچ را تکان بدهد، بالاخره خاک‌خورده‌های فوتبال مثل من پشتیبان او هستیم. فوتبالی را نمایش می‌دهیم و چهار تا پاس به هم می‌دهیم و حمله هم می‌کنیم و فوتبال زیبا هم می‌بینیم، زمان کی‌روش که ۶ تا اتوبوس جلوی دروازه می‌چیدیم و آخر سر هم بازیکن مراکشی به خودشان گل می‌زد و بعد هم ما خوشحال بودیم. اسکوچیچ دارد یک تیمی را می‌سازد که شاید زمانی که به جام جهانی برویم فوتبال بازی کنیم. این درحالی است که در این مدت مگر چه بازی دوستانه‌ای انجام داده یا چه خرج‌هایی را برای او و تیم‌ملی کردند؟ فوتبال خوبی را برای ما آورده، حالا آقای طارمی قهر کرده که کرده، اگر ما بتوانیم لبنان را ببریم مطمئنا خیلی از این حواشی کم خواهد شد. ما هم در تیم خودمان در همین آکادمی پارسیان دو بازیکن داشتیم و یک بازیکن‌مان هم در بازی مصدوم شد، اما در یک بازی سخت به نتیجه تساوی رسیدیم این نشان می‌دهد که تیم ما وابسته به پست و نفرات نیست. کی‌روش هر ایرادی که داشت هر بار که یک بازیکن قهر می‌کرد یا رسانه‌ای چیزی می‌گفت یا یکی تله‌ای می‌گذاشت؛ درنهایت تیمی ساخت که وابسته به بازیکن نبود و از لحاظ سیستماتیک هر بازیکنی که در این سیستم می‌آمد کار خودش را می‌کرد.

مرتبط ها