کد خبر: 63099

محمدمهدی حبیبی:

ساترا و پالایش فضای مجازی

یکی از اقدامات ساترا همکاری و روابط کاری با سازمان‌های مردم‌نهاد است. به این معنا که این سازمان تلاش کرده است تا طبق تعریف تنظیم‌گری نوین از تصدی‌گری فاصله گرفته و در این برهه زمانی همگرایی را سرلوحه خود قرار دهد.

محمدمهدی حبیبی، رئیس هیات مدیره جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ): همزمان با رشد فناوری و تغییر مفهوم رسانه، نیاز به نوع جدیدی از تنظیم‌گری هم ایجاد شد که علاوه بر تجربه، شناخت و قدرت تنظیم‌گری، نیاز به چابکی و استقلال کافی نیز دارد تا در فضای پرسرعت امروز بتواند پابه‌پای تولیدات حرکت کرده و با نظارت درست مسیر بهره‌مندی سودمند مردم از فضای جدید و کمتر شدن آسیب‌های آن را هموارتر کند؛ ساترا ازجمله نهادهای تنظیم‌گری است که در پاسخ به این نیاز ایجاد شده و علی‌رغم سنگ‌اندازی‌ها و دعواهای رسانه‌ای دولت گذشته و مجموعه‌هایی که با حضور ساترا از فضای رها و بی‌قانون گذشته خارج‌شده بودند، به مسیر خود ادامه داده است.فعالیت ساترا به‌عنوان یک نهاد جوان اگرچه با آزمون‌وخطاها و بعضا کم‌تجربگی‌هایی همراه بوده اما نمره قبولی در تلاش برای تاثیر گذاری را می‌توان به این مجموعه داد. در مدتی که از فعالیت ساترا می‌گذرد شاهد حضور این نهاد در موقعیت‌های گوناگونی بوده‌ایم، این سازمان در مواجهه با چالش‌های گره‌خورده به رسانه و محتواهای تولیدشده همواره حضور داشته و تلاش کرده است ماموریت سازمانی خود را به نحو احسن به انجام برساند البته عملکرد این سازمان برای حفظ استانداردهای محتوایی تولیدات نمایشی حرفه‌ای مانند هر سازمان جوان دیگر موافقان و مخالفانی داشته است.

پالایش فضای مجازی، از حیاتی‌ترین مسائل روز کشور است که گاهی ساترا در حوزه پالایش فضای مجازی از دوجنبه یعنی تولید محتوای حرفه‌ای و تولید محتوای کاربرمحور نگاهی ویژه به این مساله داشته است. ورود ساترا از طریق ناظران ویژه، سامانه پایش محتوا (ساپرا)، معاونت پایش ساترا و... به مساله پایش محتوای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، سندی بر این گفته است.

یکی از اقدامات ساترا همکاری و روابط کاری با سازمان‌های مردم‌نهاد است. به این معنا که این سازمان تلاش کرده است تا طبق تعریف تنظیم‌گری نوین از تصدی‌گری فاصله گرفته و در این برهه زمانی همگرایی را سرلوحه خود قرار دهد.

ورود به عرصه کودک و آسیب‌شناسی، واکاوی چالش‌ها، تشکیل جلسات با والدین، گفت‌وگو با متخصصان، کارشناسان و فعالان این عرصه از دیگر زمینه‌های فعالیت‌های این نهاد تنظیم‌گر است.

مرتبط ها