کد خبر: 63098

احمد نادری:

لحاظ کردن نیازها و سلایق مخاطبان

امروز جنگ ما در حوزه فرهنگی بیش از همه در حوزه مبارزه و جنگ شناختی متمرکز شده است و رسانه‌های جمعی در این حوزه نقش بسزایی دارند، به همین سبب است که ساترا نیز نقش ویژه‌ای در این زمینه پیدا می‌کند و لذا باید هم خود این سازمان و مدیران آن و هم مجموعه تصمیم‌گیر و سیاستگذاران در حوزه فرهنگی در کشور توجهی ویژه به این مجموعه، کارکردها و حوزه‌های ماموریتی آن داشته باشند.

احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس: امروزه ساترا را می‌توان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی و به‌عبارتی مهم‌ترین مجموعه در حوزه تنظیم‌گری در فضای صوت و تصویر فراگیر و به‌عنوان نقش‌آفرین اصلی در راستای اعمال قواعد حکمرانی در فضای مجازی کشور به‌شمار آورد. این مجموعه با استفاده از نیروهای متخصص و کارشناس، هم در حوزه رسانه و هم در حوزه فناوری‌های جدید توانسته است جایگاه مناسبی را در میان فعالان و دست‌اندرکاران حوزه رسانه و تولیدکنندگان محتوا به‌دست آورد، به‌نحوی‌که امروز دیگر هیچ‌یک از فعالان حوزه رسانه نمی‌توانند بی‌توجه به ساترا و فعالیت‌های آن باشند. همچنین کارنامه کاری ساترا را می‌توان به دو بخش شامل دوسال اخیر و پیش از آن تقسیم‌بندی کرد که طبیعتا در این وضعیت دو عامل مهم نقش‌آفرین بوده‌اند: اولین عامل ارتقای سطح کارشناسی بدنه این مجموعه و استفاده از نیروهای جوان و درعین‌حال تحصیلکرده در پیگیری امورات مختلف و مهم است و دوم نیز تحولات جدید در حوزه رسانه‌های فراگیر طی سال‌های اخیر که به اعتقاد بنده مهم‌ترین آنها توسعه زیرساخت‌های وی‌اودی‌ها و افزایش دامنه مخاطبان این پلتفرم است.

طبیعتا به میزانی که یک سازمان اجتماعی فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهد و هم از حیث کمیت و هم از سطح کیفی به‌دنبال افزایش دامنه اثرگذاری فعالیت‌های خویش است، به همان میزان نقاط قوت و همچنین هجمه‌ها علیه آن شکل می‌گیرد، لذا بدیهی است مجموعه ساترا به‌عنوان بازوی اصلی پیگیری قوانین و سیاست‌های حاکم در حوزه مدیریت محتوای فراگیر در فضای مجازی، در خط مقدم مواجهه با انواع تخریب‌ها و کارشکنی‌ها قرار داشته باشد.   به‌عبارتی امروز جنگ ما در حوزه فرهنگی بیش از همه در حوزه مبارزه و جنگ شناختی متمرکز شده است و رسانه‌های جمعی در این حوزه نقش بسزایی دارند، به همین سبب است که ساترا نیز نقش ویژه‌ای در این زمینه پیدا می‌کند و لذا باید هم خود این سازمان و مدیران آن و هم مجموعه تصمیم‌گیر و سیاستگذاران در حوزه فرهنگی در کشور توجهی ویژه به این مجموعه، کارکردها و حوزه‌های ماموریتی آن داشته باشند. البته در برخی موارد طبیعی است که یک پروژه بزرگ و در سطح ملی، احیانا در برخی موارد با خطاهایی نیز همراه باشد که این اقتضای کلیه فعالیت‌های فراگیر و پردامنه است، اما آنچه از برآیند مجموعه فعالیت‌های ساترا طی دوسال اخیر مشاهده می‌کنیم حرکت به‌سمت ریل‌گذاری برای نظام‌مند کردن و ساماندهی حوزه محتوای فراگیر در فضای مجازی است. به‌نظر می‌رسد با توجه به رشد شتابان حوزه رسانه و فناوری‌های رسانه‌ای در سراسر جهان و افزایش روزافزون آثار و ابزارهای آن‌ در سبک زندگی مردم، مجموعه ساترا بیش از گذشته ماموریت‌های حساس‌تری را برعهده خواهد گرفت و لذا باید بیش از گذشته ساختار و امکانات خود را در راستای اقتضائات اجتماعی و فرهنگی جدید، طراحی و به اجرا درآورد. با توجه به اهمیت مساله تنظیم‌گری اجتماعی در کشور و ترتیبات رابطه میان حاکمیت و مردم، باید جایگاه موضوعات اجتماعی و الزامات و حساسیت‌های اجتماعی در جامعه ایرانی و در میان خرده‌فرهنگ‌های متنوع این جامعه، بسیار دقیق‌تر و هوشمندانه در حوزه اعمال تنظیم‌گری صورت پذیرد. به‌عبارتی ساترا باید ضمن رعایت قواعد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور برای حکمرانی در حوزه فضای مجازی، نیازها، سلایق و مصالح مخاطب را نیز به‌درستی سنجیده و در فرایند تنظیم‌گری لحاظ کند. این امر همراهی روزافزون جامعه و افکار عمومی را با روند فعالیت‌های سازمانی ساترا بیش‌ازپیش خواهد کرد و دامنه اثرات فعالیت‌های آن در جامعه عمومی و نخبگانی را افزایش خواهد داد.

مرتبط ها