کد خبر: 62785

سرخابی‌ها مجوز حرفه‌ای گرفتند ولی مشکلات پابرجاست

عبور موقت از میراث ترسناک سلطانی‌فر

موضع فدراسیون در پاسخ به وزارت: ما دخالت نمی‌کنیم/ اولیایی: از یک‌جایی باید بالاخره کار درست شود

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام روز گذشته اعلام شد تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس می‌توانند مجوز حرفه‌ای را کسب کرده و به این طریق راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بشوند، این درحالی است که این مجوز ازسوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ صادر شده و حالا باید راستی‌آزمایی‌هایی درخصوص ادعاهای صورت‌گرفته مبنی‌بر حل مشکلات این دو باشگاه ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عمل بیاید.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام روز گذشته اعلام شد تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس می‌توانند مجوز حرفه‌ای را کسب کرده و به این طریق راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بشوند، این درحالی است که این مجوز ازسوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ صادر شده و حالا باید راستی‌آزمایی‌هایی درخصوص ادعاهای صورت‌گرفته مبنی‌بر حل مشکلات این دو باشگاه ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عمل بیاید.  روز گذشته به این موضوع اشاره کردیم که فقط معجزه می‌تواند سرخابی‌ها را از این مهلکه نجات بدهد و حالا به‌نظر می‌رسد معجزه شکل گرفته، اما این معجزه می‌تواند در آینده نزدیک تبعات سنگینی داشته باشد، اگر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بازهم با اغماض و چشم‌پوشی مدارک استقلال و پرسپولیس را تایید کرده باشد که شواهد نشان می‌دهد همین اتفاق رخ داده است.

 قصه از کجا شروع شد

قصه روز گذشته از آنجا آغاز شد که تا ظهر یکشنبه اخبار ناامیدکننده حکایت از حذف قطعی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فصل آینده داشت و حتی این‌طور اعلام شد که فقط تیم‌های سپاهان، فولاد و گل‌گهر مجوز حرفه‌ای را کسب کرده‌اند و به این ترتیب دیگر امیدی برای حضور سرخابی‌ها در فصل آینده لیگ قهرمانان وجود ندارد. بر همین اساس باوجود نامه‌ای که فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد، آنها با درخواست فدراسیون فوتبال مخالفت کردند؛ به همین دلیل قرار شد حتی سه‌شنبه مسئولان فدراسیون فوتبال برای اطلاع‌رسانی در این خصوص نشست خبری برگزار کنند.

داریوش مصطفوی، عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها تا قبل از حل مشکل در این خصوص تاکید کرد: «من هر صحبتی درخصوص این ماجرا داشته باشم ممکن است اطلاعات مرتبط با این پرونده ناقص باشد، به همین دلیل قرار است در یک نشست خبری با حضور مسئولان فدراسیون فوتبال ابعاد این پرونده به‌صورت شفاف اعلام شود تا هواداران، رسانه‌ها و اهالی فوتبال درجریان این موضوع قرار گیرند.»

حسن کامرانی‌فر روز شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی از ارسال نامه فدراسیون فوتبال بابت نواقص موجود در مدارک استقلال و پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داد تا با گرفتن مهلت بیشتر مدارک دارای نقص اصلاح شود، اما ۲ شب پیش برخی رسانه‌ها از مخالفت کنفدراسیون فوتبال آسیا با این درخواست خبر دادند، اما درنهایت به یکباره ورق چرخید و ابتدا باشگاه پرسپولیس از صادر شدن مجوز حرفه‌ای خود خبر داد و در ادامه نیز استقلالی‌ها این موضوع را تایید کردند تا همه فوتبال‌دوستان و کارشناسان فوتبال مات و مبهوت از اتفاقات فوتبالی روز یکشنبه نظاره‌گر اخبار باشند.

 مشکل مشروط حل شد

جالب این است که در کمیته بدوی این باشگاه‌ها نتوانستند مجوز بگیرند، اما در کمیته استیناف تعهداتی دادند که مشکلات را رفع کنند و موقتا مجوز حضور در مسابقات را دریافت کردند. البته طبق شنیده‌ها کمیته صدور مجوز هر زمان بخواهد می‌تواند مجوزها‌ی صادرشده را باطل کند، اما این باشگاه‌ها تعهد دادند مشکلات حقوقی و مالکیتی را مرتفع کنند. درنهایت نیز داریوش مصطفوی بعد از حل مشکل در گفت‌وگویی با سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد با عنایت به اینکه صورتحساب‌های مالی در زمان مقرر حسابرسی نشده است، مجوز حرفه‌ای ٢٠٢١ استقلال و پرسپولیس به‌صورت مشروط تایید شد و به این دو باشگاه مدت ٣ ماه فرصت داده شد تا موارد را اصلاح و به تایید کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برسانند.

 اولیایی: از یک جایی باید کار درست شود

اینکه حالا چه تضامینی داده شده که به‌‌واسطه آنها مشکلات حل‌ شده، خود جای سوال داشته و ابهام بزرگی را ایجاد کرده، این درحالی است که بسیاری از هواداران و کارشناسان فوتبال ایران ترجیح می‌دادند اگر قرار است یک‌بار برای همیشه مشکل حل شود بهتر است برای فصل جاری این مجوز صادر نشده تا بعدا هر دو باشگاه با شرایط بسیار بهتر و ایده‌آل و با داشتن استانداردهای یک باشگاه حرفه‌ای به رقابت‌ها برگردند.

کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» تاکید کرد: «اگر این اتفاق بیفتد و مجوز استقلال و پرسپولیس صادر نشود، این موضوع می‌تواند عواقب خوبی داشته باشد. اولین بحثی که پیش می‌آید این است که دولت دیگر نسبت‌به این دو تیم تصدی‌گری نخواهد داشت، این درحالی است که امروز تیم‌های بدون تماشاگر مثل سایپا و پیکان هم ‌ردیف بودجه، ورزشگاه اختصاصی، آکادمی و حتی تیم فوتبال بانوان دارند، اما از این موارد در استقلال و پرسپولیس خبری نیست و از یک‌جایی باید بالاخره کار درست شود. به‌نظر می‌رسد در فوتبال ایران هرچقدر تیم‌ها هوادارتر باشند با مشکلات و مصیبت‌های بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

 ابهام در تضمین‌های سنگین!

ظاهرا این‌بار هم تیم‌ها با ضمانت‌های لازم و ریش گرو گذاشتن مشکلات را حل کرده‌اند که این موضوع نمی‌تواند یک امر اصولی باشد و فرآیند اساسی آن است که این مشکلات یک‌بار برای همیشه حل شود تا هرسال این نگرانی و استرس به جان تیم‌ها و هواداران‌شان نیفتد که آیا امسال هم دقیقه ۹۰ این مجوز صادر می‌شود یا هرگز صادر نمی‌شود، این درحالی است که بعد از تایید کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ، کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز برای راستی‌آزمایی‌های مربوط به پرونده ورود می‌کند و اگر چشم‌پوشی یا اغماضی صورت گرفته باشد، مطمئنا این‌بار جرایم و محکومیت‌های سنگینی برای فوتبال ایران درنظر گرفته می‌شود که حکم محرومیت از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را نیز این موضوع امضا خواهد کرد و دیگر چیزی نیست که با قول و وعده حل شود و می‌تواند نگرانی‌های زیادی را به‌همراه داشته باشد، ضمن اینکه ابهام بزرگی درخصوص ضمانت‌های داده‌شده به‌وجود آمده و این سوال پیش می‌آید که آیا این ضمانت‌ها مثل سال‌های گذشته روند خود را طی خواهد کرد یا اینکه در این خصوص اتفاق جدیدی افتاده است.

اولیایی در این مورد گفته بود مدارک در پنجره‌ AFC بارگذاری شده و AFC ناظر این روند است، این امکان وجود دارد که در راستی‌آزمایی AFC این مجوز را تأیید نکند. هم کمیته مجوز حرفه‌ای و هم کمیته بدوی، ازسوی بالاترین مراجع تضمین‌های بسیار سنگینی به AFC داده‌اند و اگر خلاف اظهارات مطرح‌شده ثابت شود، اعضای کمیته‌ها با محرومیت و جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.

 ابهام در ماجرای کالدرون

روز گذشته در گزارشی به این موضوع تاکید کردیم که درخصوص مباحث مالی و بدهی‌ها پرسپولیسی‌ها به‌خاطر حکم قطعی صادرشده برای کالدرون و دستیار وی یک پله از استقلال عقب‌تر هستند و حالا این سوال به‌وجود آمده است که پرسپولیسی‌ها چطور بدون تسویه‌حساب یا توافق و پرداخت مطالبات سرمربی آرژانتینی سابق پرسپولیس و دستیار او توانستند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند، این درحالی است که نه به خواکین و نه به کالدرون پولی ندادند.  در این خصوص آخرین اخبار حاکی از آن است که پس از تامین منابع مالی لازم برای پرداخت مطالبات گابریل کالدرون ازسوی باشگاه پرسپولیس مدیران این باشگاه از وکیل مربی آرژانتینی خواستند تا شماره حسابی برای دریافت پول در ترکیه اعلام کنند، اما وکیل این مربی آرژانتینی شماره‌حساب یکی از بانک‌های سوئیس را اعلام کرده که به‌خاطر محدودیت‌های نقل‌وانتقال پول حالا پرسپولیس با مشکلاتی روبه‌رو شده است. از این رو مدیران باشگاه طی نامه‌نگاری با بانک مرکزی از مسئولان این بانک خواستند به پرسپولیس برای انتقال پول کمک کند. باشگاه پرسپولیس در پرونده گابریل کالدرون و دستیارش و پرداخت 675 هزار دلار به‌علاوه پنج درصد سود سالانه محکوم شده است.

 اولین اقدام، جداسازی مجامع

این مجوز حالا به‌صورت مشروط صادر خواهد شد تا این دو تیم بتوانند مشکلات حقوقی و مالکیت خود را برطرف کنند، هرچند سال گذشته نیز برخی مدارک در این زمینه فراهم شده بود و حالا باید این اتفاق یعنی جداسازی مجامع و حل شدن مشکلات حقوقی و مالکیتی ۲ باشگاه هر چه سریع‌تر در دستورکار قرار بگیرد.

ازسوی دیگر طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان»، از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که این فدراسیون به‌عنوان یک نهاد مستقل قانونی در این خصوص هیچ دخالتی نکرده و از روز اول نیز این موضع‌گیری را در دستورکار قرار می‌دهد. روز گذشته وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال درخواست کرد تا در جلسه بین مسئولان ارشد دوطرف در این خصوص تصمیم‌گیری لازم به‌عمل آمده و طرفین به جمع‌بندی برسند تا هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود، اما بازهم فدراسیون فوتبال اعلام کرد در این زمینه دخالتی نمی‌کند و این مشکلی است که ۲ باشگاه پرطرفدار ایران باید خودشان به‌صورت مستقل حل کنند. نکته قابل‌توجه اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا حتی به دخالت فدراسیون‌ها روی امور باشگاه‌ها نیز حساس بوده و آن را دخالت آشکار تلقی کرده و این موضع‌گیری از این جهت به‌عمل آمده است.

 برای منافع فوتبال کشور سکوت جایز است

پس از این هیاهو و درنهایت موافقت کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای با صدور مجوز دو باشگاه مصاحبه عجیب اعضای این کمیته است که ظاهرا از صدور مجوز راضی نبوده و موقعیت دو باشگاه را به‌شکل جدی با تهدید مواجه کرده است.  این اعضا در اظهاراتی عملا مجوز صادرشده را زیر سوال قرار دادند و پیش از این نیز گفته می‌شد برخی از اعضای این کمیته نسبت‌به حذف پرسپولیس و استقلال از مسابقات آسیایی چندان بی‌تمایل نیستند. ازسویی در موقعیت خطیر فعلی به‌نظر می‌رسد سکوت اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بیش از هر زمان دیگری به وضعیت نابسامان فوتبال کشور و باشگاه‌ها کمک می‌کند.  درنهایت باید دید چرا حضور دو تیم پرسپولیس و استقلال در مسابقات آسیایی تا این حد برخی از اعضا را نگران کرده که برخی برای انتشار خبر حذف آنها از یکدیگر پیشی می‌گیرند و برخی به این شکل تایید مجوز دو باشگاه محبوب فوتبال کشور را زیر سوال می‌برند.

مرتبط ها