کد خبر: 62715

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان:

در حوزه تشکل‌های دانشجویی نیز کارنامه خوبی داشتیم

صدور کارنامه فرهنگی ابداع کم‌نظیری در دانشگاه آزاد اسلامی بود. امیدوارم در حوزه‌های دیگر و حتی مجموعه‌های خارج از دانشگاه آزاد اتفاق بیفتد. برای اینکه همیشه در مقام قیاس بوده و برای آینده برنامه داشته باشیم، نیاز بود این اتفاق بیفتد که خوشبختانه در این دوره از دانشگاه به‌عنوان یک کار ابداعی شکل گرفت.

ابوالفضل یداللهی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان به‌عنوان واحد برتر در وضعیت خیلی خوب در سطح ویژه شناخته شد. آنچه باعث شد واحد همدان به‌عنوان واحد برتر شناخته شود، حضور دانشجویان و کشاندن دانشجویان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بود. همچنین وجود نیروی انسانی دغدغه‌مند در حوزه فرهنگی و دانشجویی از دلایل دیگر انتخاب واحد همدان به‌عنوان واحد برتر بود.»

  برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی به دانشجویان عامل موفقیت واحد همدان

او اضافه کرد: «برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی به حوزه دانشجویان و عدم تصدی‌گری حوزه معاونت و هیات‌رئیسه در فعالیت‌ها باعث شد دانشجویان در حوزه فرهنگی دیده شده و در اغلب رویدادها و جشنواره‌های کشوری و شاخص‌های مطرح‌شده حائز رتبه شوند.»

او با بیان اینکه اگر به دانشجویان و جوانان اعتماد کنیم، نتیجه آن قطعا مطلوب خواهد بود، توضیح داد: «درحال حاضر نیز ما شاهد همین موضوع در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بودیم. وجود کانون‌های متعدد با ذائقه‌ها و سلایق مختلف دانشجویان یکی دیگر از شاخص‌ها برای انتخاب واحد برتر در کارنامه فرهنگی بود که خوشبختانه در این حوزه نیز توانستیم کانون‌های متعددی را به‌صورت فعال در سطح دانشگاه راه‌اندازی کنیم.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان خاطرنشان کرد: «در حوزه تشکل‌های دانشجویی نیز کارنامه خوبی داشتیم، تا جایی‌که دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و واحد ملایر در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی توانست رتبه برتر را در کشور به خود اختصاص دهد. کسب این رتبه به‌دلیل وجود تشکل‌های ریشه‌دار در دانشگاه و حضور اثرگذار و فعالانه تشکل‌ها بود که ترغیب و تشویق دانشجویان در بحث کرسی‌های آزاداندیشی را به‌دنبال داشت که اجرای کرسی‌های آزاداندیشی را برای ما تسهیل کرد.»

  در حوزه فرهنگی جهادی فعالیت کردیم

یداللهی با تاکید بر اینکه واحد همدان اولین واحد دانشگاهی است که در ایام کرونا توانست کرسی آزاداندیشی را برگزار کند، ادامه داد: «همچنین بحث نیروی انسانی دغدغه‌مند در حوزه فرهنگی باعث شد واحد همدان در کارنامه فرهنگی دانشگاه بدرخشد. نیروی انسانی دغدغه‌مند در این واحد به‌صورت کارمندی فعالیت نمی‌کنند، بلکه جهادی پای کار آمده و محدود به زمان اداری نیستند. همین نگاه جهادی باعث شد در حوزه فرهنگی بتوانیم در بین سایر واحدهای دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشیم.»

او با اشاره به ارتباط دانشجویان در حوزه فرهنگی نیز گفت: «بعد از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، با تماس تلفنی با دانشجویان و خانواده‌هایشان از احوال آنها باخبر و جویای حال‌شان شدیم. در بدنه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیز یک تقسیم کار صورت گرفت و دانشجویان در گروه‌های 500 نفره تقسیم شده و به همکاران حوزه فرهنگی سپرده شدند. همکاران حوزه فرهنگی نیز در تماس هفتگی با دانشجویان در جریان کار دانشجویان قرار گرفتند.»

  شورای مشورتی واحد همدان از سال 97 فعال شد

او با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ارتباط خوبی با بدنه دانشجویان دارد، افزود: «توانستیم شورای مشورتی- فرهنگی- دانشجویی را از سال 97 فعال کرده و از تعدادی از دانشجویان به‌عنوان مشاور در این شورا استفاده شد. دانشجویان در این شورا معایب و نواقص را مطرح کرده و درکنار آن راهکارهایی را نیز برای رفع این نواقص ارائه می‌کردند که درحال حاضر همین فرآیند در قالب شورای تعامل ادامه دارد. شورای تعامل به‌نوعی دستورالعمل تکمیل‌شده شورای مشورتی دانشجویان و فعالان فرهنگی است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه از ظرفیت اساتید نیز در حوزه مرکز مشاوره و مشاور فرهنگی درکنار کانون‌های دانشجویی استفاده شد، گفت: «همین ارتباط اثربخش با گروه معارف یکی از اقداماتی بود که باعث اثرگذاری واحد همدان در حوزه فرهنگی شده و به‌عنوان واحد برتر در کارنامه فرهنگی انتخاب شد.»

  صدور کارنامه فرهنگی حرکت مثبتی بود

یداللهی با ارزیابی کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «صدور کارنامه فرهنگی ابداع کم‌نظیری در دانشگاه آزاد اسلامی بود. امیدوارم در حوزه‌های دیگر و حتی مجموعه‌های خارج از دانشگاه آزاد اتفاق بیفتد. برای اینکه همیشه در مقام قیاس بوده و برای آینده برنامه داشته باشیم، نیاز بود این اتفاق بیفتد که خوشبختانه در این دوره از دانشگاه به‌عنوان یک کار ابداعی شکل گرفت. البته این کارنامه نیز خالی از اشتباه نبوده و ممکن است انحرافی نیز در بحث شاخص‌ها و رتبه‌بندی وجود داشته باشد، اما به‌صورت کلی باید گفت این حرکت بسیار مثبت بود و امیدوارم تکاپویی در حوزه فرهنگی و دانشجویی در سطح کشور ایجاد کند.»

مرتبط ها