کد خبر: 62367

احضار سجادی و عزیزی‌خادم به مجلس با گاف مدیریتی فدراسیون فوتبال

بخت VAR با فدراسیون یار نبود

رئیس فراکسیون ورزش مجلس: باید دقت کنند، برای کشور هزینه‌تراشی کردند

ما توقع مشورت نداریم اما فدراسیون فوتبال باید حواسش را جمع کند تا خطایی نکند. آنها مستقل هستند و ما نمی‌توانیم دخالت کنیم اما اگر مواردی که به آن (در رسانه‌ها) اشاره شده صحت داشته باشد جای نگرانی و بحث وجود دارد و باید به آن رسیدگی شود. به هر حال موضوع به این مهمی قبل از بررسی و تحقیق انجام شده و هزینه‌تراشی برای کشور شده است.

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: فدراسیون فوتبال در نخستین فراخوان خود برای جذب یک شرکت که بتواند خدمات VAR را ارائه کند، دو پیش‌شرط اصلی داشت؛ نخست آنکه آنها سرمایه 10میلیارد تومانی ثبتی داشته باشند و دوم آنکه نامه‌ای مبنی‌بر پدافند غیرعامل بودن‌شان ارائه کنند اما در عمل و برای 4بازی مقدماتی جام‌جهانی با شرکتی که از آن به‌عنوان شرکت هنگ‌کنگی نام برده می‌شد، قرارداد بست، شرکتی که سرمایه ثبتی آن 13سنت معادل چیزی حدود 5هزار تومان است. شرکتی که یک دفتر در آمریکا و دفتر دیگری در بلژیک دارد. در همان روزهای نخست فدراسیون فوتبال اصرار بسیاری مبنی‌بر بلژیکی‌بودن این شرکت داشت اما بررسی‌های رسانه‌ها نشان داد که این شرکت مدیر رژیم‌صهیونیستی دارد و اتفاقا همین مدیر که مسئول تجهیز ورزشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی بوده، مدیریت فناوری شرکت «سیمپل‌لایو» را برعهده دارد، اتفاقی که یک گاف مدیریتی محسوب می‌شود. به همین دلیل وزیر ورزش‌وجوانان به مجلس احضار شده تا دراین‌باره توضیح دهد. ازسوی دیگر گفته می‌شود شهاب عزیزی‌خادم به‌شدت تحت فشار قرار دارد و حتی شایعه‌هایی درباره احتمال عزل او هم مطرح شده است. رئیس فدراسیون فوتبال که یک‌هفته در میان به تلویزیون می‌رفت و از کارهای کارشناسانه و دستاوردهای فدراسیون فعلی می‌گفت حالا در برابر دوربین‌های تلویزیونی ظاهر نمی‌شود یا پاسخی به سوال خبرنگاران نمی‌دهد؛ اتفاقی که نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که فدراسیون فوتبال آن را رقم زده است.

 غرامت و سلب میزبانی در انتظار ایران؟

حالا فدراسیون فوتبال عزیزی‌خادم که غرق در بی‌پولی است و مشکلات مالی فراوانی دارد با یک مشکل بزرگ‌تر مواجه شده؛ آنها قراردادی 48هزار یورویی برای اجاره این تجهیزات بسته‌اند و ازسوی دیگر شائبه‌هایی درباره مذاکره با یک شرکت که مدیری اسرائیلی دارد شنیده می‌شود که عملا همکاری با شرکت مذکور را غیرممکن می‌سازد. هرچند روز گذشته اخباری مبنی‌بر عدم تمایل شرکت مذکور برای همکاری با فدراسیون ایران منتشر شد اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا این شرکت خواستار غرامت از فدراسیون فوتبال ایران است و عدم تمایل برای همکاری نه از طرف شرکت «سیمپل‌لایو» بلکه از طرف فدراسیون فوتبال ایران بوده است. ازسوی دیگر با توجه به اولتیماتوم فیفا مبنی‌بر الزام استفاده از VAR در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، به‌نظر می‌رسد تیم‌ملی نتواند در کشورمان میزبان این رقابت‌ها باشد و اقدام عجیب فدراسیون به تیم‌ملی نیز آسیب زیادی می‌رساند. به هر ترتیب احضار حمید سجادی و رئیس فدراسیون فوتبال در مجلس نشانه خوبی برای فدراسیون فوتبال نیست به‌ویژه آنکه عزیزی‌خادم در تمام گفت‌وگوهای خود تلاش می‌کرد اقدامات فدراسیون را کارشناسانه جلوه دهد. اتفاقی که دست‌کم درباره VAR رخ نداد و به‌نظر می‌رسد فدراسیون‌نشین‌ها و مشاوران پرشمار عزیزی‌خادم حتی یک جست‌وجوی اینترنتی هم برای یافتن وابستگی‌ها و رزومه شرکتی که قرارداد یک‌میلیارد و 500میلیون تومانی با فدراسیون بسته انجام نداده‌اند.

 فروردین: عزل عزیزی‌خادم در حیطه اختیارات ما نیست

برای پیگیری این موضوع با محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که این روزها سکوت کرده بود تماس گرفتیم. او دراین‌باره به «فرهیختگان» گفت: «نظر من نظر کمیسیون است. کمیسیون دراین‌باره اظهارنظر کرده و قرار است پس از یک‌هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابی، آقای وزیر به مجلس بیایند و دراین‌باره توضیح دهند.» او درباره اینکه آیا فدراسیون مشورتی درباره قرارداد با شرکت تامین‌کننده تجهیزات VAR  با فراکسیون ورزش انجام داده یا خیر، گفت: «ما توقع مشورت نداریم اما فدراسیون فوتبال باید حواسش را جمع کند تا خطایی نکند. آنها مستقل هستند و ما نمی‌توانیم دخالت کنیم اما اگر مواردی که به آن (در رسانه‌ها) اشاره شده صحت داشته باشد جای نگرانی و بحث وجود دارد و باید به آن رسیدگی شود. به هر حال موضوع به این مهمی قبل از بررسی و تحقیق انجام شده و هزینه‌تراشی برای کشور شده است.» فروردین در پایان درباره احتمال عزل شهاب عزیزی‌خادم عنوان کرد: «این موضوع در حیطه اختیارات ما نیست اما ایشان باید در مجلس حضور پیدا کنند و دفاعیه او را درباره این موضوع بشنویم و سپس تصمیم‌گیری کنیم.»

 اشتباهات عجیب فدراسیون فوتبال

نکته مهم و مورد توجه آنکه فدراسیون فوتبال با شرکتی قرارداد بسته است که نه تکنولوژی «خط‌آفساید» دارد و نه تکنولوژی «خط‌دروازه». سایر تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص خطا در محوطه جریمه یا اعلام خطای خطرناک، برای کارت‌قرمز هم استفاده نمی‌شود، چون کنفدراسیون فوتبال آسیا تمامی فدراسیون‌های این قاره را مکلف به عقد قرارداد با شرکت «Hawk Eye» یا چشم شاهین کرده است. درواقع فدراسیون فوتبال انتخاب درستی نداشته و به‌نظر می‌رسد تاوان این موضوع را هم خواهد داد. نکته عجیب‌تر اینکه پیش‌تر همراه‌اول عنوان کرده بود می‌تواند سیستم‌های VAR را در ورزشگاه‌های ایران راه‌اندازی کند. اینکه همراه‌اول که یک شرکت ارائه خدمات اپراتوری تلفن است و در بسیاری از مواقع حتی در آنتن‌دهی نیز مشکل دارد به‌دنبال گرفتن پروژه‌ای عجیب است اما عجیب‌تر آنکه مدیران همراه‌اول حتی نمی‌دانند برای راه‌اندازی چنین تاسیساتی باید تاییدیه فیفا را داشته باشند. داستان VAR در ایران البته منوط به همین گاف مدیریتی فدراسیون فوتبال نیست بلکه در گذشته نیز شایعاتی درباره تلاش دو نفر از اعضای پیشین فدراسیون فوتبال به‌همراه یک داور سرشناس برای راه‌اندازی این سیستم مطرح شده بود؛ ماجرایی که با توجه به بودجه کلان چنین سیستمی باید موشکافانه و با دقت بیشتری به پیش رود نه آنکه صرفا شرکتی که اعلام آمادگی می‌کند تا تجهیزات VAR را نصب کند، موجه تشخیص داده شود. شهاب عزیزی‌خادم این روزها تحت فشار شدیدی قرار دارد. او که سال‌ها تلاش کرد رئیس فدراسیون فوتبال شود، شناخت کافی از حساسیت‌های این پست مدیریتی نداشته است.

مرتبط ها