کد خبر: 62206

«فرهیختگان» در گفت‌ وگو با فعالان مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات بررسی کرد

حال وهوای تجاری سازی ایده‌ها بر بام تهران

مراکز رشد به‌عنوان موتور محرکی برای صنایع دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شوند. این مراکز به‌عنوان بستری برای حمایت و پشتیبانی از ایده‌هایی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان، نخبگان و فارغ‌التحصیلان صاحب ایده در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، مراکزی که به‌نوعی کورسوی امید دانشجویان هستند تا در آینده از لحاظ تامین بازار کار آسوده باشند؛ چراکه با توانمندی‌های کسب‌شده از فعالیت در این مراکز می‌توانند آینده شغلی خود را تامین کنند.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: مراکز رشد و فناوری در سال‌های اخیر توانسته‌اند ایده‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف به مرحله اجرا برسانند، به‌گونه‌ای که هرسال شاهد افزایش این دست فعالیت‌ها در کشور هستیم. مراکز رشد به‌عنوان موتور محرکی برای صنایع دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شوند. این مراکز به‌عنوان بستری برای حمایت و پشتیبانی از ایده‌هایی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان، نخبگان و فارغ‌التحصیلان صاحب ایده در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، مراکزی که به‌نوعی کورسوی امید دانشجویان هستند تا در آینده از لحاظ تامین بازار کار آسوده باشند؛ چراکه با توانمندی‌های کسب‌شده از فعالیت در این مراکز می‌توانند آینده شغلی خود را تامین کنند. درحقیقت افراد صاحب ایده وارد این مراکز شده، مراحل پختگی و آماده‌سازی طرح خود را طی می‌کنند و سپس با حمایت مرکز، نمونه‌سازی ایده را انجام داده و درنهایت با تجاری‌سازی ایده، به یک کارآفرین آینده‌نگر تبدیل خواهند شد. اما همیشه چالش‌های بسیاری بر سر راه این مراکز رشد و دانشجویان و پژوهشگران برای فعالیت و پیشبرد روند اجرایی طرح‌هایشان وجود دارد که اصلی‌ترین آنها عدم‌حمایت‌های جدی و لازم نهادهای ذیربط است، نبود ‌حمایت از این مراکز عرصه را بر فعالیت دانشجویان نوپا تنگ می‌کند، تا جایی که حتی از ادامه مسیر نیز منصرف شوند؛ البته مراکز رشد موفقی نیز در دانشگاه‌ها حضور دارند که هدفی جز توانمندسازی دانشجویان و نخبگان ندارند و در این مسیر که آینده کشور را رقم می‌زند، عنصری جز حمایت و پشتیبانی نمی‌تواند مسیر پیشرفت مراکز رشد، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها را هموار کند. متولی اصلی مراکز رشد، وزارت علوم است. درحقیقت این وزارتخانه مرجع اصلی صدور مجوز و موافقت اصولی مراکز رشد است و پس از آن وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌لحاظ گستردگی فعالیت خود با هماهنگی وزارت علوم برای مراکز رشد، مجوزهای اولیه را صادر می‌کند. این نهادها باید با هماهنگی و تدوین چارچوب‌های اصولی و طرح‌های حمایتی راه را برای فعالیت نخبگان در کشور باز کرده و موانع موجود را برای نفس‌کشیدن مراکز رشد از سر راه بردارند.

درخصوص فعالیت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات، چالش‌ها، حمایت دانشگاه از فعالیت این مراکز، درآمدزایی این شرکت‌ها و... با چندین فعال دانشجویی و مدیر مراکز رشد گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک: دانشگاه حمایت جدی و اصولی از مراکز رشد را در اولویت قرار بدهد (لینک)
 
کارشناس مرکز رشد شرکت «تلاشگران صنعت و تجارت آریا»: دانشجویان و اعضای هیات‌علمی اساس و پایه اصلی فعالیت در مراکز رشد هستند (لینک)
 
مدیر غرفه مرکز رشد «زیرویک»: فعالیت دانشجویان در مراکز رشد، راه موفقیت آنها را در کسب آینده شغلی هموار می‌کند (لینک)
 
مسئول باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم‌و‌تحقیقات: مراکز رشد، راهی برای توانمندسازی دانشجویان برای کارآفرین شدن است (لینک)
 
مدیرعامل شرکت «اکسین کیا فناوری»: کارآموزی دانشجویان در مراکز رشد باعث توانمندی آنها برای ورود قدرتمند به بازار کار می‌شود (لینک)
 
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات: حمایت دانشگاه از فعالیت مراکز رشد ضعیف است (لینک)

مرتبط ها