کد خبر: 62143

برگزیده جشنواره نشریات قلم از استان زنجان:

جشنواره نشریات در سطح استان‌ها برگزار شود

معتقدم کم‌کاربرد بودن مباحث علمی یکی از دلایل افت کیفیت نشریات دانشجویی محسوب می‌شود. از طرف دیگر دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی، ناگریز هستند وارد بازار کار شوند، یعنی رغبت دانشجویان برای ورود به عرصه نشریات نسبت به گذشته به‌مراتب کاهش پیدا کرده است و نمی‌توان از دانشجویان در این زمینه خرده گرفت.

اکبر میرزایی، برگزیده جشنواره نشریات دانشجویی قلم از استان زنجان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «معتقدم کم‌کاربرد بودن مباحث علمی یکی از دلایل افت کیفیت نشریات دانشجویی محسوب می‌شود. از طرف دیگر دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی، ناگریز هستند وارد بازار کار شوند، یعنی رغبت دانشجویان برای ورود به عرصه نشریات نسبت به گذشته به‌مراتب کاهش پیدا کرده است و نمی‌توان از دانشجویان در این زمینه خرده گرفت؛ از طرف دیگر کرونا و مجازی شدن فعالیت‌ها باعث شد تا عملا فاصله‌ای بین دانشجویان ایجاد شود و درنهایت امروز به نقطه‌ای رسیدیم که طبیعتا از کیفیت نشریات نسبت به سال‌های گذشته، کاسته شده است.»

او با اشاره به حمایت‌های دانشگاه از نشریات دانشجویی ادامه داد: «در گذشته توجهات بیشتری را در این زمینه شاهد بودیم، درحالی‌که امروز عموم توجه مسئولان به سمت انجمن‌ها و کانون‌هاست و نشریات به نوعی در حاشیه قرار گرفته‌اند. باز هم تاکید می‌کنم که چون فرهنگ تحصیل مجازی هنوز در دانشگاه‌های ما نهادینه نشده، از این رو می‌بینیم که وضعیت نشریات در ایام کرونا نسبت به سال‌های قبل از کرونا تغییرات عمده‌ای داشته است.»

برگزیده جشنواره نشریات دانشجویی قلم از استان زنجان بیان داشت: «دانشگاه محلی است که دانشجو بتواند از طریق آن نوشتن و پژوهش کردن را فرا بگیرد و نباید صرفا این‌طور برداشت شود که تنها برخی مطالب را برای کسب نمره حفظ کند. دانشجو وارد دانشگاه می‌شود تا بتواند مسیر درستی را برای ورود به جامعه پیدا کند و نشریات هم بستر قابل اعتمادی برای تحقق بخشیدن به این خواسته محسوب می‌شود. قطعا در این زمینه دانشگاه‌ها هم نقش بسزایی دارند که شاید اولین و اصلی‌ترین آن را بتوان همان حمایت از نشریات دانست.»

میرزایی با تاکید براینکه دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی شهریه‌پرداز هستند، خاطرنشان کرد: «با توجه به این مساله مسئولان دانشگاه باید حمایت‌های مالی از نشریات را مورد توجه جدی قرار دهند. مساله دیگر پررنگ کردن مقوله نشریات در سطح دانشگاه است. در اصل باید روندی دنبال شود تا نشریات هم مانند انجمن‌ها و کانون‌ها مدنظر قرار بگیرد و این مساله باعث خواهد شد تا نه‌تنها دانشجویان رغبت بیشتری برای حضور در نشریات داشته باشند، بلکه اثرگذاری خود نشریات هم به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند.»

او خاطرنشان کرد: «طبیعتا برگزاری جشنواره‌هایی مانند قلم می‌تواند باعث تکریم دانشجو شود و طبیعتا در ‌انگیزه‌دهی به دانشجویان هم نقش پررنگی خواهد داشت. معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در سطح استانی هم اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌هایی کند تا رغبت بیشتری در میان دانشجویان ایجاد شود.»

مرتبط ها