کد خبر: 62036

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

سرانه پزشک در ایران،کمتر از عربستان،ترکیه و تاجیکستان

ایران از نظر سرانه پزشک نه‌تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه دارد بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، به شکلی که ایران رتبه ۲۰ را از بین 25 کشور منطقه داراست.

به گزارش «فرهیختگان»، کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از اواخر دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ با توجیهاتی مانند اشباع پزشکی و تامین نیاز کشور صورت گرفته است. این درحالی‌ است که حتی پس از ۳۰ سال از آن زمان و درحال حاضر نیز کشور با کمبود شدید پزشک مواجه است و روند کشور در سال‌های آینده به شرایط بحرانی خواهد رسید. در حال حاضر در ایران سرانه پزشک به ازای 10 هزار نفر جمعیت 11.7 است. در بسیاری از کشورها این عدد بیش از 20 بوده و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عموما بین 30 تا 50 است.

ایران از نظر سرانه پزشک نه‌تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه دارد بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، به شکلی که ایران رتبه 20 از 25 بین کشورهای منطقه را دارد و در جایگاه پایین‌تری نسبت به کشورهایی همچون عربستان، ترکیه، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان قرار دارد.

در حال حاضر در ایران سرانه پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۱.۷ است که این نسبت در بسیاری از کشورها این عدد بیش از ۲۰ بوده و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عموما بین ۳۰ تا ۵۰ است.

نکته دیگر آنکه ایران از نظر سرانه پزشک نه‌تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه دارد بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، به شکلی که ایران رتبه ۲۰ را از بین 25 کشور منطقه داراست و در جایگاه پایین‌تری نسبت به کشورهایی همچون عربستان، ترکیه، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان قرار دارد.

مرتبط ها