کد خبر: 61991

علیرضا خوشدل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی دین خود را از مشارکت اجتماعی در دوران کرونا ادا کرد

یکی از این تغییرات مهم اصلاح ساختار گروه‌های آموزشی بود. در طول یک‌سال گذشته گروه‌های آموزشی بازآرایی شده و عضویت اعضای هیات‌علمی در این گروه‌ها نهادینه شده است. اعضای هیات‌علمی را کم داشتیم، جذب کردیم و بیش از دویست‌نفر جذب هیات‌علمی داشتیم و درعین‌حال درکنار اینها تصفیه اعضای هیات‌علمی ناکارآمد و رکودی هم انجام شد.

علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به حرکت‌های زیربنایی که در آموزش این دانشگاه باید رخ می‌داد تا شاهد تغییرات عملیاتی باشیم، گفت: «یکی از این تغییرات مهم اصلاح ساختار گروه‌های آموزشی بود. در طول یک‌سال گذشته گروه‌های آموزشی بازآرایی شده و عضویت اعضای هیات‌علمی در این گروه‌ها نهادینه شده است. اعضای هیات‌علمی را کم داشتیم، جذب کردیم و بیش از دویست‌نفر جذب هیات‌علمی داشتیم و درعین‌حال درکنار اینها تصفیه اعضای هیات‌علمی ناکارآمد و رکودی هم انجام شد.»

وی افزود: «از نظر من درخصوص گروه‌های آموزشی خوب عمل شده است، درخصوص تدوین دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی و تغییر محتوای برنامه‌های آموزشی که تا ۲۰درصد دراختیار واحد دانشگاهی است، خوشبختانه این بازنگری به‌خوبی انجام شده و بیش از ۹۵ درصد دوره‌های آموزشی و برنامه‌های آموزشی و درسی موردبازنگری قرار گرفته است، همچنین دفاتر توسعه آموزش در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها راه‌اندازی و شوراهای آموزش بیمارستانی به‌خوبی ایجاد شده است. گروه آموزش بالینی تشکیل شده و برخی تفویض اختیارات هم صورت گرفته است. این اقدامات برای تغییر و تحول آموزش دانشگاه لازم بوده و معتقدم این کارها نوعی پوست‌اندازی به شمار می‌رود.»

خوشدل پیرامون تعداد اعضای هیات‌علمی دانشجویان این دانشگاه، گفت: «به‌طور کلی روند کاهشی در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده که می‌توان گفت بخشی از آن خودخواسته بوده است. برای مثال ما در برخی رشته‌ها کاهش ظرفیت داشتیم تا بتوانیم محتوای کیفی مناسبی را ارائه کنیم. درحال حاضر قریب به ۲۰هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تحصیل می‌کنند و تعداد اعضای رسمی هیات‌علمی ما حدود ۶۷۰نفر است، ۶۰۰نفر هم عضو هیات‌علمی پاره‌وقت و حق‌التدریس هستند.»

وی با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه در دوران کرونا اظهار داشت: «تصمیم کشور و وزارت بهداشت این بود که در دوران کرونا تمام فعالیت‌ها در یک کمیته مرکزی تحت‌نظارت وزارت بهداشت مدیریت شود که ما هم مشارکت خوبی در این پژوهش‌ها داشتیم. یکی از برجسته‌ترین کارهایی که موفق به انجام آن شدیم مشارکت در تحقیقات واکسن ایرانی فخرا بود که خوشبختانه آن را به‌خوبی دنبال کردیم. همچنین در حوزه کرونا بیش از ۱۵ تحقیق انجام دادیم که به سرانجام رسیده و تعدادی از آنها چاپ شده و تعدادی هم در حال چاپ است و پایان‌نامه‌های مرتبط هم به‌خوبی شکل گرفته که سهم دانشگاه آزاد اسلامی تهران را در پژوهش‌های کرونا قابل‌توجه می‌کند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی درباره خدمات مرتبط با کرونا این دانشگاه گفت: «خدمات درمانی مرتبط با کرونا در استان به دانشگاه‌های دولتی سپرده شده بود و ما تکلیفی در این باره نداشتیم اما به لحاظ اینکه ما یک دانشگاه اجتماعی هستیم به‌طور کامل درگیر مساله کرونا شدیم به‌طوری‌که ۲۰۰هزار بیمار را به صورت سرپایی درمان کردیم و بیش از هفت‌هزار مورد بستری در بیمارستان فرهیختگان داشتیم. به همین تعداد موارد بستری در دو بیمارستان دیگر دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم. موارد بستری در icu بسیار زیاد بود که ظرفیت تخت‌های icu را چهاربرابر کردیم. همه اینها نشان از علاقه‌مندی دانشگاه به اتصال اجتماعی و ارائه خدمت داشته است.»

وی تصریح کرد: «مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ادامه سال خواهیم داشت اصلاح فیزیکی برنامه‌های آموزشی ماست و دیگری مسائل مرتبط به امور رفاهی دانشجویان است. ما برای تامین خوابگاه و تامین سرویس و رستوران‌ها و ایجاد خانه رشد دانشجویی تلاش‌های زیادی داشته‌ایم که با مشکلاتی هم مواجه شدیم و امیدواریم به‌زودی این موارد هم بهره‌برداری شود.»

مرتبط ها