کد خبر: 61556

سرپرست تیم‌های ملی کشتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: طلای کامران در سایه مدال یزدانی گم شد

تیلور و کاکس برای ستاره‌های ما خط و نشان کشیدند

در فرنگی می‌دانستیم اتفاقات خوبی می‌افتد، در آزاد همه آمده بودند

تیلور همان‌جا به یزدانی گفت برای مبارزه بعدی منتظر اوست. رقیب آمریکایی کامران، کاکس هم او را برای مبارزه بعدی دعوت کرد و گفت حتما مبارزه بعدی هم در کار است. در این رقابت‌ها رکورد‌های زیادی هم برای کشتی ایران به ثبت رسید تا جایی که اولین دوره بود که ما در هر دو رشته ۶ فینالیست داشتیم و یا به‌طور مثال در رشته کشتی فرنگی برای اولین‌بار در فوق‌سنگین به فینال رفتیم و عنوان قهرمانی را به‌دست آوردیم.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان کاری کردند کارستان و در فاصله کمتر از دو ماه بعد از رقابت‌های المپیک این بار کشتی‌گیران ایرانی بودند که قله‌های جهانی را در هر دو رشته فتح کرده و اتفاقا هر دو رشته آزاد و فرنگی در رقابت تیمی روی سکو رفتند و در این بین رکوردهای زیادی نیز چه در انفرادی و چه در تیمی شکسته شد. ملی‌پوشان کشورمان در بخش آزاد به مقام سوم رسیدند و در فرنگی با چهار طلا عنوان دوم جهان را کسب کردند. درخصوص این رقابت‌ها و نتایج به‌دست آمده دقایقی با سرپرست تیم‌های ملی کشتی به صحبت پرداختیم. متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سیدحجت کریمی را در ادامه می‌خوانید.

کشتی ایران در مسابقات جهانی عملکرد بسیار خوبی داشت. ارزیابی‌تان از کشتی‌هایی که ملی‌پوشان در دو بخش آزاد و فرنگی گرفتند، چیست؟

خدا را شکر می‌کنیم که این نتایج در آوردگاه جهانی اسلو نروژ به‌وقوع پیوست و کشتی‌گیران ما جنگیدند و زحمت کشیدند و به حق خود رسیدند. من معتقدم در هر دو رشته آزاد و فرنگی یک اتفاق تاریخی برای کشتی ایران به ثبت رسید. در کشتی آزاد با توجه به اینکه فاصله کمی از انتخاب پژمان درستکار به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی سپری می‌شد، او ریسک بزرگی کرد و دست به جوانگرایی زد تا جایی که قدیمی‌ترین عضو تیم ملی، حسن یزدانی بود، اما به جوانان اعتماد داشت و تیم جوانی را عازم رقابت‌های قهرمانی جهان کرد. با این اعتمادی که به جوانان شد آنها عملکردی بی‌نظیر داشتند و پاسخ خوبی به این اطمینان دادند. از نزدیک می‌دیدم که چطور با جان و دل به میدان می‌روند، آدم یاد قدیم‌ها و زمان جنگ می‌افتاد که چطور رزمندگان ما به جبهه‌ها می‌رفتند تا بجنگند و کشتی‌گیران ما هم در این میدان همان‌طور می‌جنگیدند، آن هم با این امکاناتی که خودتان بهتر می‌دانید در کشتی به چه صورت است و چقدر کمبود داریم. درحالی که تیم‌ملی کشتی آمریکا ۲۰ روز زودتر به محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام شد و با صد نفر همراه در یکی از گران‌ترین و بهترین هتل‌ها اقامت داشت و از امکانات ویژه‌ای بهره می‌برد. این درحالی است که بچه‌های ما تازه یک روز جلوتر از برگزاری مسابقات به نروژ رسیدند و خستگی راه هم با آنها بود، اما خدا را شکر با همت، اراده و غیرتی که به خرج دادند، با عملکردشان و کسب نتایج تاریخی توانستند دل مردم را شاد کنند که این خود افتخار بسیار بزرگی محسوب می‌شود که در این چند سال اخیر مردم بالاخره با این اتفاق از ته دل خوشحال شدند و هرکس که زنگ می‌زد تا این نتایج را تبریک بگوید این حس و حال و شادمانی مردم در اردوی تیم‌ملی بازتاب پیدا کرده و تداعی‌کننده شور و اشتیاق آنها بود.

فرنگی‌کاران هم درخشش بسیار خوبی داشتند و حتی بهتر از آزادکاران نتیجه گرفتند.

ما روی تیم‌ملی کشتی فرنگی بیشتر از این حرف‌ها حساب باز کرده بودیم و حساب‌مان نسبت به تیم‌ملی کشتی آزاد از فرنگی‌پوشان بیشتر بود. ما روی کشتی آزاد زیاد حساب باز نکرده بودیم، اما در کشتی فرنگی می‌دانستیم که اتفاقات خوبی انتظارمان را می‌کشد، چون یک‌سری از کشتی‌گیران در این رشته که در المپیک حضور داشتند به قهرمانی جهان نیامده بودند، اما در کشتی آزاد همه مدعیان که در المپیک هم حاضر بودند در قهرمانی جهان هم حضور پیدا کردند و ما فکر نمی‌کردیم با جوانگرایی انجام شده و نیروهایی که داریم بتوانیم اینچنین پیش رفته و چنین نتایجی را کسب کنیم، اما وقتی مبارزات شروع شد و بچه‌های ما روی تشک کشتی ‌رفتند واقعا سنگ‌تمام گذاشتند و خدا را شکر که درنهایت اتفاقات خوبی افتاد.

به‌جز موضوعی که اشاره کردید یعنی درخصوص عدم‌حضور برخی چهره‌های المپیکی در رقابت‌های قهرمانی جهان، برخی دیگر با این استدلال که برنامه‌ریزی برای رساندن به اوج آمادگی کشتی‌گیران خارجی برای رقابت‌های المپیک بوده و به همین دلیل آنها برخلاف ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان نروژ کم‌فروغ و ضعیف ظاهر شدند؛ به‌نوعی عملکرد و دستاورد کشتی‌گیران ایرانی را کم‌رنگ کرده و مورد انتقاد قرار دادند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

واقعا اینچنین نبود و این موضوع بهانه‌ای بود تا همان‌طور که اشاره کردید موفقیت‌های ما را کم‌رنگ کنند. من معتقدم قهرمانی کامران قاسم‌پور، تحت‌الشعاع قهرمانی حسن یزدانی قرار گرفت و طلای کامران گم شد. رقیب آمریکایی او واقعا قدرتمند و تنومند بود. آن تغذیه، امکانات و قدرت بدنی‌ای که اینها داشتند بی‌نظیر بود. خودتان کشتی‌ها را می‌دیدید و واقعا بدن اینها مثل فولاد می‌مانست. اتفاقا کشتی‌گیران المپیکی نیز در اوج آمادگی آمده بودند. این صحبتی که شما مطرح کردید فقط به همین دلیل است تا موفقیت‌های ما را کم‌رنگ کنند. شما حساب کنید تغذیه و امکانات و ماساژورهای حرفه‌ای که آنها دارند، چطور است و این درحالی است که ما فقط یک پزشک همراه داشتیم، اما تیم‌ملی آمریکا با صد همراه به نروژ آمده بود. الان هزار حرف و حدیث درمی‌آورند و بهانه می‌گیرند تا عملکرد ما را نادیده بگیرند و این موفقیت‌ها را زیر سوال ببرند. اما باز هم خدا را شکر که نتایج تاریخی در هر دو رشته فرنگی و آزاد برای کشتی ایران به ثبت رسید. این درحالی است که در کشتی آزاد و فرنگی اگر فقط یک پیروزی دیگر به‌دست می‌آمد، می‌توانستیم در هر دو رشته اول شویم، هرچند از لحاظ مرغوبیت مدال با وجود اینکه ایران فقط در کشتی مردان شرکت کرد، این اتفاق افتاد. از صمیم قلب خوشحالم برای اینکه ما در کشتی آزاد و فرنگی با اختلاف بسیار کمی روی سکوهای سوم و دوم جهانی ایستادیم، البته مدال‌ها در کشتی فرنگی فقط روی دو سه کشور متمرکز نشد و بین کشورهای مختلف تقسیم شد، اما باز هم بهترین و خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها نصیب فرنگی‌کاران کشورمان شد و خوشحالم که با این اتفاقات دل مردم را بعد از مدت‌ها به‌طور واقعی شاد کردیم.

باتوجه به جوانگرایی‌ای که در تیم‌های ملی انجام شده و خودتان به آن اشاره کردید، به‌نظر می‌رسد این روند خوب برای کشتی ایران تا سال‌های سال تداوم داشته باشد.

بله درست است، واقعا هم همین است. برخی از کشتی‌گیران ما ۲۰ساله بودند، به‌طور مثال زارع با آن هیکل زیر بیست سال دارد و اینها برای المپیک‌های بعدی هنوز جا دارند تا بتوانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و همچنان برای کشتی افتخارآفرینی کرده و دل مردم را با کسب مدال‌های متعدد سال‌های سال شاد کنند، البته همین سرمایه‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خوبی روی کشتی شده و می‌توان به آینده امیدوار بود.

به احتمال زیاد حسن یزدانی هم که رکورد غلامرضا تختی را خواهد شکست.

صددرصد، شک نکنید. تیلور همان‌جا به یزدانی گفت برای مبارزه بعدی منتظر اوست. رقیب آمریکایی کامران، کاکس هم او را برای مبارزه بعدی دعوت کرد و گفت حتما مبارزه بعدی هم در کار است. در این رقابت‌ها رکورد‌های زیادی هم برای کشتی ایران به ثبت رسید تا جایی که اولین دوره بود که ما در هر دو رشته ۶ فینالیست داشتیم و یا به‌طور مثال در رشته کشتی فرنگی برای اولین‌بار در فوق‌سنگین به فینال رفتیم و عنوان قهرمانی را به‌دست آوردیم. توکل به خدا به آینده خیلی امیدواریم و امیدوارم که با پشتکار و تلاش و زحمت و توجه ویژه به کشتی بتوانیم این افتخارآفرینی‌ها را ادامه دهیم.

برخی حاشیه‌های جالب نیز پیرامون این رقابت‌ها در فضای مجازی منتشر شد، به‌طور مثال با توجه به تعدد حضور کشتی‌گیران مازندرانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی و قهرمانی آنها عده‌ای این‌طور مطرح می‌کردند که قهرمانی المپیک و جهان سخت‌تر است یا قهرمانی استان مازندران؟!

خدا را شکر این موضوع نشان می‌دهد که از سوی علاقه‌مندان به کشتی توجه ویژه شده و حالا این مطالب بامزه هم در حاشیه رقابت‌ها درمی‌آید، اما فارغ از این صحبت‌ها طلای قهرمانی جهان بسیار سخت‌تر بود. من چیزی که از نزدیک دیدم را می‌گویم کسب عنوان قهرمانی جهان واقعا دشوار بود. می‌گفتند اصل کاری‌ها را نیاوردند، اما همه بودند. دیگر چه کسانی را باید می‌آوردند؟ این درحالی است که نفرات دوم این کشورها هم قدرتمند بودند و بدن‌های عجیب و غریبی دارند یا کشوری مثل روسیه برای اعزام تیم‌ملی این کشور به رقابت‌های قهرمانی جهان در رشته فرنگی، انتخابی برگزار کرد و منتخبان را به این رقابت‌ها آورد و جالب اینکه فردی که در المپیک مدال آورده بود در رقابت‌های انتخابی روسیه شکست خورد، بنابراین یک‌سری صحبت‌ها و انتقادها واقعا غیرمنصفانه محسوب می‌شود.

مرتبط ها