کد خبر: 61390

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان:

دانشکده موضوعی مدیریت سواحل و بنادر را ایجاد می‌کنیم

امروز استفاده از ظرفیت دریا در اولویت اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان است تا بتواند با تکیه بر علم و پژوهش به تولید ثروت برسد. بهره‌‌مندی از ظرفیت اقتصاد دریا‌محور، حمل‌‌ونقل و ترابری دریایی، گردشگری، تجارت، شیلات و محیط‌‌زیست با تأکید بر حفظ استانداردهای زیست‌محیطی یک نیاز مبرم و ضروری است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

۴۲ درصد از تولید ماهی در قفس کشور به استان هرمزگان تعلق داشته است. این استان رتبه اول کشور با تولید ۲۳۵۰ میلیون قطعه از مجموع ۳۶۹۲ میلیون قطعه بچه‌میگو در سال ۹۸ را به‌ خود اختصاص داده است؛ اعدادی که نشان می‌‌دهد نمی‌توان به نقش استان هرمزگان در حوزه دریا بی‌تفاوت بود. احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس درخصوص ظرفیت‌های این استان در حوزه دریا گفت: «امروز استفاده از ظرفیت دریا در اولویت اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان است تا بتواند با تکیه بر علم و پژوهش به تولید ثروت برسد. بهره‌‌مندی از ظرفیت اقتصاد دریا‌محور، حمل‌‌ونقل و ترابری دریایی، گردشگری، تجارت، شیلات و محیط‌‌زیست با تأکید بر حفظ استانداردهای زیست‌محیطی یک نیاز مبرم و ضروری است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.»

او با بیان اینکه استان هرمزگان ‌استانی ساحلی و دریایی است، افزود: «طولانی‌‌ترین خط ساحلی هم به استان هرمزگان اختصاص دارد. حدود 42درصد از خط ساحلی در جنوب کشور متعلق به استان هرمزگان است و به‌جهت تنوع کاربری‌های دریایی و توسعه دریاپایه هم در استان هرمزگان ظرفیت فعالیت زیادی مانند ایجاد سرای نوآوری علوم و فنون دریایی وجود دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس گفت: «بیشترین محور توسعه این استان برمبنای اقتصاد دریامحور بنا شده است؛ نگاه‌مان این است که بتوانیم در حوزه‌هایی مثل پرورش و تکثیر آبزیان و امنیت غذایی، تکثیر و پرورش میگو، جلبک و... فعالیت‌های دانش‌بنیان خود را ادامه دهیم.»

کامرانی بیان کرد: «همچنین از 19جزیره‌ای که در خلیج‌فارس وجود دارد 14جزیره متعلق به استان هرمزگان است. ازسوی دیگر بنادر بزرگ شهیدرجایی و شهیدباهنر در این ‌استان وجود دارد و کشتی‌سازی خلیج‌فارس نیز در هرمزگان است. منطقه ویژه اقتصادی قشم و کیش نیز متعلق به این استان است و ازنظر تنوع اکوسیستم دریایی نیز بیشترین تنوع را دارد. مناطق آزاد کیش و قشم با برخوردار بودن از اکوسیستم‌های مرجانی و... استان هرمزگان را در حوزه دریا و استعدادهای دریایی برجسته کرده است.»

او خاطرنشان کرد: «به همین دلایل، ظرفیت بالایی در حوزه دریا و مناطق ساحلی در استان هرمزگان وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز بر همین اساس قرار است از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و فعالیت‌های خود را نیز در این راستا متمرکز کرده است. همچنین چندی پیش تفاهم‌نامه‌هایی را با کشتی‌سازی به‌جهت عملیاتی کردن این ظرفیت‌ها منعقد کرده‌ایم.»

او اظهار کرد: «در حوزه تکثیر و پرورش آبزیان دریایی ازجمله ماهی و میگو نیز فعالیت‌هایی را انجام داده و در این حوزه متمرکز شده‌ایم. درواقع زمین‌هایی را برای دانشگاه آزاد درنظر گرفته و درحال عقد قرارداد در همین راستا هستیم. در حوزه کشتی‌سازی نیز در منطقه ویژه اقتصادی در حوزه مهارتی تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده و تلاش داریم در حوزه آموزش و پژوهش با آنها همکاری کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس عنوان کرد: «درحال حاضر رشته شیلات، زیست دریا، رشته مدیریت سواحل و... ازجمله رشته‌های دایر در دانشگاه آزاد استان هرمزگان بوده و بنا داریم رشته‌های جدیدی را نیز در حوزه دریا اضافه کنیم. درواقع نیازمند رشته‌‌هایی هستیم که متناسب با شرایط و زیست‌‌بوم استان باشد. پیشنهاد راه‌اندازی دانشکده موضوعی مدیریت سواحل و بنادر نیز مطرح و در دستورکار قرار گرفته است.»

او در پایان گفت: «در استان هرمزگان بیشتر رشته‌‌ها مثل پرورش آبزیان و زیست‌شناسی دریا درحال حاضر در دانشگاه‌های آزاد وجود دارد. باید ببینیم چطور می‌‌توانیم حوزه دریایی و ساحلی و استعدادهایی که در این راستا وجود دارد را به عینیت رسانده و بالفعل کنیم.»

مرتبط ها