کد خبر: 61319

بازتاب سومین برد شاگردان اسکوچیچ در راه جام‌جهانی

مدعی اول صعود

روزنامه‌های اماراتی پس از این شکست پیکان انتقادها را به‌سمت سرمربی هلندی این تیم گرفتند و معتقدند که این تیم با این شرایط شانسی برای رسیدن به جام‌جهانی که در همسایگی آنها برگزار خواهد شد، نخواهد داشت.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: شاگردان دراگان اسکوچیچ در سومین مسابقه خود در مرحله سوم انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی2022 قطر نیز روند فوق‌العاده خود را ادامه دادند و این‌بار موفق شدند امارات را در دبی از پیش‌رو بردارند. این برد باعث شد تیم‌ملی ایران با کسب هر 9امتیاز ممکن مقتدرانه در صدر جدول گروهش قرار بگیرد و حالا جدال روز سه‌شنبه یوزها برابر کره‌جنوبی می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت این گروه را مشخص کند. اماراتی‌ها هم که در دو بازی قبلی خود تنها دو مساوی کسب کرده بودند با این شکست وضعیت پیچیده‌تری در گروه پیدا کردند و در ادامه مسابقات کار سختی برای صعود خواهند داشت. این عملکرد ضعیف باعث شده انتقادها از برت فن‌مارویک هلندی و تیمش افزایش یابد.

 ناامیدی هواداران اماراتی

روزنامه‌های اماراتی پس از این شکست پیکان انتقادها را به‌سمت سرمربی هلندی این تیم گرفتند و معتقدند که این تیم با این شرایط شانسی برای رسیدن به جام‌جهانی که در همسایگی آنها برگزار خواهد شد، نخواهد داشت. روزنامه «خلیج» که در امارات منتشر می‌شود در گزارشی از این دیدار و شکست تیم‌ملی کشورشان برابر ایران نوشت: «در ورزشگاه الوصل دبی، امارات با یک‌گل به ایران باخت تا امیدهای این تیم برای قرار گرفتن در یکی از دو رتبه نخست این گروه و صعود مستقیم به جام‌جهانی به‌شدت کاهش پیدا کند. حالا تیم ما تنها 2امتیاز دارد درحالی که ایران با 9 و کره‌جنوبی با 7امتیاز شانس خوبی در این گروه دارند. ازسوی دیگر در دیدارهای اخیر مشخص شد فاصله زیادی بین امارت و مدعیان این گروه وجود دارد و در چنین شرایطی حتی در 7دیدار باقی‌مانده نیز بعید است امارات بتواند فاصله خود را جبران کرده و به جمع مدعیان برگردد. هواداران هم حق دارند از روندی که تیم فن‌مارویک در پیش گرفته ناراحت و عصبانی باشند. امارات در شروع این مرحله بسیار ضعیف ظاهر شده و پس از گذشت سه مسابقه تیم ما تنها یک‌گل به ثمر رسانده که آن‌هم روی اشتباه دروازه‌بان سوریه به‌دست آمد. همه‌چیز در این بازی ناراحت‌کننده بود و هواداران از اینکه تیم‌شان نتوانسته برای سومین بازی پیاپی موفق به کسب سه‌امتیاز شود بسیار ناراحت بودند. از طرف دیگر برخی تصمیم‌های فن‌مارویک نیز مورد پسند آنها نبود. مثلا مهاجم موثری همچون سباستین تاگلیابو در این مسابقه نیمکت‌نشین بود و تنها در 10دقیقه پایانی فرصت بازی پیدا کرد که درنهایت فرصت کافی برای جبران نتیجه را نداشت. از طرف دیگر این مربی هلندی اعلام کرد نیازی به برنامه‌های ویژه برای آماده‌سازی تیمش ندارد و درخواستی برای تعطیلی لیگ پیش از این مسابقه نیز نداد. حالا او که در نشست خبری پیش از مسابقه گفته بود هدفش رساندن تیم به جام‌جهانی است باید پاسخگو باشد که چرا با چنین تصمیماتی امیدها و آرزوهای هواداران را به باد داده است و تیم حالا شانس زیادی برای رسیدن به جام‌جهانی ندارد. او البته در این دیدار به‌دلیل مصدومیت چند بازیکنش مجبور شد تغییراتی در ترکیب تیمش ایجاد کند و هر دو تیم نیز بازی را بسیار محتاطانه و با ترس شروع کردند. اتفاق عجیب این دیدار اخراج مدافع ایرانی بود که پس از چند دقیقه داور از طریق VAR متوجه شد که پیش از آن آفساید مهاجم امارات بوده و به همین دلیل پس از وقفه‌ای طولانی در بازی درنهایت دوباره خلیل‌زاده به ترکیب تیم ایران برگشت و شاید امارات و فن‌مارویک بسیار بدشانس بودند که در این دوره کمک‌داوران ویدئویی تصاویر را بررسی می‌کنند. 10نفره شدن ایران می‌توانست شرایط را به سود مرد هلندی تغییر داده و حتی شاید تیم او می‌توانست نخستین برد خود را در این مسابقات جشن بگیرد اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و اگرچه علی خسیف، گلر امارات موفق شد ضربه پنالتی سردار آزمون را مهار کند اما درنهایت این تیم ایران بود که با سه‌امتیاز این مسابقه را ترک کرد. اگرچه با این باخت امیدهای امارات بسیار کمرنگ شده اما شاید این تیم با برتری برابر عراق در مسابقه پیش‌رو بتواند دوباره خود را احیا کرده و برای ادامه مسابقات انگیزه لازم را پیدا کند.»

دو تیم روز سه‌شنبه در یکی از مصاف‌های حساس و مهم این گروه رودرروی هم قرار می‌گیرند و امارات اگر نتواند عراق را مغلوب کند امیدهایش برای صعود بسیار کمرنگ خواهد شد. عراقی‌ها پس از برگزاری دیدار برابر لبنان که با تساوی بدون گل به پایان رسید به‌سرعت راهی امارات شدند تا تمرینات آماده‌سازی خود را در این کشور دنبال کنند و رویارویی دیک ادووکات و برت فن‌مارویک به‌عنوان دو مربی هلندی روی نیمکت دو تیم می‌تواند یکی از نکات جالب این دیدار باشد.

 شانس بالای صعود ایران

سایت امارات الیوم نیز پس از این مسابقه در واکنش به شکست تیم‌ملی این کشور برابر اسکوچیچ و شاگردانش نوشت: «امارات در دیدار برابر ایران نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند و البته پیش از این مسابقه هم مشخص بود که با توجه به دو تساوی برابر تیم‌های ضعیف این گروه، برابر ایران شانس چندانی برای رسیدن به موفقیت نخواهیم داشت. با این حال فن‌مارویک همچنان معتقد است تیمش شانس صعود را دارد و هنوز ناامید نشده است. او معتقد است تیم باید این شکست را فراموش کرده و برای مصاف با عراق آماده شود. فن‌مارویک می‌گوید بازیکنان مقصر این باخت نیستند و نباید آنها را سرزنش کرد اما با ادامه این وضعیت بعید است شرایط تیم در دیدارهای پیش‌رو بهتر شود مگر اینکه تغییری اساسی در شیوه بازی تیم ایجاد شود. او روی نیمکت تیم فرصت کافی را داشته تا بتواند برنامه‌های مدنظرش را در تمرینات پیاده کرده و مهیای رویارویی با 5تیم دیگر این گروه شود اما هرچه از این رقابت‌ها سپری می‌شود تیم او دچار افت بیشتری می‌شود و در این شرایط رویای جام‌جهانی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد. امارات در چند صحنه توانست دروازه ایران را تهدید کند اما عملکرد خوب مدافعان و دروازه‌بان این تیم باعث شد دروازه آنها بسته بماند و درنهایت این طارمی بود که تک‌گل سه‌امتیازی بازی را زد. ایران در این مسابقه خود هم نشان داد مدعی جدی صعود از این گروه است و با ادامه این روند می‌تواند خیلی زودتر از پایان مسابقات جشن صعود بگیرد.»

 بازتاب عملکرد ستاره‌های ایرانی

سایت روسی چمپیونات با اشاره به عملکرد سردار آزمون در این مسابقه نوشت: «آزمون که هفته گذشته در لیگ روسیه کارت قرمز گرفت و اخراج شد در ترکیب تیم‌ملی کشورش نیز شب پراتفاقی را سپری کرد. او ابتدا پاس تک‌گل تیمش را به مهدی طارمی داد اما در ادامه وقتی ایران صاحب ضربه پنالتی شد نتوانست آن را به گل تبدیل کند تا شب خوبش تکمیل نشود.»

روزنامه رکورد پرتغال هم با اشاره به درخشش مهدی طارمی در این مسابقه نوشته است: «طارمی این‌بار در ترکیب تیم‌ملی کشورش توانست نمایش خوبی داشته باشد و با یک‌گل و گرفتن یک پنالتی که البته به گل تبدیل نشد نقش مهمی در موفقیت ایران در دیدار برابر امارات داشت. او البته از گرفتن یک کارت زرد هم گریخت تا بتواند روز سه‌شنبه برابر شاگردان پائولو بنتو پرتغالی به میدان برود و خیلی زود به پورتو برنگردد. طارمی در این بازی هم هنر خود را در گرفتن پنالتی به رخ کشید و یک‌بار دیگر مدافعان حریف را وادار کرد تا او را در محوطه جریمه متوقف کنند. او با گل سه‌امتیازی خود تیمش را در صدر جدول گروه نگه داشت و حالا یکی از مدعیان اصلی صعود به جام‌جهانی2022 قطر هستند.»

رسانه‌های یونانی هم برتری ایران در این دیدار و عملکرد سه ملی‌پوش شاغل در لیگ یونان را در این مسابقه بازتاب دادند. سایت نوااسپورت نوشت: «هر سه بازیکن ایرانی آاک در این دیدار نیمکت‌نشین بودند و البته در اواخر بازی احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد راهی زمین شدند تا شرایط را به سود تیم خود تغییر دهند. محمدی اما در این مسابقه فرصت بازی پیدا نکرد و این حاج‌صفی بود که پس از تغییر در خط‌دفاعی ایران، به‌عنوان مدافع چپ به بازی فرستاده شد. انصاری‌فرد هم در وقت‌های تلف‌شده راهی زمین شد و نتوانست نقش چندانی در برد تیمش داشته باشد اما در همین زمان کوتاه حرکت‌های موثری انجام داد که حتی می‌توانست گل دوم ایران را به‌همراه داشته باشد.»

 امیدواری ایران و عربستان، اوضاع بد ژاپن

سایت عربستانی الریاضه درباره نتایجی که در دیدارهای این شب به‌دست آمد، نوشت: «عربستان برابر ژاپن موفق شد بردی ارزشمند کسب کرده و خود را تنها در صدر جدول گروه نگه دارد. حالا با گذشته سه دور از مسابقات عربستان عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و می‌تواند به رسیدن به جام‌جهانی امیدوار باشد. در این گروه ژاپن هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و برخلاف تصور بسیاری در رده سوم قرار گرفته و با دو شکست کار سختی در دور برگشت خواهد داشت. در دیگر گروه نیز ایران همانند عربستان امتیازات کامل را به‌دست آورده و این هفته هم توانست امارات را در زمینش شکست دهد تا با خیالی راحت و روحیه‌ای مناسب برای دیدار روز سه‌شنبه برابر کره‌جنوبی مهیا شود.»

مرتبط ها