کد خبر: 61086

کار کمالوند که در 6 ماه 4 تیم عوض کرده بار دیگر به قهر کشید!

مارکوپولو دوباره نیامده می‌رود؟

اختلاف اعضای هیات‌مدیره دلیل بی‌ثباتی‌ها در نفت مسجدسلیمان

درست است که فراز کمالوند نسبت به شرایط موجود معترض است و مسئولان باشگاه نیز می‌خواهند برای ادامه همکاری با او جلسه برگزار کنند اما درواقع این اختلاف بیشتر مربوط به اختلاف بین اعضای هیات‌مدیره است. به نظر می‌رسد اعضای هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان در اغلب موارد با هم اتفاق نظر ندارند و بر همین اساس است که اخیرا تغییرات مکرر در این باشگاه رخ می‌دهد.

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: هنوز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر شروع نشده تیم نفت مسجدسلیمان 3 مربی عوض کرده و دیروز خبر رسید که چهارمین مربی این تیم نیز قهر کرده است. جالب است که این تیم که تا چند سال قبل به دلیل دغدغه‌های مالی یکی از تیم‌های خبرساز بود اخیرا از ابعاد دیگر نیز خبرساز شده و مدتی است با اخبار ناگوار پیاپی تیتر و سرفصل اخبار ورزشی است. وقتی تمام اخبار منتشر شده از این تیم ناگوار است آن‌وقت است که نگرانی عمیقی در موردش به وجود می‌آید. از دید بسیاری از فوتبال‌دوستان تیمی با این همه حاشیه آن هم پیش از شروع فصل می‌تواند یکی از گزینه‌های سقوط باشد.

در مورد تیم نفت مسجدسلیمان و اتفاقاتی که اخیرا در این باشگاه رخ داد دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد ولی یک چیز همیشه در مورد این تیم مشترک است و آن بی‌ثباتی در باشگاه نفت مسجدسلیمان است. در این گزارش بدون عناد با احدی فقط قصد داریم به وضعیت این تیم فوتبال پرداخته و دلایل عدم ثبات درآن باشگاه را مورد بررسی قرار دهیم و البته به یک مورد خاص در بین مربیان داخلی اشاره کنیم. کسی که اخیرا تیم‌های زیادی عوض کرده و مثل مسجدسلیمانی‌ها با ثبات بیگانه است!

 مذاکره با رحمتی، انتخاب کمالوند

بعد از جدایی جنجالی محمود فکری از تیم نفت مسجدسلیمان و در پی آن سیروس پورموسوی مذاکرات طولانی رخ داد و نام‌های زیادی مطرح شد تا اینکه اسم مهدی رحمتی سر زبان‌ها افتاد. مدیران این باشگاه مذاکره با رحمتی را تکذیب نکردند و گفته می‌شد او مربی بعدی نفتی‌هاست ولی در شرایطی که از رحمتی یا حتی وحید فاضلی صحبت می‌شد ناگهان فراز کمالوند سرمربی نفت مسجسدسلیمان شد.

کمالوند به تازگی جدایی تلخی با تراکتور را تجربه کرده بود و مشخص نشد مربی‌ای که شرایط بدی را با تراکتور سپری کرده و به لحاظ روحی آماده نبود چطور برای این تیم انتخاب شد. جالب اینکه او در ماه‌های اخیر جابه‌جایی‌های زیادی را تجربه کرده است.

 درهای بهشت باز شد

کمالوند بعد از مربیگری در تیم‌های گل ریحان البرز و آلومینیوم اراک تبدیل به مربی لیگ یکی شده بود. او برای بازگشت به لیگ برتر خیلی تلاش کرد و بالاخره با تیم پارس جنوبی به لیگ برتر برگشت. حضور او اما در این باشگاه موفقیت‌آمیز نبود و او دوباره مجبور شد شانسش را در لیگ یک و تیم شاهین امتحان کند.

در همین زمان شانس به این مربی رو کرد. در شرایطی که مربیان زیادی ازجمله پیشکسوتان باشگاه استقلال پشت خط مانده بودند او به‌عنوان دستیار فرهاد مجیدی در تیم استقلال انتخاب شد تا درهای بهشت به رویش باز شود. این مربی با وجود مخالفت مدیران باشگاه شاهین این تیم را ترک کرد و هرگز شانس همراهی استقلال در آسیا را از دست نداد. همراهی او با استقلال هم البته پایدار نبود. در شرایطی که کمالوند با برادران مجیدی ترکیب خوبی برای استقلال شده بودند بار دیگر این مربی تصمیم به تغییر گرفت؛ چراکه پیشنهاد خوبی از سایپای درحال سقوط دریافت کرد. او به یاد روزهای همراهی تیم تراکتور خود را در اوج می‌دید و تصور می‌کرد این بهترین فرصت برای طی کردن پله‌های ترقی است. از این رو باب جدایی از استقلال باز شد.

 آه استقلالی‌ها فراز را نگرفت!

سایپا در جدول شرایط خوبی نداشت و مدیران این باشگاه به فکر تغییر بودند. درحالی که تیم استقلال در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت در تهران خبرهایی مبنی‌بر مذاکره کمالوند با مسئولان باشگاه سایپا شنیده می‌شد. کمالوند در این خصوص سکوت کرد و هیچ نگفت. همین سکوت نشانه رضایت بود. دیری نگذشت او روی نیمکت تیم سایپا نشست ولی از آنجا که چند سالی بود ثبات را تجربه نکرده بود روی نیمکت این تیم هم دوام نیارود و روزهای خوبی را با سایپا تجربه نکرد. او که وعده بقا در لیگ داده بود نتوانست خواسته‌ها را بر آورده کند و چند بار قهر کرد تا بالاخره از سایپایی که سقوطش قطعی به نظر می‌رسید جدا شد.
از نظر خیلی‌ها این پایان کار کمالوند بود. همه می‌گفتند فراز چوب جدایی از استقلال را می‌خورد. اغلب بر این باور بودند حالا که کمالوند استقلال را در بحرانی‌ترین شرایط رها کرد و این تیم با مشکلات زیادی روبه‌رو شد دیگر به او تیم نمی‌دهند. از نظر خیلی‌ها آه استقلالی‌ها فراز را گرفته بود. در فوتبال ایران اما معادلات این‌طور پیش نمی‌رود و خیلی از اتفاقات دلیل و منطق حساب شده‌ای ندارد!

 انتخاب عجیب تراکتور

فراز کمالوند که استقلال و سایپا را در بحرانی‌ترین شرایط رها کرده بود در کمال نا باوری به‌عنوان سرمربی تیم تراکتور انتخاب شد. خیلی‌ها این انتخاب را نقد کردند. همواره در تراکتور اتفاقات خیره‌کننده رخ می‌داد ولی این انتخاب همه نگاه‌ها را به خود خیره کرد. تراکتوری‌ها هیچ جوابی برای این انتخاب نداشتند. او شاهین بوشهر را در اوج مشکلات رها و به استقلال پیوسته بود و از استقلال در بحرانی‌ترین شرایط جدا و راهی سایپا شده بود. این مربی به سایپا هم وفا نکرد و وقتی دید سقوط این تیم حتمی است از جمع نارنجی‌پوشان جدا شده و سقوط‌شان را نظاره کرد. تراکتورها ولی گویا به او امیدوار بودند و به یاد سال‌های قبل می‌خواستند بار دیگر تاریخ را تکرار کنند. او در اقدامی عجیب وعده قهرمانی با تراکتور را به همه پرشورها داد. ذهن خیلی‌ها درگیر این انتخاب بود که استارت حواشی این مربی در تیم تراکتور زده شد. هر روز صحبت از قهر کمالوند بود ولی نظمی، مدیرعامل باشگاه تکذیب می‌کرد. ستاره‌ها با او نساختند و جدا شدند. اعلام کرد برنامه‌ای برای بستن تیم کهکشانی ندارد و عملا آب پاکی را روی دست خیلی‌ها ریخت. درنهایت در‌گیری او با اکبر ایمانی، هوادارانی را که روزی برایش هورا می‌کشیدند را به جانش انداخت و مجبور شد باز هم تیمی دیگر را ترک کرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

 کمالوند یا مارکوپولو؟

حالا همان مربی با این همه سابقه جدایی پی در پی در چند ماه اخیر به گزینه اصلی تیم نفت مسجدسلیمان تبدیل شد. کمالوند هنوز مهر و امضای قراردادش پای برگه قرارداد خشک نشده قهر کرده است. آیا کمالوند نمی‌دانست این باشگاه چه مشکلاتی دارد که گزینه‌های قبلی جدا شدند؟ قطعا باشگاه نفت مسجدسلیمان علاوه‌بر مشکلات مالی مشکلات لجستیک هم دارد که نمی‌تواند با گزینه‌های اسم و رسم‌دار مذاکره کند. قطعا این همه جابه‌جایی اتفاق عجیبی است. کمالوند را می‌توان مارکوپولوی فوتبال ایران نامید؛ چراکه علاوه‌بر سال‌های قبل، این مربی از اسفند سال گذشته که به‌عنوان مدیرفنی استقلال معرفی شد تاکنون چهار تیم عوض کرده و بعد از حدود 6 ماه، نفت مسجدسلیمان چهارمین تیمی است که انتخاب کرده و همین ابتدای کار با این تیم هم به مشکل خوده و شاید مسجدسلیمان را هم ترک کند. به این ترتیب او رکوردی بی‌نظیر از خود به جا گذاشته که بعید است مانندی داشته باشد.

 قهر بهانه است

به گفته ابوذر شجاعی، عضو هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان این مربی به تمرینات برمی‌گردد و سوءتفاهم‌ها بر طرف شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد مسئولان این باشگاه وعده دادند برخی مشکلات را بر طرف کنند و نمی‌خواهند چهارمین مربی قبل از فصل خود را از دست بدهند. اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم می‌توانیم فکر کنیم کمالوند واقعا قصد جدایی ندارد. او درواقع با این قهر فورمالیته در نظر دارد مسئولان این باشگاه را تحت فشار قرار دهد تا شاید بتواند پولی گرفته و باشگاه را تقویت کند. نمونه این رفتار را در باشگاه صنعت نفت آبادان هم از این مربی دیده بودیم. از این رو بازگشت کمالوند هم محتمل به نظر می‌رسد مگر اینکه در این چند روز اتفاق تازه‌ای رخ دهد و کمالوند باز هم تیمش را رها کرده و به دنبال گزینه دیگری برود.

 اختلاف در هیات‌مدیره مزید بر علت

درست است که فراز کمالوند نسبت به شرایط موجود معترض است و مسئولان باشگاه نیز می‌خواهند برای ادامه همکاری با او جلسه برگزار کنند اما درواقع این اختلاف بیشتر مربوط به اختلاف بین اعضای هیات‌مدیره است. به نظر می‌رسد اعضای هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان در اغلب موارد با هم اتفاق نظر ندارند و بر همین اساس است که اخیرا تغییرات مکرر در این باشگاه رخ می‌دهد. درخصوص کمالوند هم هیات‌مدیره دو دسته شده و تعدادی از آنها با این مربی موافقت کردند و برخی با او مخالفند. از این رو حتی اگر نفتی‌ها درنهایت به این مربی به توافق برسند این اختلافات باز هم به قوت خود باقی خواهد بود. تا زمانی که اتحاد و یکپارچگی در اعضای هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان رخ ندهد و آنها به اتفاق نظر نرسند نمی‌توان توقع ثبات و آرامش در این تیم را داشت.

مرتبط ها