کد خبر: 60789

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با مسئولان نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در واحدهای دانشگاه آزاد بررسی کرد

دانشگاه‌ها چگونه اربعین را زنده نگه می‌دارند؟

با توجه به اینکه توجه به روز اربعین و انجام یک‌سری آداب و رسوم در این روز برای مردم ما یک فرهنگ تبدیل شده‌ است، باید گفت که انجام برخی اقدامات می‌تواند به‌نوعی فرهنگ احترام به عزاداران اباعبدالله باشد.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: در شرایطی که هرساله بسیاری از مردم برای روز اربعین حسینی آماده شده و رخت سفر و پیاده‌روی بر تن می‌کردند؛ اما شرایط اپیدمی کرونا موجب شد که بسیاری از مردم از این غافله عقب مانده و از فضیلت این روز به‌سبک و شیوه همیشگی‌شان یعنی پیاده‌روی حسینی دور بمانند؛ البته که همیشه مسیرهای دیگری برای بهره‌مندی از فضیلت این ماه و روز اربعین وجود دارد و بسیاری از نهادها ازجمله نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در تلاش هستند که قشر جوان به‌ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه را به‌ سبک و سیاق خود از فعالیت‌های روز اربعین بهره‌مند کرده و آنها را در پرتو اهداف اربعینی در جامعه همراه کنند.

درخصوص فعالیت‌های نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در برخی از دانشگاه‌ها در روز اربعین حسینی، با مجتبی اکرمی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحیقات؛ مهدی همتی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و محمد محبی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ویژه‌برنامه اربعینی اساتید دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

مجتبی اکرمی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به برنامه‌های نهاد رهبری در این دانشگاه به‌مناسبت روز اربعین بیان کرد: «برنامه‌هایی که به مناسبت سالروز اربعین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تدارک دیده‌ایم، نخست برنامه‌ ویژه استادان دانشگاه‌های شهر تهران تحت عنوان هیات مذهبی فاطمه‌الزهرا(س) است به‌صورت سراسری با مدیریت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در واحد یعنی تهران مرکزی از ۷ تا ۹ صبح در روز دوشنبه برگزار می‌شود. جزئیات این برنامه شامل قرائت زیارت روز اربعین، سخنرانی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و عزاداری است که به‌عنوان نخستین برنامه ما در روز اربعین توسط مشارکت نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه با دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.»

وی افزود: «دومین برنامه دانشگاه، شامل برنامه مذهبی هیات دانشجویان است که کلیه دانشجویان دانشگا‌ه‌های شهر تهران از هر واحد و دانشگاهی در دانشگاه تهران اقامه نماز خواهند کرد که برنامه این دانشجویان از پیش از ظهر شروع شده و تا اذان ادامه خواهد داشت. طبق هرسال که هیات عزاداری دانشجویی تا محضر رهبر معظم انقلاب پیش می‌رفت، اما این‌بار به‌دلیل شرایط کرونایی در جامعه، این امکان میسر نیست و هیات عزاداری در دانشگاه تهران به‌صورت مجازی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد و این برنامه نیز شامل عزاداری و سخنرانی خواهد بود و در پایان با دعای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم به پایان خواهد رسید.»

اکرمی اشاره کرد: «جمع کثیری از دانشجویان شهر تهران از دانشگاه‌های دولتی و آزاد در این برنامه شرکت خواهند کرد که متاسفانه آمار دقیقی در دست نیست. البته نکته دیگر این است که توفیق پذیرایی این مراسم نیز برعهده دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پایان با اشاره به توصیه‌های اربعینی به جوانان به‌ویژه دانشجویان عنوان کرد: «با توجه به اینکه توجه به روز اربعین و انجام یک‌سری آداب و رسوم در این روز برای مردم ما یک فرهنگ تبدیل شده‌ است، باید گفت که انجام برخی اقدامات می‌تواند به‌نوعی فرهنگ احترام به عزاداران اباعبدالله باشد. خدمات‌رسانی به مردم، رسیدگی به محرومان، پذیرایی بی‌مزد و منت و... فرهنگ زیبایی در این روز است که باید در سایر عرصه‌ها نیز پیاده‌سازی شود. مردم باید در راه اباعبدالله به هم خدمت کرده و احترام بگذارند. این کارها در طرح‌های مختلفی قابل انجام است که می‌تواند به‌طور مرسوم ادامه‌دار باشد و عرصه شهر و دیار را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد.»

 نهاد دانشگاه باید از رهگذر فرهنگ اربعین، روح معنویت در جامعه را ایجاد کند

مهدی همتی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی نیز با اشاره به برنامه‌های نهاد رهبری در این دانشگاه به‌مناسبت روز اربعین گفت: «برنامه اربعین ما در دانشگاه برای روز قبل اربعین، یعنی یکشنبه است که شامل پیاده‌روی اربعین با حضور حداکثری دانشجویان و استادان دانشگاه از ورودی دانشگاه تا مزار شهدای گمنام در خود دانشگاه می‌شود. در این مراسم نزدیک به ۲۰۰ استاد و تعداد زیادی دانشجو در قالب هیات مذهبی محبان‌الحسین و دختران فاطمی به‌طور فعال حضور دارند که در تعطیلی دانشگاه‌ها نیز دست از تلاش و ارائه فعالیت‌های مذهبی برنمی‌دارند.»

وی افزود: «علاوه‌بر پیاده‌روی، کمک‌های مردمی‌ای نیز به مستمندان که در ادامه فعالیت‌های صندوق خیریه دانشگاه همچون توزیع گوشت گرم و خواروبار به نیازمندان می‌شود. همچنین برنامه‌های مذهبی متفاوتی نیز در دانشگاه در آستانه این روز داریم؛ همچون دیدار از خانواده شهدای گمنام در اصفهان.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در ادامه با اشاره به توصیه‌های اربعینی خود به دانشجو و جوانان گفت: «اربعین یک ظرفیت هم برای حضور مردم در عرصه اجتماعی برای کمک مومنانه و هم راهی برای تزریق معنویت در روح و دل جوانان است که در پرتو اربعین و عزاداری برای سالار شهیدان انجام می‌شود. اگر نهاد مادری چون دانشگاه که تاثیری غیرقابل انکار در کشور دارد، بخواهد به مقصد و هدف اصلی خود برسد باید از رهگذر فرهنگ اربعین و شهادت و پایبندی به عزاداری امام حسین عبور کرده و روح معنویت در جامعه را ایجاد کند؛ قطعا نقش دانشجویان نیز در این مسیر، نقشی چشمگیر خواهد بود.»

 در مسیر اربعین حسینی قدم‌های جدی و حقیقی برداریم

محمد محبی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین نیز در این‌خصوص بیان کرد: «نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای روز قبل از اربعین، برنامه پیاده‌روی نمادین همچون پیاده‌روی اربعین را در دانشگاه و مزار شهدا تدارک دیده است که هیات‌های اساتید و دانشجویان سینه‌زنان در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند. همچنین در مزار شهدای گمنام نیز برنامه سخنرانی‌ای به‌مناسب روز اربعین و گرامیداشت هفته دفاع مقدس انجام خواهد شد.»

وی ادامه داد: «در روز اربعین که تعطیل است، ما برنامه‌هایی را در جلسات وبیناری تحت عنوان اربعین مجازی و حسینه مجازی تدارک دیده‌ایم که به سخنرانی درخصوص این روز و مداحی می‌پردازد و استادان و دانشجویان بسیاری خواهان برگزاری آن بودند، به‌گونه‌ای که این طرح را در روز تاسوعا و عاشورا نیز برگزار کرده و بازخورد مناسبی دریافت کردیم.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین درخصوص پیشنهادات و توصیه‌های اربعینی خود به جوانان و قشر دانشگاهی گفت: «اگر نتوانستیم در حرکت بزرگ روز اربعین حضور پیدا کنیم، باید به‌گونه‌ای دیگر این فضیلت را کسب کنیم. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که هدف اصلی از برنامه‌های گرامیداشت روز اربعین، احیای اهداف این روز است و به‌عنوان محور وحدت همه شیعیان جهان که معتقد به گفتمان امام حسینی هستند، به‌شمار می‌رود. ما به‌عنوان نهاد دانشگاه، دانشجو، استاد و... باید در برپایی اهداف و احیای آنها که توجه به دین خدا، ارزش‌های قرآن کریم و احیای امر به معروف و نهی از منکر است، تلاش کرده و در مسیر اربعین حسینی قدم‌های جدی و حقیقی برداریم. قطعا جوانان و دانشجویان باید به نقش مهم خود در این مسیر توجه کنند تا به آنچه که برایمان مقدر شده برسیم.»

مرتبط ها