کد خبر: 60745

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد از فعالیت بیش از 570 انجمن علمی فعال در این دانشگاه خبر داد

دانشجویان براساس نیازهای کشور مشق پژوهش می‌کنند

تمام حوزه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای شروع سال تحصیلی جدید برنامه‌هایی را تدوین کرده و تلاش دارند امسال، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته حاضر شوند. حوزه دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله همین بخش‌ها است که در سال تحصیلی جدید قرار است شبکه‌سازی دانشجویان و فعالیت‌های انجمن‌ها را به‌صورت ویژه دنبال کند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: امسال هم سال تحصیلی جدید، به‌صورت مجازی آغاز می‌‌شود؛ البته با توجه به تسریع واکسیناسیون جامعه دانشگاهی بسیاری از مسئولان آموزش عالی کشور امیدوارند تا حداقل از آبان‌ماه، دانشجویان بتوانند به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال تحصیلی جدید تلاش می‌کند علاوه‌بر آموزش، یاددهی مهارت به دانشجویان را در دستورکار قرار دهد. برای تحقق این هدف، در کنار برنامه‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌‌ها، بسترهای مهارت‌آموزی دانشجویان فراهم خواهد شد. تمام حوزه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای شروع سال تحصیلی جدید برنامه‌هایی را تدوین کرده و تلاش دارند امسال، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته حاضر شوند. حوزه دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله همین بخش‌ها است که در سال تحصیلی جدید قرار است شبکه‌سازی دانشجویان و فعالیت‌های انجمن‌ها را به‌صورت ویژه دنبال کند.

  شبکه‌سازی دانشجویان حوزه پژوهش دنبال می‌شود

فربد رزازی، معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص مهم‌ترین برنامه‌‌های باشگاه گفت: «اصلی‌‌ترین برنامه و ماموریت کلان در باشگاه پژوهشگران برای سال تحصیلی جدید، شبکه‌‌سازی پژوهشگران به‌خصوص شبکه‌‌سازی پژوهشگران تحصیلات‌تکمیلی خواهد بود که درحال انجام پایان‌‌نامه‌های خود هستند.»

به گفته او این اقدام تحت ‌عنوان باشگاه پایش در سال گذشته آغاز شد و امسال هم قرار است به همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گسترش پیدا کند.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «درواقع مهم‌ترین اقدامات‌مان در سال تحصیلی جدید شبکه‌‌سازی دانشجویانی که در حوزه پژوهش فعال هستند؛ به عبارت بهتر شبکه‌ای کردن، ارتباط این دانشجویان با یکدیگر و ایجاد تعامل بین آنها در دستورکار است.»

او اضافه کرد: «در ادامه باید با ایجاد نهادهای تخصصی به‌عنوان تیم‌های تخصصی که مجموعه پژوهشگران هم در آن قرار می‌گیرند، بتوانیم از بهره‌برداران و حامیان پژوهش در خارج از دانشگاه استفاده کرده تا دانشجویان و اساتید از فرصت‌های تحقیقاتی که در کشور وجود دارد، بهره‌مند شوند.»

رزازی تاکید کرد: «در سال تحصیلی جدید به‌دنبال این هستیم تا در حوزه‌های تخصصی و رشته‌های مختلف از فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور استفاده کرده و درنهایت این ظرفیت‌ها را برای استادان و دانشجویان فراهم کنیم تا پژوهش‌های آنها تقاضامحور شود.»  او در ادامه با بیان اینکه با تمام بخش‌های دانشگاه ازجمله با دبیرخانه پایش در این راستا همکاری خواهیم کرد، گفت: «سال گذشته این برنامه آغاز و در سال تحصیلی جدید زنجیره آن را کامل می‌‌کنیم، یعنی همراه با تمرین پژوهش برای دانشجویان، برنامه‌‌های توانمند‌سازی پژوهشی و انتخاب موضوعات از موضوعاتی که توسط بهره‌‌برداران پژوهشی معرفی شده، اضافه خواهد شد.»  معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تیم‌های تخصصی باشگاه پژوهشگران توضیح داد: «به ازای هر حامی تخصصی که در خارج از دانشگاه در هر زمینه‌ای امکان استفاده از پژوهش‌های دانشگاهی را دارند، تیم مرتبط با آن نیز تشکیل خواهد شد. امسال با واکسیناسیون عمومی احتمال حضور دانشجویان در دانشگاه به‌صورت حضوری وجود خواهد داشت؛ بنابراین فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران نیز جدی‌تر خواهد شد و باشگاه بهتر می‌تواند نقش خود را برای دانشجویان ایفا کند.»

دانشجویان تمرین پژوهش را بر اساس تقاضاهای واقعی کشور انجام می‌دهند

او در ادامه اظهار کرد: «با حضور دانشجویان در دانشگاه، برای شبکه‌سازی دانشجویان اقدامات لازم انجام خواهد شد. همچنین به‌جز فعالیت رسمی پژوهشی که همان رساله‌ها و پایان‌نامه‌هاست از ظرفیت طرح‌های دانشجویی نیز استفاده خواهیم کرد تا دانشجویان غیرکارشناسی‌ارشد و دکتری نیز بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کرده و تمرین پژوهش را بر اساس تقاضاهای واقعی کشور انجام دهند.»

بیش از 570 انجمن فعال در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند

رزازی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضعیت و فعالیت  انجمن‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید نیز توضیح داد: «خوشبختانه روند انجمن‌های فعال حتی در دوران کرونا رو به افزایش بود و دانشجویان از این زمان به‌خوبی برای فعالیت‌های انجمنی استفاده کردند، اما با حضور آنها در دانشگاه‌ها، فعالیت انجمن‌ها نیز رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.»  او خاطرنشان کرد: «درحال حاضر بیش از 570 انجمن فعال در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند. به‌طور منظم نیز انجمن‌های جدیدی تقاضای خود را برای ایجاد یک انجمن به ما ارائه می‌کنند. ارزیابی و مانیتورینگ انجمن‌های فعال نیز به‌صورت مدام در باشگاه دنبال می‌شود.»

  ارتقای کیفی و هدفمندسازی فعالیت انجمن‌‌ها در دستورکارمان است

به گفته او ارتقای کیفی و هدفمندسازی فعالیت انجمن‌‌ها از اصلی‌‌ترین رویکردهای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است. در همین راستا مدتی است ارزیابی عملکرد انجمن‌های علمی دانشجویی با شاخص‌های دقیق در دستورکار قرار دارد تا حمایت‌های صورت‌ گرفته از انجمن‌ها متناسب با عملکرد هرکدام باشد.»  معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در همه رشته‌‌های دانشگاهی انجمن علمی داریم و این مختص یک زمینه نیست. وظیفه آنها فعال کردن جو علمی دانشجویی از دیدگاه فعالیت‌های خودجوش دانشجویی است. مهم‌ترین شاخصه تشکیل انجمن‌های علمی برای دانشجویان این است که یک تیم دانشجویی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تخصصی خود باشد و هیچ شرط دیگری وجود ندارد. به عبارت بهتر هر دانشجویی که بخواهد در این زمینه فعالیت کند باید تقاضای خود را از طریق باشگاه پژوهشگران واحد دانشگاهی خود به دانشگاه ارائه دهد.»

مرتبط ها