کد خبر: 60717

بانوان ووشوکار دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از نایب‌قهرمانی‌شان گفتند

یک گام تا سکوی اول

پورحسن: تیم جوان دانشگاه آزاد برای قهرمانی عجله ندارد/ حیدری: حفظ نایب‌قهرمانی با این تیم جوان کار بزرگی است

سطح مسابقات و لیگ برتر ووشو سال‌به‌سال بهتر می‌شود و امسال شاهد رقابت‌های خیلی سنگین هم در تالو و هم در ساندا بودیم. با توجه به حضور تیم‌های خوب و بزرگی مانند دانشگاه آزاد، سپاهان باعث دلگرمی و انرژی‌بخش همه بازیکنان است و انگیزه جوانان را هم برای حضور بهتر و پررنگ‌تر بیشتر می‌کند.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: تیم ووشوی دانشگاه آزاد اسلامی با ووشوکاران جوان و باتجربه‌اش مقابل تیم‌های لیگ برتری ووشو صف‌آرایی کرد و در روی سکوی نایب‌قهرمانی مانند سال گذشته ایستاد تا عنوان دومی را برای دومین سال با تیم آینده‌دارش تثبیت کند. حالا ووشوکاران دختر دانشگاه آزاد در ساندا و تالو به‌دنبال رسیدن به قهرمانی و کنار زدن سپاهان قدرتمند هستند، سپاهانی که از خواهران منصوریان و ملی‌پوشان باتجربه بهره می‌برند و در جنگ اسپانسرها هم دست بازتری نسبت به دانشگاه آزاد و دیگر تیم‌های لیگ برتر دارد ولی ورزشکاران باانگیزه دانشگاه آزاد از ماندن و ساختن قهرمانی با تیم دانشگاه می‌گویند به‌خاطر احترامی که بین مسئولان، کادرفنی و ورزشکاران موج می‌زند. احترامی که به گفته ورزشکاران‌شان تیم باشگاهی دانشگاه آزاد را بالا نگه داشته است. به همین بهانه با دو ورزشکار تالو و ساندای دانشگاه آزاد هم‌کلام شدیم.

تارا پورحسن: بهترین مربیان را داریم

تارا پورحسن که برای دومین سال متوالی موفق به شکست صدیقه دریایی شد به «فرهیختگان» گفت: «اول می‌خواهم به مربیان و کادرفنی که برای این دوره از مسابقات خیلی زحمت کشیدند تبریک بگویم، تیم ما خیلی تیم جوانی بود و واقعا از این تیم جوان به دست آوردن چنین نتیجه‌ای خیلی سخت بود. واقعیتش این است که عملکرد من در این مسابقات باعث شد تا یکی از امتیازات اصلی را برای تیم‌مان بگیرم، بردی که با اینکه پارسال هم انجام شده بود ولی رویش حساب زیادی باز نشده بود و فکر می‌کردند ممکن است امسال مانند پارسال این برد تکرار نشود ولی خدا را شکر توانستم صدیقه دریایی را در دو راند و با رای تمام داوران بدون هیچ حرف و حدیثی شکست دهم و یک امتیاز را برای تیم خودم به دست بیاورم. چند بازی دیگر مقابل تیم‌های شبستر تهران و البرز داشتم که هیچ‌کدام از حریفانم به میدان نیامدند و انصراف دادند و توانستم بدون باخت لیگ امسال را هم مانند پارسال پشت‌سر بگذارم و نتیجه‌ای را که تیم‌مان و زحمات مربیان‌مان لیاقتش داشت به دست آورم.»

سانداکار تیم ووشوی دانشگاه آزاد افزود: «تیم ما واقعا جوان بود، نمی‌توانستیم برد و باخت بچه‌ها را پیش‌بینی کنیم ولی با تمریناتی که در اردو زیرنظر راضیه طهماسبی سرمربی تیم‌ملی داشتیم و با همکاری بابایی سرپرست تیم‌مان می‌شد که تیم‌مان اول شود ولی برای اول شدن اصلا عجله‌ای نداریم، چراکه تیم ما خیلی جوان است و بچه‌های تیم خیلی مستعد هستند و به خودباوری و تجربه‌ای که نداشتند باختند و هیچ چیزی نه بچه‌های‌مان و نه مربی‌های‌مان کم نداشتند. مربی‌های‌مان از جان و دل برای ما مایه گذاشتند و می‌شد رنگ مدال‌مان طلا باشد و امیدوارم سال دیگر به این مدال برسیم.» وی به جدی‌ترین رقیبش در این مسابقات اشاره و تصریح کرد: «جدی‌ترین رقیبم در این مسابقات صدیقه دریایی با سه طلای جهان و چندین مدال آسیایی و بازی‌های بین‌المللی بود. پارسال و امسال امتیاز تیمی را از این قهرمان گرفتم و خدا را شکر توانستم جواب زحمت‌های خودم و مربی‌ام را بدهم و امتیاز را برای تیم دانشگاه آزاد کسب کنم.»

او افزود: «قبل از آغاز اردوهای دانشگاه آزاد تمرینات خاص خودم را داشتم و خوشبختانه شناخت کاملی از حریفم داشتم و همه تکنیک‌هایش را همان‌طور که حریفم روی من شناخت کامل داشت، بلد بودم. راستش به‌خاطر این شناخت دوطرفه هر نتیجه‌ای را در این بازی می‌شد پیش‌بینی کرد و تنها چیزی که  برنده را مشخص کرد فاکتور تمرین بود. بعد از تمرینات خودم یک اردو با تیم دانشگاه برگزار شد که راضیه طهماسبی و لشگری خیلی حمایت کردند، می‌توانستند این اردوها را برگزار نکنند و بدون اردو به مسابقات برویم که به‌طور حتم نتیجه بازی‌ها این‌طور نمی‌شد که الان شما می‌بینید. خدا را شکر در همین اردوهای خوب سطح آمادگی نه‌فقط من بلکه تمام بچه‌ها تغییر کرد و اعتمادبه‌نفس‌مان به‌خصوص آنالیزهای سرمربی‌مان با تماشای فیلم بازی بچه‌ها به‌شدت به ما برای شناخت دقیق‌تر و اینکه چه کاری باید انجام دهیم کمک کرد.»

پورحسن دیده شدن ووشو را مهم‌ترین فاکتور پیشرفت این رشته در ایران دانست و تصریح کرد: «ووشوکاران دیده شوند این مهم حاصل می‌شود، به‌خصوص ورزشکاران خانم ما با اینکه نسبت به سال‌های قبل این دیده شدن افزایش داشته و بهتر شده ولی بازهم می‌شود بیشتر دیده شویم و بیشتر راجع به ما حرف زده و مسابقات بیشتری برگزار شود. مقایسه نمی‌کنم ولی می‌شود مانند یک‌سری ورزش‌ها که حالا المپیکی‌اند یا نیستند به ووشو به‌خصوص ووشوی بانوان بیشتر میدان داده و مسابقات بیشتری برگزار شود. راستش کرونا شرایط را برای بازیکنان سخت کرده و آمادگی بچه‌ها و انگیزه‌شان پایین آمده است و بیشتر شدن مسابقات و آمار و اخبار درمورد ورزش ما خیلی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه شود.»

وی تصریح کرد: «اولین مسابقاتی که بعد از لیگ پیش‌رو دارم مسابقات کشوری برای انتخابی المپیک آسیایی است که در سال2022 برگزار می‌شود و کشوری‌اش تا دو، سه‌ماه آینده قرار بر برگزاری‌اش است و امیدوارم بتوانم با مدال طلا بازهم وارد اردو شوم.»

ووشوکار دانشگاه آزاد درمورد قراردادش نیز خاطرنشان کرد: «خدا را شکر با کمک‌های مربیان و سرپرست‌مان و حمایت لشگری افزایش داشت و برای من که بازیکن بودم می‌شد بیشتر باشد ولی همین هم نسبت به تیم‌های دیگر آن‌هم در زمینه ووشو سطحش برای من راضی‌کننده بود و من برای این افزایش مبلغ قراردادها و رسیدگی به بازیکنان در شرایط اردو تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «کار با استاد راضیه طهماسبی و استاد صادقی این حس را به من می‌دهد که کوه تجربه کنار ما تمرین می‌کند و به ما می‌گوید که چه کنیم و حتی کوچک‌ترین تمرین اشتباهی در اردوهای تیم انجام نمی‌شود و مهم‌تر از آن اینکه هیچ نوع فشاری موقع مسابقات در تمرینات به بدن ما نمی‌آید. هر فشاری هست از روی علم است و ما می‌دانیم اگر امروز این فشار را به بدن‌مان آوردیم فردا این درد را حس نمی‌کنیم چون علم مربی خیلی مهم است و مطمئنیم مربیانی که به ما آموزش می‌دهند علم تمرین را دارند و خیلی‌ها هستند که مدعی قهرمانی و مربیگری‌اند ولی علم تمرین را ندارند ولی خدا را شکر مربیان ما نه‌تنها در اردوی تیم دانشگاه آزاد بلکه در اردوهای تیم‌ملی و اعزام‌های جهانی ثابت کردند که علم روز تمرین را دارند و چشم‌بسته می‌توانیم به آنها اعتماد و تمرین کنیم.»

او خاطرنشان کرد: «با وجود راضیه طهماسبی و لشگری هیچ تیمی را لایق اینکه بهتر از دانشگاه ببینم و تیمم را به‌خاطرش کنار بگذارم نمی‌بینم. دانشگاه خانه من است، چون برای لیگ‌های دیگر بازی کردم و می‌دانم که دانشگاه چقدر نسبت به تیم‌های دیگر قوی‌تر است. با بازیکن چه موقع برد و چه موقع باخت همیشه محترمانه برخورد شده و هیچ‌وقت به ما توهینی نمی‌شود برعکس تیم‌های دیگر که برای بازیکنان‌شان ارزش چندانی قائل نیستند این تیم محترم است و فکر نمی‌کنم حالاحالاها از تیم دانشگاه جدا شوم.»

فاطمه حیدری: برای المپیک آسیایی تلاش می‌کنم

فاطمه حیدری دیگر ووشوکار تیم دانشگاه آزاد درخصوص کسب نایب‌قهرمانی تیم دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» گفت: «سطح مسابقات و لیگ برتر ووشو سال‌به‌سال بهتر می‌شود و امسال شاهد رقابت‌های خیلی سنگین هم در تالو و هم در ساندا بودیم. با توجه به حضور تیم‌های خوب و بزرگی مانند دانشگاه آزاد، سپاهان باعث دلگرمی و انرژی‌بخش همه بازیکنان است و انگیزه جوانان را هم برای حضور بهتر و پررنگ‌تر بیشتر می‌کند.»

او که سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را دارد، افزود: «برای این مسابقه با داشتن مهره‌های خوبی در بخش تالو خیلی امیدوارتر برای سکو رفتیم ولی خب در بخش ساندا بازیکنان جوانی داریم که با انگیزه‌های بالا در تیم ما هستند و با توجه به مهره‌های باتجربه و نامداری که تیم سپاهان در بخش ساندا دارد ما بیشتر با انگیزه بچه‌ها و تجربیات اساتید پیش رفتیم و برای قهرمانی جلو آمدیم که خب مانند سال گذشته نایب‌قهرمان شدیم و باید تاکید کنم که این برای تیم جوان دانشگاه آزاد اتفاق کمی نیست و خیلی اتفاق خوبی است چون به دست آوردن قهرمانی یا نایب‌قهرمانی کار سختی است ولی حفظ کردن آن کار دوچندان سختی است.»

دارنده مدال برنز جهانی2017 یونورسیاد تصریح کرد: «امسال تقریبا تمام بچه‌های خوب‌مان در تالو در تمام تیم‌ها پخش شده بودند و در بخش ساندا یک مقدار افرادی که باتجربه و نامدار بودند در تیم سپاهان بودند و رقبای اصلی بیشتر در تیم سپاهان داشتند چراکه این تیم هم از لحاظ هزینه‌ای و هم بیشتر بودن تجربه بازیکنان‌شان رقیب‌های جدی برای ما محسوب می‌شدند.»

حیدری بیان کرد: «امسال با مدیریت لشگری و مشورت‌شان با اساتید کادرفنی این برنامه‌ریزی را داشتند که برای حضور قوی‌تر دو هفته اردوی منظم داشته باشیم و با برنامه‌ریزی خیلی خوب مربیان تمرینات خوبی را با رسیدگی خوب تکنیکی و روحی و روانی پشت‌سر گذاشتیم.»

وی تمرینات همراه با برنامه‌ریزی منظم را راهکار پیشرفت ووشو دانست و اظهار کرد: «بازیکنان چه در سطح ملی و چه در سطح لیگ برتر و کشوری باید اردوهای منظم داشته باشند و برای تحول خیلی خوب به‌صورت آکادمیک، اساتید تمام استان‌ها و شهرها را فدراسیون سازماندهی کند و سطح‌بندی و آموزش‌های لازم را انجام دهند. مربیان چینی در ایران حضور داشتند و تجربیات این اساتید می‌تواند به مربیان استان‌ها منتقل شود. بزرگ‌ترین کاری که برای تالو می‌شود کرد اعزام بچه‌ها به چین برای اردوهای تمرینی است و در چین درکنار مربیان چینی و رقبای چینی تمرین کنند. من سال2016 یک اردوی یک‌ماهه را در چین با هزینه شخصی گذراندم و همان توانست برای من سکوی پرتابی باشد تا همان سال اعزام شوم و سال بعدش کسب مدال کنم.»

او با اشاره به برنامه ورزشی‌اش یادآور شد: «برای اولین مسابقه بین‌المللی که مسابقات آنلاین جهانی است آماده می‌شوم، اوایل آبان‌ماه باید فیلم برای مسابقات جهانی ارسال کنیم و از 20مهرماه وارد اردوهای ملی می‌شویم و آخر مهر فیلمبرداری توسط فدراسیون انجام و به فدراسیون جهانی ارسال می‌شود. اولین برنامه و هدف ما این است و هدف بعدی به امید خدا بازی‌های آسیایی است و امیدوارم بتوانم برای بار دوم در این رویداد مهم شرکت و کسب مدال کنم.»

وی به مبلغ قراردادهای ووشو هم اشاره کرد و گفت: «خدا را شکر مبلغ قراردادها نسبت به سال‌های قبل خیلی بالاتر رفته و راضی‌کننده است. نسبت به سقف قراردادی که برای ووشو تعیین شده است به‌صورت کلی نه‌فقط برای تیم دانشگاه آزاد یا سپاهان یا تیم‌های دیگر مقداری سقف قراردادها با توجه به هزینه‌ها و تورم برای همه ورزشکاران کم است ولی نسبت به خود ووشو و سال‌های قبل این رشته قراردادها بالاتر رفته و خوب است.»

فاطمه حیدری اضافه کرد: «خدا را شکر صادقی و طهماسبی از اساتید برتر کشورند که سال‌ها مدال‌آوری کردند و مربی تیم‌ملی بودند و در آنها اساتید بزرگ دیگری هستند که برای‌شان احترام قائلیم. تمرین با اساتیدم تمرین با سطح خوب و برنامه‌ریزی مرتب و علم آکادمیک بود که ما را به سطح آمادگی خوبی برای مسابقات رساندند و توانستیم نتایج خوبی را به دست آوریم.»

وی از ماندنش در تیم دانشگاه آزاد گفت و تصریح کرد: «حتما با دانشگاه می‌مانم چون تیم دانشگاه آزاد از نظر نوع برخورد و حفظ شأن بازیکن بسیار خوب است و محترم و کار کردن با اساتید بزرگی مانند صادقی، طهماسبی و بابایی از اتفاق‌های خوبی است که برای ما می‌تواند درکنار تیم دانشگاه آزاد بیفتد.»

او اظهار کرد: «برای همه ورزشکارانی که در سطح ملی هستند یا از پایین شروع می‌کنند و پله‌پله بالا می‌آیند کسب مدال جهانی و المپیک هدف بزرگی است و کسب مدال المپیک آسیایی در ووشو از آنجایی که بالاتر از المپیک آسیایی نداریم این مدال است و من تمام تلاشم را برای حضور و کسب مدال در این مسابقات می‌کنم تا با این کار حداقل نتایج زحمت‌های پدر و مادرم و اساتید و مربیانم را مقداری جبران کنم.»

تالوکار تیم‌ملی کشورمان خاطرنشان کرد: «به همه آنهایی که علاقه‌مند به ورزش به‌خصوص ووشو هستند باید بگویم فردی که در راه قهرمانی و مدال‌آوری در سطح ملی قدم برمی‌دارد تا اسمش باقی بماند به‌نظرم اخلاق و منش قهرمانی و پهلوانی است که این کار را انجام می‌دهد و ما باید این اصل را به‌خاطر داشته باشیم چون مدالی که در گردن‌مان می‌اندازند صرفا یک قطعه فلزی است و اگر ما شأن و سطح قهرمانی و شخصیت پهلوانی را نداشته باشیم آن مدال فقط یک حلبی بی‌ارزش است. زمانی باارزش است که دور گردن قهرمان بااخلاق باشد. امیدوارم همه قهرمان‌ها و همه ورزشکارانی که در این راه تلاش می‌کنند با تمام اصول اخلاقی و انسانی پیش بروند و با همدلی باعث پیشرفت یکدیگر شوند نه اینکه جلوی پیشرفت هم را بگیرند.»

مرتبط ها