کد خبر: 60519

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان:

دولت فارغ از نگاه مادی آموزش‌وپرورش را اداره کند

با گسترش بیماری کرونا از اسفندماه سال ۹۸ نظام آموزش‌وپرورش دچار چالش‌های جدی و جدیدی شد که زنگ هشدار را برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی به صدا درآورد. رفع این معضلات و نیل به کلان مساله‌ای به نام تحول در آموزش‌وپرورش نیازمند به همراهی هر سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه در رسیدگی و ساماندهی به امور و سیاستگذاری‌هاست.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: محمد رمضانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان و عضو شورای سیاستگذاری معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مشکلاتی که آموزش‌وپرورش با آن مواجه است که با آمدن وزیر جدید باید برای رفع آنها اقدام موثر کرد، گفت: «با گسترش بیماری کرونا از اسفندماه سال ۹۸ نظام آموزش‌وپرورش دچار چالش‌های جدی و جدیدی شد که زنگ هشدار را برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی به صدا درآورد. رفع این معضلات و نیل به کلان مساله‌ای به نام تحول در آموزش‌وپرورش نیازمند به همراهی هر سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه در رسیدگی و ساماندهی به امور و سیاستگذاری‌هاست.»

وی ادامه داد: «در همین راستا لزوم و حرکت به سوی بسترسازی برای کنش معلمان، والدین و مردم در آموزش‌وپرورش با ایده‌هایی همچون احیای شوراها و رویکردهای وقف پایه موید این است که بتوان در آینده با ایجاد بستر‌سازی مردمی و با اتخاذ تصمیماتی برآمده از مردم، نظام آموزش‌وپرورش را دچار تحولاتی پویا کرده و در این امر خطیر مردم را با خود همراه و شریک کنیم. وزیر آینده آموزش‌وپرورش با چالش‌ها و مسائل جدی مواجه است‌. مسائلی همچون مجازی‌سازی آموزش که از شروع بیماری کرونا تشدید یافته، به همراه خصوصی‌سازی که از گذشته هم وجود داشته، موجب شده تا ما به فرآیند جهانی‌سازی نزدیک و نزدیک‌تر شویم. جهانی‌سازی ایده‌آل دنیای بازاری غرب بوده است تا نظام آموزش‌وپرورش ما را طی آن با خود همراه کند. به نظر می‌رسد که با شروع فرآیند آموزش مجازی این اتفاق سرعت بیشتری یافته و جامعه اسلامی و نظام آموزش‌وپرورش برآمده از آن باید هشیار باشند تا این رویکرد و تفکر بر آموزش‌وپرورش حکمفرما نشود.»  مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان کرمان افزود: «همین‌طور باید بتواند با کنار زدن خصوصی‌سازی و با مردمی‌سازی آموزش‌وپرورش، نظام آموزشی کشور ما را از خطراتی که در کمین آن هست، رهایی بخشد. اگر آموزش مجازی بتواند سیطره خویش را ادامه دهد، در آینده نظام آموزشی کشور نقش حیاتی معلم و مدرسه روزبه‌روز به فراموشی سپرده شده و به نوعی نظام آموزش‌وپرورش ما ناخودآگاه از نظارت حاکمیت خارج می‌شود. لزوم مواجهه صحیح با فضای مجازی و فهم دقیق آن از مهم‌ترین شاخص‌های وزیر آینده آموزش‌وپرورش است.»  رمضانی خاطرنشان کرد: «مساله دیگری که باید به آن اهتمام شود، مساله عدالت آموزشی است. مقام معظم رهبری نیز در شهریورماه سال گذشته به مساله آموزش مجازی و نسبت آن با عدالت آموزشی اشاره کردند و از خطر ناعدالتی ابراز نگرانی کردند. از این رو دولت و وزیر آینده آموزش‌وپرورش باید به این مساله دقت کنند و تمام تلاش خود را انجام داده تا از ظرفیت حضوری مدارس استفاده کنند و جمعیت زیاد دانش‌آموزان آسیب‌دیده از تحصیل مجازی بتوانند به آموزش‌وپرورش مناسب دسترسی پیدا کنند. کمبود منابع اقتصادی و مشکلات مالی عدیده‌ای که در آموزش‌وپرورش وجود دارد نیز یکی از مشکلات جدی این وزارتخانه است. وزیر آموزش‌وپرورش باید ظرفیت‌های اقتصادی موجود را شناسایی، احیا و به‌کار‌گیری کند. مسائل و معضلات اقتصادی مهمی امروزه گریبانگیر آموزش‌وپرورش است ولی دولت فعلی باید بتواند فارغ از عینک مادی و چرتکه‌اندازی و مبتنی‌بر نگاه سود که در دولت گذشته رواج داشته، مناسبات مدیریتی خود را پیش ببرد و تربیت و فرهنگ را اصل اساسی دولت اسلامی بداند.»

دانشگاه فرهنگیان و مساله تربیت‌معلم تقویت شود

وی در ادامه بیان داشت: «مساله مهم دیگر تربیت‌معلم است‌. دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزش‌وپرورش است و در این راستا وضعیت حال حاضر این دانشگاه موید این است که فهم درستی نسبت به مساله تعلیم و تربیت وجود ندارد و مسئولان امر مساله تربیت‌معلم را یک مساله دست چندم در کشور می‌دانستند. ‏در دولت باید نگاه به دانشگاه فرهنگیان و مساله تربیت‌معلم تقویت شود و در این زمینه اصلاحات جدی صورت پذیرد. هم‌اکنون دستگاه تعلیم و تربیت نیاز مبرمی به نظام جامع تربیت‌معلم دارد تا سازوکاری ۳۰ ساله برای گزینش، تربیت و ارتقای معلمی لحاظ شود. تحقق این رویکردها تنها با فهم صحیح و دقیق وزیر جدید آموزش‌وپرورش از تربیت مبتنی‌بر ارزش‌های انقلاب اسلامی و همکاری مردم و سایر ارگان‌ها به وقوع می‌پیوندد.

وزیر آینده کارنامه و رویکردی تحولی داشته باشد

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان افزود: «مدیر آینده آموزش‌وپرورش باید دارای نقشه راه و کارآمدی لازم باشد تا بتواند آموزش‌وپرورش را به وضعیت مطلوب تحولی خویش روزبه‌روز نزدیک‌تر کند و حداقل در دوران‌گذار بتواند آموزش‌وپرورش ما را به وضعیت کیفی خود پیش از دوران کرونا برساند. این اتفاق درصورتی رخ می‌دهد که وزیر آینده کارنامه و رویکردی تحولی داشته باشد. اگر رویه‌ها تحولی و مبتنی‌بر نگاه اسلامی نباشد، نظام تربیت رسمی و عمومی ما رفته‌رفته با خصوصی‌سازی که اکنون تا حد زیادی در آن وجود دارد عجین شده و از رویکرد تحولی و کیفی مدنظر جامعه اسلامی فاصله می‌گیرد و حتی روبه انحطاط می‌رود.»  رمضانی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان، گفت: «اما مهم‌ترین مساله‌ای که باید وزیر آینده آموزش‌وپرورش به آن توجه کند، مساله تامین نیروی انسانی موردنیاز آموزش‌وپرورش است. کمبود زیاد نیروی انسانی در سالیان اخیر مشکلات فراوانی را برای مدارس و وزارتخانه به وجود آورده است. وزیر جدید آموزش‌وپرورش باید بتواند نیروی انسانی را به‌گونه‌ای مدیریت کند که در کنار کمیت نیروها، کیفیت نیز مورد توجه اساسی قرار گیرد. این مساله درحالی محقق می‌شود که به معلم به‌عنوان پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی نگاه شود و وی بنابر اندیشه امامین انقلاب، محور حرکت جامعه قلمداد شود.»

  نظام انتظارات ما از معلم باید تغییر کند

وی در پایان تصریح کرد: «ضریب دادن به آموزش و فرع پنداشتن پرورش(درحالی که این دو قابلیت تمایز ندارند) ازجمله آسیب‌هایی است که در سالیان متمادی آموزش‌وپرورش به آن مبتلا بوده است. انتظار امروز ما از جامعه معلمان این است که بتوانند منابع درسی و آموزش‌هایی که وجود دارد را به‌طور صحیح، یکسان از بالا به پایین و با نظام پرداخت حقوق اندک منتقل کنند. منتها نظام انتظارات ما از معلم باید تغییر کند و این نظام انتظارات باید مبتنی‌بر نگاه ادغام فعالیت پرورشی و آموزش توأمان باهم باشد. اگر نظام آموزش‌وپرورش به روند خود ادامه دهد، آموزش‌وپرورش ما با آموزش‌وپرورش کشورهای دیگر تفاوت چندانی نخواهد داشت و تعلیم و تربیتی که مبتنی‌بر تفکر اسلامی باید در جامعه شکل بگیرد، صورتگری نخواهد شد.»

مرتبط ها