کد خبر: 60295

آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دلیلی برای تغییرات در کادرفنی استقلال وجود ندارد

پرسپولیس می‌تواند اتفاقات خوب آسیا را تکرار کند

درباره تراکتور یک افسوس بزرگ به جا ماند

فرهاد مجیدی باید به کار خود با استقلال ادامه بدهد و دلیلی برای تغییر در این مقطع زمانی که به آن اشاره کردید و در این جای فصل آن هم با مبنا قرار دادن یک بازی وجود ندارد منتها اگر که این فضا یعنی فضای پیرامونی که به آن اشاره کردم هم از سوی مدیریت باشگاه و هم از سوی فرهاد مجیدی و کادر فنی به خوبی مدیریت نشود و مسائل درون تیم حل و فصل نشود این موضوع واقعا شرایط را سخت‌تر هم خواهد کرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: هر سه نماینده کشورمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته از مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مقابل حریفان خود به میدان رفتند و در این بین تنها پرسپولیس بود که طبق انتظارات از پس حریف تاجیکستانی برآمد و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. این درحالی است که شاگردان یحیی گل‌محمدی با یک ثبات ویژه در ترکیب خود به مصاف استقلال تاجیکستان رفتند و همین موضوع نیز عاملی شد برای موفقیت سرخ‌پوشان که البته برای دیدار مقابل استقلال از پیراهن دوم خود استفاده کردند. با این حال آبی‌پوشان تهرانی نیز می‌توانستند در مقابل الهلال عربستان نتیجه بهتری بگیرند. اگر فرهاد مجیدی تغییرات کمتری را در ترکیب تیم خود ایجاد می‌کرد هرچند جداشده‌های این تیم به اندازه‌ای بازیکنان کلیدی و اساسی بودند که کار را برای کادر فنی استقلال و پیدا کردن جایگزین آنها سخت کرده بود، بازیکنانی مانند مهدی قایدی، محمد نادری، مسعود ریگی و حتی دو بازیکن خارجی این تیم یعنی دیاباته و میلیچ. همچنین تراکتور که با یک لشکر نصفه‌ونیمه و دوباره با هدایت فیروز کریمی به مصاف النصر رفته بود طبق پیش‌بینی‌ها موفق نشد از پس حریف مطرح عربستانی برآمده و درنهایت شکست خورد. درخصوص این سه دیدار و نکات فنی آن دقایقی با فرزاد آشوبی به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بازیکن پیشین تیم‌های سرخابی را در ادامه می‌خوانید.

حتما نتایج و بازی‌های 3 تیم آسیایی ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را دنبال کرده‌اید. صحبت‌مان را از پرسپولیس و صعود این تیم به جمع ۸ تیم برتر آسیا شروع کنیم.

به نظر من پرسپولیس مطابق انتظار عمل کرد و خیلی آگاهانه به دنبال آن چیزی بود که انتظارش را می‌کشید و به شکلی یک بازی منطقی مبتنی‌بر درصدی از احتیاط به‌منظور شناخت بهتر از استقلال تاجیکستان را به نمایش گذاشت. در نیمه دوم نزدیک شدن به همان فرم استانداردی که از پرسپولیس سراغ داریم و این تیم براساس آن بازی می‌کند را اجرا کرد و موفق شد نتیجه لازم را گرفته و به مرحله بعدی رقابت‌ها و یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. خوشبختانه این تیم با توجه به تغییرات اندکی که در ترکیب اصلی خودش داشت بازی خیلی خوب و قابل قبولی را ارائه داد و به نتیجه دلخواه خود مقابل استقلال تاجیکستان و در خانه این تیم رسید.

با این ثبات که در ترکیب و ساختار پرسپولیس می‌بینیم آیا این تیم می‌تواند مثل گذشته دوباره به فینال رسیده و احیانا در دیدار فینال شگفتی‌ساز شده و عنوان قهرمانی را برای اولین بار از آن خود کند؟

با چیزی که ما از سایر رقبای پرسپولیس دیدیم به نظر من این کار شدنی است. البته هر سه تیم دیگر به جز پرسپولیس که به این مرحله رسیدند در فاز هجومی و در نفراتی که در قسمت جلوی این تیم قرار دارند کیفیت بالایی دیده می‌شود اما هیچ توازن و تناسبی بین خطوط این سه تیم برقرار نیست. این درحالی است که پرسپولیس از این حیث نسبت به تمامی این تیم‌ها برتری دارد اما اینکه در جریان بازی چه اتفاقاتی رقم بخورد به صورت طبیعی پیش‌بینی آن سخت است اما من خوش‌بین هستم پرسپولیس باز هم بتواند اتفاقات خوب این دو سه سال اخیر را بار دیگر تکرار کند.

نکته اصلی آنجایی است که تیم‌هایی مثل الهلال و النصر عربستان هزینه‌های زیادی را برای جذب بازیکن خارجی انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد آنها نمی‌خواهند دست‌شان از جام کوتاه بماند. البته این‌طور که از شواهد برمی‌آید و مدام میزبانی‌ها به کشور عربستان می‌رسد به نوعی انگار کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند تا این اتفاق بیفتد.

به نظر من این صحبت‌ها بیشتر گمانه‌زنی باشد تا اینکه مبنای حقیقی و واقعی داشته باشد که بتوان به آن استناد کرد. با این حال هر عامل دیگری در مقابل کیفیت خاص یک گروه یا تیم، درصد کمتری برای موفقیت دارد و پرسپولیس به قدری توانمند هست و به قدری کیفیت دارد که بتواند با عوامل خارج از مباحث فنی به خوبی مقابله کند.

اما خرید‌های میلیاردی این تیم‌ها به‌خصوص الهلال واقعیت‌های ممکن در درون زمین هستند.

بله، همیشه تیم‌های عربی این خریدها را داشته‌اند و همیشه این هزینه‌های بزرگ را متقبل شده‌اند اما خدمت شما گفتم تناسب و توازن یا بالانس مناسبی در بین کیفیت خطوط و نفرات این تیم‌ها برقرار نیست، درواقع یک خط حمله‌ای که استانداردهای بالایی دارد و خطوط دیگری که فاصله زیادی با آن خط حمله گران‌قیمت و با کیفیت دارد اما پرسپولیس از یک گروه و مجموعه قوی با توازن و تناسب ایده‌آل و مطلوب بهره می‌برد که در این شرایط من فکر می‌کنم احتمال موفقیت این گروه بیشتر از آن تیم‌هایی باشد که بازیکنان خوبی دارد که فقط در یک نقطه یا دو نقطه از زمین کیفیت مطلوب داشته و آن هارمونی و سطح کیفی یکسانی بین این تیم‌ها وجود ندارد.

به استقلال برسیم. شما به ثبات در ترکیب و ساختار پرسپولیس اشاره کردید اما استقلال با وجود آن که می‌توانست با همین ثبات در ترکیب به میدان برود دست به تغییرات فراوان زد و به نظر می‌رسد همین موضوع پاشنه آشیل تیم فرهاد مجیدی در دیدار مقابل الهلال شد. به نظر شما بهتر نبود که استقلال هم با کمترین تغییرات مقابل تیم عربستانی به میدان می‌رفت.

من فکر می‌کنم این موردی بود که می‌توانست به بازی استقلال هم کمک کند به‌ویژه در مرکز میدان جایی که مهدی مهدی‌پور می‌توانست از ابتدا در ترکیب قرار بگیرد. به‌ویژه به این خاطر که استایل ابتدایی بازی استقلال مبتنی‌بر عقب نشستن و بستن فضاها بود و به نظر من می‌شد که این کار را با دو هافبک میانی یا مرکزی بهتر انجام داد و بعد از عبور از نیمه اول، در ادامه تغییرات دیگری اتفاق بیفتد اما واقعیت این است که هیچ‌کس به اندازه خود مربی نسبت به شرایط و کیفیت و آمادگی آنها آگاهی ندارد و فوتبال نیز همین است، گاهی تصمیمات شما اتفاقات خوبی را رقم می‌زند و گاهی می‌تواند این اتفاقات نیفتد.

با توجه به این شرایط و نتیجه به دست آمده در حال حاضر آینده نزدیک استقلال را چطور ارزیابی و پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظر من استقلال عملکرد بدی نداشت و اگر شرایط به شکلی باشد که پیرامون این تیم آرامش بیشتری حاکم شود فکر می‌کنم استقلال بتواند روزهای خوبی را به انتظار بنشیند اما متاسفانه اتفاقات و مسائلی که دائما و به صورت کاملا غیر حرفه‌ای به فضای رسانه‌ای و بیرون از تیم، انتقال پیدا می‌کند به نظر من بخش بزرگی از انرژی استقلال را گرفته و با ادامه این روند هم خواهد گرفت.

در این روند غیر حرفه‌ای که به آن اشاره کردید مدیرانی که به عقیده هواداران استقلال تا اندازه زیادی مقصر هستند، از دیدگاه شما نقش آفرین هستند یا خیر؟

بله چراکه نه به هر حال موفقیت یک مجموعه یا گروه وابسته به پارامتر‌ها یا عوامل متعددی هستند که مدیریت نیز جزو ارکان آن به شمار رفته و در این بین از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

یک فضای دودستگی بین پیشکسوتان استقلال به وجود آمده و در این بین برخی موافق ادامه همکاری با فرهاد مجیدی هستند و برخی دیگر به این موضوع اعتقاد دارند که طرفین باید در این باره زمانی با هم قطع همکاری می‌کند به نظر شما در این مقطع فعلی استقلال باید با مجیدی ادامه بدهد یا خیر؟

من فکر می‌کنم فرهاد مجیدی باید به کار خود با استقلال ادامه بدهد و دلیلی برای تغییر در این مقطع زمانی که به آن اشاره کردید و در این جای فصل آن هم با مبنا قرار دادن یک بازی وجود ندارد منتها اگر که این فضا یعنی فضای پیرامونی که به آن اشاره کردم هم از سوی مدیریت باشگاه و هم از سوی فرهاد مجیدی و کادر فنی به خوبی مدیریت نشود و مسائل درون تیم حل و فصل نشود این موضوع واقعا شرایط را سخت‌تر هم خواهد کرد.

به تراکتور تبریز برسیم. این تیم در حالی مقابل النصر عربستان شکست خورد که در این فاصله آماده‌سازی فیروز کریمی را از دست داد اما به شکل عجیبی دوباره کریمی در آستانه دیدار مقابل تیم عربستانی به نیمکت این تیم بازگشت و باز هم هدایت تیم تبریزی را برعهده گرفت. فکر نمی‌کنید اگر کریمی می‌ماند و آماده‌سازی تراکتور با حضور این سرمربی انجام می‌شد شاید به موفقیت این تیم بیشتر امیدوار می‌شدیم؟

متاسفانه این نتیجه یک اتفاق قابل پیش‌بینی بود و از قبل می‌شد آن را متصور بود به هر حال تراکتور هم از یک شرایط طبیعی و نرمال در پیش فصل برای آماده‌سازی مطلوب به‌منظور دیدار مهم و حساس مقابل النصر به دور بود و به نظر من باید افسوس خورد که نماینده شایسته کشورمان به اندازه‌ای درگیر مشکلات و مسائل پیرامونی شد که همه به این موضوع الان دلخوش هستیم که تراکتور عملکرد فنی قابل‌قبولی مقابل النصر عربستان داشته و شکست با یک گل را مقابل تیم عربستانی قابل قبول می‌دانیم در صورتی که من معتقدم اگر شرایط بهتر و نرمال‌تر بود و برنامه‌ریزی و آماده‌سازی این باشگاه به شکل طبیعی و مطلوب خود روندش را طی می‌کرد تراکتور این توان را داشت که از سد النصر عربستان عبور کرده و به جمع هشت تیم برتر آسیا برسد اما الان با توجه به این شرایط و نتایج درخصوص این تیم یک افسوس بزرگ برای ما به جا ماند.

مرتبط ها