کد خبر: 60251

داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد هنوز برای انتخاب دانشگاه آزاد فرصت دارند

ارشد خواندن به وقت دانشگاه آزاد

«تصمیم» برای انتخاب «دانشگاه» زمانی مهم‌‌تر می‌‌شود که بحث آینده شغلی نیز در میان باشد. بی‌شک تمام دانشجویان تمایل دارند وقت و پول خود را در دانشگاهی هزینه کنند که آینده شغلی آنها را نیز تامین کند، زیرا این روزها داشتن یک مدرک صرف کافی نیست. با این اوصاف دیگر این روزها برای داوطلبان مهم نیست که مدرک خود را از یک دانشگاه دولتی بگیرند یا یک دانشگاه خصوصی. ملاک برای آنها امکانات و پتانسیل‌هایی است که یک دانشگاه دراختیار آنها قرار می‌دهد.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: چندروزی است که داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد برای ورود به دانشگاه‌ها در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی خود قرار دارند. مرحله‌ای که تشخیص آنها در این برهه مهم، سازنده آینده شغلی و اجتماعی آنان خواهد بود. البته به غیر از بحث انتخاب رشته، برای بسیاری از داوطلبان مهم است که در کدام دانشگاه تحصیل کنند؛ چراکه هر دانشگاهی امکانات و تجهیزات خاص خود را دارد.  برای بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد این سوال پیش آمده است که به کدام دانشگاه بروند؟ این سوالی است که در ذهن اکثر داوطلبان ورود به دانشگاه نقش بسته و رفتن به «یک دانشگاه خوب» آرزو و البته هدف تمام پذیرفته‌‌شدگان شده است. دانشجویان می‌خواهند بدانند هر دانشگاهی چه تعداد اعضای هیات‌علمی توانمند یا چه میزان تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دارد، بنابراین نگاهی به تعداد فارغ‌التحصیلان، تعداد اعضای هیات‌علمی، تجهیزات پزشکی، تولیدات علمی، مجلات، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و... می‌تواند عیار هر دانشگاه را نسبت‌به سایر دانشگاه‌ها نشان دهد.

«تصمیم» برای انتخاب «دانشگاه» زمانی مهم‌‌تر می‌‌شود که بحث آینده شغلی نیز در میان باشد. بی‌شک تمام دانشجویان تمایل دارند وقت و پول خود را در دانشگاهی هزینه کنند که آینده شغلی آنها را نیز تامین کند، زیرا این روزها داشتن یک مدرک صرف کافی نیست. دانشجویی که نتواند بعد از فارغ‌التحصیلی، شغل مناسب خود را پیدا کند، قطعا عمر و هزینه خود را هدر داده است. با این اوصاف دیگر این روزها برای داوطلبان مهم نیست که مدرک خود را از یک دانشگاه دولتی بگیرند یا یک دانشگاه خصوصی. ملاک برای آنها امکانات و پتانسیل‌هایی است که یک دانشگاه دراختیار آنها قرار می‌دهد. به همین دلیل سال‌هاست مراکز آموزش‌عالی کشور هرکدام به‌ نوبه خود تلاش کرده‌‌اند با ملاک‌‌هایی چون رتبه علمی، تعداد استادان و کارمندان، تعداد اعضای هیات‌علمی، میزان فضای آموزشی، تعداد آزمایشگاه‌ها و... دوطلبان را به سمت دانشگاه خود جذب کنند و چه بهتر که این داوطلبان در مقطع تحصیلات تکمیلی باشد، اما اینکه کدام دانشگاه در این عرصه موفق بوده است را می‌توان با نگاهی به آمار متوجه شد.

  6 میلیون و 458 هزار و 952 فارغ‌التحصیل

در دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌‌های اخیر 6 میلیون و 458 هزار و 952 فارغ‌التحصیل وجود دارد که این تعداد در مقاطع مختلف بوده است. در مقطع کاردانی یک میلیون و 810 هزار و 417 نفر، در مقطع کارشناسی 3 میلیون و 636 هزار و 819 نفر، در مقطع کارشناسی‌ارشد 960 هزار و 488 نفر، در مقطع دکتری حرفه‌ای 28 هزار و 566 نفر و در مقطع دکتری تخصصی 22 هزار و 662 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.

  حضور بیش از 22 هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت

 این دانشگاه با حدود 22 هزار و 766 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت، همچنین 306 عضو هیات‌علمی نیمه‌وقت، بیش از 40 هزار استاد حق‌التدریس و بیش از 30 هزار کارمند، بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان به‌شمار می‌‌رود؛ آمارهایی که نشان می‌‌دهد تقریبا در هر خانواده ایرانی یک نفر با دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط است.

  دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین شبکه هوشمند

یک مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی تجهیزات سخت‌افزاری، امکانات آموزشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است که درمقابل دانشگاه‌های دولتی حرفی برای گفتن دارد. همچنین توزیع مناسب تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی برمبنای نیاز استانداردهای کشور، هدفمندسازی چرخه آزمایشگاهی- تحقیقاتی و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها در اقصی‌نقاط کشور ضرورتی انکارناپذیر است. از این‌رو شبکه‌سازی و تجمیع ملی 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی دارای اهمیت بسیاری است.  دانشگاه آزاد اسلامی با دراختیار داشتن 162 مرکز تحقیقاتی، 144 مرکز رشد، 538 هسته فناور، 472 واحد فناور و 103 شرکت دانش‌بنیان امکاناتی را دراختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد تا به‌راحتی بتوانند پژوهش کرده و در دانشگاه توانمند شوند تا بعد از فارغ‌التحصیلی دیگر نگران آینده شغلی خود نباشند.

حضور 6 هزار و 165 آزمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی

وجود بیش از 11هزار آزمایشگاه و کارگاه ظرفیت عظیم و پنهانی در دانشگاه آزاد اسلامی بود که تاکنون کمتر به آن توجه شده است. دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت این تجهیزات و امکانات را تجهیز کرده و دراختیار دانشجویان و اعضای هیات‌علمی خود قرار دهد. سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد یا همان ساها عبارت است از بیش از 6 هزار آزمایشگاه و کارگاه مجزا که متعلق به دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور بوده و ازطریق یک سامانه یا شبکه واحد به‌صورت یکپارچه و با دستورالعمل یکسان به هم متصل شده‌اند و امکان ارائه خدمات به تمام متقاضیان را دارند. برای استفاده از سامانه همکار آزاد (ساها) هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. به‌عبارت دیگر هرکسی از هرجای کشور می‌‌تواند به سامانه ساها مراجعه و از امکانات آن استفاده کند.  در سامانه ساها6 هزار و 165 آزمایشگاه، 66 هزار و 756 مورد تجهیزات و دستگاه‌ و 6 هزار و 480 خدمت آزمایشگاهی وجود دارد که به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهد؛ خدماتی که این دانشگاه را درمقابل سایر دانشگاه‌های کشور متمایز کرده است.

  دانشگاه آزاد؛ پیشتاز در تولیدات علمی

این دانشگاه در عرصه‌های دیگر نیز پیشتاز بوده و رتبه نخست تولید علم در کشور را داراست. طبق آمارهای استخراج‌شده از اسکوپوس، 9 هزار و 251 مقاله دانشگاه معادل 9.3درصد تولیدات علمی دانشگاه جزء تولیدات علمی 10درصد برتر جهان هستند. همچنین تعداد 9 هزار و 218مقاله دانشگاه معادل 11.4درصد تولیدات علمی دانشگاه در مجلات 10درصد برتر اسکوپوس منتشر شده‌اند. همچنین این دانشگاه 159 مجله در اختیار دارد که به‌عنوان مجلات علمی معتبر در کشور شناخته می‌شوند.

  گسترش بستر اشتغال دانشجویان با پایش

سالانه هزاران پایان‌‌‌نامه و رساله در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری منتشر می‌شود که فاصله زیادی از فضای کشور و مشکلات صنایع دارند. به همین دلیل مسئولان دانشگاه آزاد سامانه طرح پایش را راه‌اندازی کردند تا مساله‌‌محوری و ورود دانشگاه‌ها به حل مشکلات جامعه به‌‌عنوان یک اصل شناخته شود، بنابراین داوطلبانی که در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کرده و وارد این دانشگاه می‌شوند، دیگر نگران پایان‌نامه‌های خود نخواهند بود. آنها می‌توانند یک نظام موضوع را از سامانه طرح پایش انتخاب کرده و به رفع چالش یک صنعت کمک کنند، بنابراین نه‌تنها یک حرفه را می‌آموزند، بلکه آینده شغلی خود را نیز تضمین می‌کنند.

به‌عبارت بهتر دانشجویی که صنعت را بشناسد و آموزش یا پایان‌‌نامه‌اش براساس نیاز صنعت باشد، به‌‌قدری خلاقیت پیدا خواهد کرد که می‌‌تواند بستر شرکت‌های جدید، نوآور و دانش‌‌بنیان را فراهم کند و نه‌‌تنها خودش مشکل استخدامی نخواهد داشت، بلکه با تعدادی از دانشجویان منجربه رویش‌‌های جدیدی در حوزه‌‌های اقتصادی خواهد شد و نیز ممکن است برخی از استادان که در این طرح شرکت می‌‌کنند با بنگاه‌‌های اقتصادی به تفاهم رسیده و کار یا محصول جدیدی را هم تعریف کنند.   طرح پایش جزء برنامه‌‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی است و درواقع بخش پژوهشی دانشگاه به‌سمت نیازهای صنعت و جامعه و حل مساله می‌‌رود. در دانشگاه آزاد اسلامی هدف‌‌گیری و هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌‌ها به‌‌سمت نیازهای صنعت است.

  دانشگاه آزاد؛ سرآمد در حوزه پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر امکانات آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی‌اش، در حوزه پزشکی نیز سرآمد است. این دانشگاه با 96 واحد دانشگاهی در حوزه علوم‌پزشکی، 13 بیمارستان و هزار و 675 تخت مصوب، هزار و 100 تخت فعال، 7 درمانگاه، 6 کلینیک آموزشی و یک کلینیک درمانی کمک شایانی به توسعه سلامت و اجرای برنامه‌های سلامت کرده است.  همچنین در این دانشگاه 45 مرکز تحقیقاتی و 9 مرکز رشد در حوزه علوم‌پزشکی وجود دارد که به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی خدمات ارائه می‌دهد.

حالا داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی تا روز جمعه ۲۶ شهریورماه مهلت دارند انتخاب رشته خود را انجام دهند. داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1400 که براساس کارنامه صادره ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب رشته/محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، می‌توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان تا ساعت 24 روز جمعه 26 شهریور با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت‌به انتخاب رشته اقدام کنند. به داوطلبان توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت‌به انتخاب رشته اقدام کنند. داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته / محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.  هر داوطلب می‌تواند حداکثر تا 100 کد رشته و محل را متناسب با کدرشته امتحانی خود انتخاب و به‌ترتیب اولویت ثبت کند. داوطلبان پس از انتخاب رشته و محل لازم است گزینه ثبت نهایی را انتخاب و نسخه چاپی رشته و محل‌های انتخابی را از سامانه دریافت و تا زمان اعلام نتایج نهایی حفظ کنند. ویرایش رشته / محل‌های انتخابی تا پایان مهلت انتخاب رشته فعال بوده و داوطلبان نیازی به پرداخت هزینه مجدد به‌منظور ویرایش رشته و محل‌های انتخابی خود ندارند.

مرتبط ها