کد خبر: 60145

شروع مقتدرانه والیبالیست‌های ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

افشاردوست: هنگ‌کنگ حریف تمرینی خوبی بود ولی عیار ما را نسنجید

میانگین سنی تیم‌ملی 24 سال است، می‌توان به المپیک بعدی امیدوار بود

تیم‌ملی کشورمان مسابقاتش را در قهرمانی ملت‌های آسیا شروع کرد، هنگ‌کنگ و دیگر حریفان دور مقدماتی همگی تیم‌های قابل احترامی هستند، ولی واقعیت این است که سطح والیبال ما از آنها بالاتر است.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی والیبال ایران توانست اولین قدم در رقابت‌های قهرمانی آسیا را مقتدرانه بردارد تا هنگ‌کنگ اولین تیم بازنده مقابل بلندقامتان ایران باشد. ملی‌پوشان ایران در این مسابقه 3 بر صفر و با امتیازهای 25 بر 12، 25 بر 18 و 25 بر 19 هنگ‌کنگ را شکست دادند تا به نخستین برد خود در این رقابت‌ها دست یابند. البته که برای این مسیر هنوز راه زیادی وجود دارد و به گفته کارشناس والیبال ایران باید صبور ماند و حمایت کرد تا آنچه شایسته تیم‌ملی ایران است، اتفاق بیفتد. محمود افشاردوست که سابقه بازی و البته مربیگری تیم‌ملی ایران را نیز در کارنامه‌اش دارد و عضو فدراسیون والیبال ایران هم هست، مسیر فعلی والیبال را همراه با صبر معنا می‌کند و معتقد است برای رسیدن به هدف در این مسابقات و مسابقات آینده باید تحمل‌ها را بالا برد و نه با یک برد هیجان‌زده شویم و نه از باخت‌ها دلسرد. او معتقد است که این تیم درصورت حمایت، آینده روشنی دارد. محمود افشاردوست ساعتی بعد از پیروزی 3 بر صفر تیم‌ملی والیبال ایران برابر هنگ‌کنگ پاسخگوی سوالات «فرهیختگان» شد و از والیبالی گفت که برای رسیدن به فینال و قهرمانی به مستطیل والیبال پا گذاشته‌اند. گفت‌وگوی افشاردوست با «فرهیختگان» را در ادامه می‌خوانید.

مسابقه تیم‌ملی ایران را با توجه به اینکه هنگ‌کنگ هم حریف قدری برای بچه‌های ایران نبود، چطور دیدید؟

تیم‌ملی کشورمان مسابقاتش را در قهرمانی ملت‌های آسیا شروع کرد، هنگ‌کنگ و دیگر حریفان دور مقدماتی همگی تیم‌های قابل احترامی هستند، ولی واقعیت این است که سطح والیبال ما از آنها بالاتر است. مسابقاتی که حداقل در این 10 سال اخیر والیبال ما تجربه کرده به‌مراتب بالاتر از مسابقاتی است که آن تیم‌ها توانستند در آن شرکت کنند و به همین دلیل تجربه بازیکنان ما نیز بالاتر است. همان‌طور که گفتم تیم هنگ‌کنگ، تیم خوب و قابل احترامی است، ولی واقعیتش این است که خیلی توان برابری با والیبال ما را ندارد و این یک واقعیت است. همان‌طور که از نتایج هم معلوم است سه‌ست را با اختلاف خیلی خوبی گرفتیم و به قول بهروز عطایی، تیم‌ملی یک حریف تمرینی خوبی را پشت‌سر گذاشت. امروز تیم‌ملی تلاش کرد موضوعات تاکتیکی را مرور کرده و به هماهنگی خوبی برای بازی‌های بعدی‌مان به امید خدا برسد.

با توجه به بازی و ارزیابی‌تان از عملکرد بچه‌ها فکر می‌کنید ایران به هدفی که دارد می‌رسد؟

هدف تیم‌ملی کشورمان از قبل هم معلوم بود و آن هم این است که بتوانیم به فینال مسابقه راه پیدا کند که البته این با توجه به سطح والیبال ما حقش است و توان رسیدن به فینال را دارند. با یک بازی درواقع نمی‌توان خیلی درباره وضعیت تیم اظهارنظر کرد و باید به صحبت‌های سرمربی تیم بسنده کنیم که سرمربی تیم هم از وضعیت تیم و آمادگی بازیکنان راضی است و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد و بازی به بازی تیم هماهنگ‌تر شود و با پیشرفت دستورات تاکتیکی را در زمین اجرا کند و درنهایت به آن‌جا برسد که بتواند از گروه خودش راحت بالا بیاید و به مسابقات مرحله بعدی برسد، البته بازی با تایلند را داریم که تیم خوب و قابل احترامی است و والیبالش به‌طور حتم بهتر از هنگ‌کنگ است و می‌تواند حریف سرسخت‌تری به نسبت هنگ‌کنگ باشد، ولی به‌لحاظ فنی هنوز هم معتقدم با ما فاصله دارد و تیم ما شرایط فنی بهتری نسبت به آن دارد و همین‌طور تیم پاکستان که مربی خوب ایرانی، رحمان محمدی‌راد را در اختیار دارد و به‌طور حتم آن بازی هم سنگین خواهد بود، ولی باز هم سطح والیبال و تکنیک بازیکنان، کار گروهی تیم و تجربه بسیار خوب بازیکنان ایران قطعا می‌تواند راه‌گشا باشد و باعث صعود راحت تیم‌ملی ایران در مرحله مقدماتی باشد.

 عملکرد بهروز عطایی را در این بازی چطور دیدید؟

بازی با هنگ‌کنگ را متاسفانه نتوانستم ببینم و به اطلاعات دوستان روزنامه‌نگار و خبرگزاری‌ها از تیم بسنده کردم، ولی مشخص بود که تیم ما در این بازی خیلی مشکلی برای سنجیده‌شدن عیارش نداشت، ولی عطایی هم مربی با تجربه‌ای است و هم با این بازیکنان در رده‌های باشگاهی و تیم‌ملی کار کرده است و می‌شناسدشان و اطلاعات کافی هم از مسابقات قهرمانی آسیا دارد و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی پیش بیاید، ولی باید برای مرحله دوم به بعد به فکر این باشیم که بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم. البته بازی تیم کره‌جنوبی با عربستان را تماشا کردم. کره‌جنوبی آنچنان قوی نبود، البته که نمی‌خواهم با یک بازی این تیم را قضاوت کنم، ولی احساسم بر این است که این تیم حتی از آن تیمی که در انتخابی المپیک مقابل ایران بازی کرد و توانستیم در 5 گیم شکست دهیم هم فکر می‌کنم متفاوت است و به‌لحاظ فنی یک مقدار ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسید. باز هم باید منتظر بازی‌های دوم و سوم‌شان باشیم که ببینیم چطور پیش می‌روند، ولی فکر می‌کنم می‌توانیم امیدوار باشیم که به هدف‌مان که حداقل رسیدن به فینال مسابقات است تا بتوانیم برای مسابقات جهانی سال آینده کسب سهمیه کنیم، برسیم.

چقدر می‌شود به این تیم برای ادامه راه امیدوار بود؟

بعد از المپیک است و طبیعی است که پوست‌اندازی انجام شود که این اتفاق هم افتاده و چند بازیکن خوب و باتجربه تیم‌ملی والیبال کشورمان از جمله سعید معروف، موسوی، غفور و مسعود غلامی در این تیم نیستند، اینها بازیکنان خوبی بودند که سال‌های سال برای تیم‌ملی افتخارآفرینی کردند، ولی طبیعی بود که این پوست‌اندازی در این زمان انجام شود و تیم‌ملی کشورمان بازی بدون ستاره‌ها را تجربه کند و این می‌تواند هم به بازیکنان باتجربه که بتوانند استراحت کنند و از فرسودگی نجات پیدا کنند، کمک کند و هم می‌تواند به بازیکنان جوان‌تر برای کسب تجربه بیشتر کمک کند تا در این مسابقات عیارشان سنجیده شود. هرچند تیم‌ملی کشورمان الان تیم بی‌تجربه‌ای نیست، میلاد عبادی‌پور را داریم که در دو المپیک بازی کرده، میثم صالحی که امسال به تیم‌ملی آمده و در لیگ ملت‌ها و المپیک بازی کرده است، صابر کاظمی هم همین‌طور، علی‌اصغر مجرد و حضرت‌پور را داریم که در این دو سه سال اخیر در تیم‌ملی بازی کرده‌اند و بی‌تجربه نیستند. بنابراین تیم خوبی داریم و از آن جایی که میانگین سنی بچه‌ها تقریبا 24 سال است می‌توانیم به آینده تیم‌ملی و المپیک بعدی امید‌وار باشیم.

جدی‌ترین رقیبان ایران را چه تیم‌هایی می‌‌بینید؟

در این مسابقات به‌طور حتم باید مرحله‌به‌مرحله پیش برویم. باید ببینیم از حریفان‌مان کدام‌ها قوی‌ترند. همه تیم‌ها قابل احترامند و کادرفنی هم این را خوب می‌داند که باید بازی به بازی و پله به پله جلو برود. قطعا بازی امروز و بازی با پاکستان مهم است، باید به‌عنوان سرگروه برویم بالا و در دور دوم به گروهی می‌خوریم که کره‌جنوبی در آن قرار دارد و باید ببینیم تیم دیگر آن گروه کدام خواهد بود که آن هم اهمیت دارد و فکر می‌کنم در مرحله دوم کره، یکی از حریفان جدی ما خواهد بود و از آن جایی که درواقع بتوانیم از مرحله دوم صعود کنیم در نیمه‌نهایی هم باید منتظر باشیم ببینیم از آن طرف چه تیم‌هایی بالا می‌آیند. به‌طور کلی اگر صحبت کنیم ژاپن، چین، کره‌جنوبی و قطر تیم‌های قابل احترام هستند، قطر تیم چند ملیتی است، رنکینگ چهارم آسیا را دارد و تیم بسیار خوبی است و نباید غافل شویم و استرالیا هم تیم خوبی است و اگر مقابلش با صددرصد توان‌مان بازی نکنیم، کار برای‌مان سخت می‌شود و ممکن است اذیت کننده باشد. به‌طور کلی تمام تیم‌ها اهمیت دارند.

اگر موضوعی هست که علاقه‌مندان به والیبال درمورد این تیم بهتر است بدانند، بگویید.

امسال تیم‌ملی ما به نسبت 10 سال اخیر با ترکیب متفاوت از لحاظ بازیکن و کادرفنی در این مسابقات شرکت کرده است و باید آستانه صبرمان را بالا ببریم و منتظر باشیم که این تیم به جایی که می‌خواهیم برسد. با یک برد این تیم، نه باید خیلی خوشحال شویم و نه با یک شکستش خیلی غمگین شویم، باید تحمل و صبر را تمرین کنیم و به کادرفنی و بازیکنان فرصت دهیم تا به امید خدا بتوانند آن چیزی که مدنظرشان است را در زمین پیاده کنند. قطعا بازیکنان و کادرفنی خوبی داریم و امیدوارم همه از این تیم حمایت کنند تا با کادر کاملا ایرانی بتوانیم در این مسابقات و مسابقات آینده نتایج خوبی را کسب کنیم.

مرتبط ها