کد خبر: 60130

نگاهی به وضعیت دو تیم استقلال و الهلال در آستانه بازی امشب

نبرد نابرابر در دبی

استقلالی‌ها در مرحله قبل در گروهی دشوار قرار داشتند و درنهایت توانستند به‌عنوان تنها تیم صعودکننده از گروه خود راهی دور بعد شود. آنها اما حالا در نخستین مرحله حذفی در حالی برابر تیم قدرتمند الهلال قرار می‌گیرند که در فصل نقل‌وانتقالات چندین مهره تاثیرگذار خود را از دست دادند و در شرایطی نابرابر رو در روی این حریف عربستانی قرار می‌گیرند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال استقلال امشب و در آغاز مرحله حذفی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در دیداری حساس و سرنوشت‌ساز به‌مصاف الهلال عربستان می‌رود. استقلالی‌ها در مرحله قبل در گروهی دشوار قرار داشتند و درنهایت توانستند به‌عنوان تنها تیم صعودکننده از گروه خود راهی دور بعد شود. آنها اما حالا در نخستین مرحله حذفی در حالی برابر تیم قدرتمند الهلال قرار می‌گیرند که در فصل نقل‌وانتقالات چندین مهره تاثیرگذار خود ازجمله مهدی قایدی، محمد نادری، مسعود ریگی و رشید مظاهری و ۲ خارجی خود هروویه میلیچ و شیخ دیاباته را از دست دادند و در شرایطی نابرابر رو در روی این حریف عربستانی قرار می‌گیرند. اگرچه فرهاد مجیدی اصرار زیادی داشت تا تیمش برای فصل جدید و به‌خصوص دیدارهای مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به‌شدت تقویت شود اما برخلاف خواسته او این تیم باوجود خرید چند بازیکن، مهره‌های تاثیرگذاری را از دست داد.

حواشی زیاد آبی‌ها

آبی‌ها در این مدت حواشی زیادی را تجربه کرده‌اند؛ از مشکلات خروج دانشگر و مرادمند از کشور تا فسخ قرارداد رشید مظاهری در آستانه این دیدار حساس که لطمه روحی زیادی به این تیم وارد کرد. غیبت دانشگر و مرادمند می‌توانست خط دفاعی این تیم را به‌شدت آسیب‌پذیر کند اما آنها درنهایت با حل مشکل خود راهی دبی شدند تا بتوانند استقلال را در این مسابقه مهم همراهی کنند. با فسخ قرارداد رشید مظاهری، استقلالی‌ها روی حسین حسینی به‌عنوان گلر اول خود حساب می‌کردند و رضایی را که به‌تازگی از پیکان به این تیم اضافه شده است به‌عنوان دروازه‌بان دوم با خود به امارات برده بودند اما مثبت شدن تست کرونای این گلر جوان حاشیه‌ای جدیدی برای این تیم ایجاد کرد و حالا این نگرانی وجود دارد که درصورت مصدومیت یا اخراج حسینی در این دیدار آیا گلر چهارم تیم می‌تواند برابر خط حمله خطرناک حریف مقاومت کند یا نه. از طرف دیگر با توجه به اینکه دو عضو کادر فنی این تیم نیز به‌دلیل ابتلا به کرونا به قرنطینه رفته بودند، این نگرانی وجود داشت که شاید این ویروس به سایر بازیکنان هم سرایت کرده باشد اما تست آخر آبی‌‌ها و منفی شدن نتایج آن خیال همه را راحت کرد.

هواداران آنها اما امیدوارند که تیم‌‌شان بتواند از این مرحله به‌سلامت عبور کند. اگرچه شاگردان مجیدی با حواشی و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما برتری در این دیدار غیرممکن به‌نظر نمی‌رسد و اگرچه الهلالی‌ها پس از صعود دشوار از مرحله گروهی به‌شدت تیم خود را تقویت کردند و با خریدهای گران‌قیمت به‌دنبال موفقیت در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان هستند اما استقلال هم پیش از این نشان داده که در چنین دیدارهایی می‌تواند ورق را به سود خود برگرداند. آبی‌ها البته به‌تازگی بالاخره موفق شدند گابریله پین، دستیار مدنظر فرهاد مجیدی را به اردوی این تیم اضافه کنند تا سرمربی آبی‌ها با این مربی باتجربه ایتالیایی برنامه‌ریزی برای عبور از سد الهلال را آغاز کند. مجیدی از اواخر فصل قبل در تلاش بود تا پین را به کادر فنی‌اش اضافه کند و نهایتا در دبی توانست به این خواسته خود برسد.

تغییرات الهلال

الهلال در دور گروهی به‌نظر می‌رسید رقبای سرسختی پیش رو ندارد و به‌راحتی می‌تواند از گروهش صعود کند اما استقلال تاجیکستان با شگفتی‌سازی در گروه نخست باعث شد الهلال درنهایت به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم راهی مرحله بعد شود و حتی تا آخرین لحظات صعود این تیم در ابهام قرار داشت. الهلال از آن زمان تغییرات زیادی در تیم خود ایجاد کرد؛ از کنار گذاشتن سرمربی تیم و آوردن لئوناردو ژاردیم پرتغالی تا خرید ستاره‌هایی چون موسی مارگا از پورتو و ماتیوس پریرا از وست برومویچ که مبلغ خیره‌کننده ۱۸ میلیون یورو برای خرید او پرداخت شد. آنها همچنین در فصل نقل‌وانتقالات خلیفه الدوساری، حامد الیامی و سعد ناصر را به ترکیب خود اضافه کردند و البته در این میان سباستین جووینکو ایتالیایی پس از توافق با این باشگاه از جمع نفرات الهلال جدا شد.

داور خوش‌یمن برای ایرانی‌ها

قضاوت این مسابقه حساس آسیایی را فو مینگ، داور مشهور چینی برعهده خواهد داشت که پیش از این تنها یک‌بار قضاوت دیدارهای آبی‌ها را برعهده داشت. او در سال 2017 در همین مرحله بازی استقلال مقابل العین را داوری کرد که در آن دیدار اگرچه فرشید اسماعیلی را از زمین اخراج کرد اما با پنالتی دقایق پایانی برای این تیم سبب شد تیم ایرانی این بازی را با برد پشت سر بگذارد و راهی دور بعد شود. قضاوت این داور برای تیم‌های ایرانی هیچ‌گاه به‌ضرر ما نبوده و در 6 بازی باشگاهی 4 برد و 2 تساوی نصیب تیم‌های ایرانی شده است. مینگ دور قبلی انتخابی جام جهانی 2022 قطر نیز قضاوت مسابقه حساس ایران برابر بحرین را برعهده داشت که شاگردان اسکوچیچ این بازی را با سه گل بردند.

امیدواری سعودی‌ها

رسانه‌های عربستانی اما امیدوارانه درباره این دیدار صحبت می‌کنند و معتقدند الهلال با توجه به عملکرد خوبی که در فصل نقل‌وانتقالات داشته و خریدهای پرسروصدایش می‌تواند پیروز این مسابقه باشد. سایت ۳۶۰ اسپورت این کشور در گزارشی از وضعیت استقلال نوشت: «تیم ایرانی به‌تازگی شوک دیگری را تجربه کرده و با مثبت شدن تست کرونای علیرضا رضایی، دروازه‌بان دوم خود درون دروازه با مشکلاتی روبه‌رو است، آنها حالا تنها حسین حسینی را به‌عنوان گلر اصلی در اختیار دارند. الهلال با وجود نمایش ضعیفی که در مرحله گروهی داشت با خریدهای خوب و عملکرد قابل قبولی که در فصل نقل‌وانتقالات داشت، امید زیادی دارد که در این بازی به برتری برسد و راهی مرحله بعد شود. آنها در سال ۲۰۱۹ قهرمانی در آسیا را تجربه کردند اما یک‌سال بعد اتفاقات عجیبی برای این تیم رخ داد. مثبت شدن تست کرونای تعداد زیادی از بازیکنان باعث شد آنها نتوانند در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان حاضر شوند و مجبور به کناره‌گیری از مسابقات شدند. در این دوره اما آنها باقدرت بالایی راهی مسابقات شدند و خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح کرده‌اند. از اردوی این تیم در دبی خبر می‌رسد که ظاهرا سلمان الفرج، ستاره خط میانی این تیم با پشت سر گذاشتن مصدومیت قادر به حضور در این مسابقات خواهد بود. او که در جریان دیدار تیم ملی عربستان برابر عمان دچار مصدومیت شده بود با تلاش کادر پزشکی می‌تواند در این دیدار به میدان برود.»

الهلال فصل پیش در لیگ عربستان توانست هفدهمین قهرمانی خود را جشن می‌گیرد و با روحیه مناسب برای فصل جدید و همچنین مرحله حذفی رقابت‌های لیگ قهرمانان آماده شد. آنها در شروع فصل جدید دو برد خوب را برابر تیم‌های الطایی و التعاون تجربه کردند اما در مسابقه سوم در زمین خانگی خود برابر تیم الباطن به ‌تساوی بدون گل رسیدند. این تیم با این شرایط فعلا در جدول لیگ ۷ امتیازی است و رتبه سوم را در اختیار دارد اما مسلما شاگردان سرمربی پرتغالی این تیم در ادامه فصل روند بهتری را در پیش خواهند گرفت. هواداران الهلال حساب ویژه‌ای روی بازیکنان خارجی و تازه‌وارد خود باز کردند، به‌خصوص ماتئوس پریرا که با قیمت بسیار هنگفتی خریداری‌شده و انتظارات از او بسیار زیاد است. یکی از هواداران این تیم در حساب توئیتر خود خطاب به این هافبک برزیلی نوشت: «ما به تو اعتماد زیادی داریم و مطمئنیم که می‌توانی ما را به هشتمین قهرمانی خود در رقابت‌های آسیایی برسانی.» هوادار دیگر نیز نوشت: «جاه‌طلبی هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و شور و اشتیاق نیز همچنان ادامه خواهد داشت و شما بی‌شک شایسته پیروزی هستید. ما به شما ایمان داریم و می‌دانیم که در این دیدار هم می‌توانید به برتری رسیده و به دور بعد راه پیدا کنیم و امیدواریم شما پیروز این مسابقه باشید.»

الهلالی‌ها در صفحات خود در فضای مجازی با انتشار تصاویری از سه قهرمانی قبلی تیم‌شان در لیگ قهرمانان به‌نوعی برای طرفداران استقلال درحال کری‌خوانی هستند و بر این باورند که مدافعان حریف برابر مثلث تهاجمی تیم عربستانی که از سه بازیکن خارجی و خطرناک تشکیل شده است، برای مقاومت شانسی نخواهد داشت.

مرتبط ها