کد خبر: 59777

مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

معاونت زنان جدید مساله زنان را در تمام ابعاد آن باید ببیند!

حوزه زنان و خانواده در کشور ما همیشه درگیر دو دیدگاه سنتی که زن را فقط منحصر در نقش‌های خانوادگی اعم از مادری و همسری می‌کند و نگاه فمنیستی بوده که تمام تفاوت‌های زن و مرد را نادیده گرفته و متمرکز بر برابری مطلق است. با پیروزی انقلاب اسلامی نگاه سومی وارد عرصه حوزه زنان و خانواده شد، نگاهی که امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمداران این نگاه هستند که تمام نقش‌های زن را به‌رسمیت می‌شناسد و به تمام ابعاد وجودی او توجه می‌کند.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: فاطمه غلامی، مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به انتخاب معاونت حوزه زنان در روزهای اخیر، گفت: «حوزه زنان و خانواده در کشور ما همیشه درگیر دو دیدگاه سنتی که زن را فقط منحصر در نقش‌های خانوادگی اعم از مادری و همسری می‌کند و نگاه فمنیستی بوده که تمام تفاوت‌های زن و مرد را نادیده گرفته و متمرکز بر برابری مطلق است. با پیروزی انقلاب اسلامی نگاه سومی وارد عرصه حوزه زنان و خانواده شد، نگاهی که امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمداران این نگاه هستند که تمام نقش‌های زن را به‌رسمیت می‌شناسد و به تمام ابعاد وجودی او توجه می‌کند؛ اما با گذشت زمان در عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی پایبندی به این گفتمان سوم دیده نمی‌شود و همین امر مسائل حوزه زنان را همواره با چالش روبه‌رو کرده است.»

وی افزود: «با بررسی سوابق انسیه خزعلی به‌نظر می‌رسد رویکرد ایشان به گفتمان سنتی نزدیک‌تر است و در سال‌های اخیر در مناصب مربوط به حوزه زنان مسئولیت مستقیم نداشته‌اند، بلکه مسئولیت دانشگاه‌هایی با جامعه مخاطب زنان را داشته‌اند که این امر مستلزم اشراف کامل بر مسائل حوزه زنان نیست. البته تاثیر این ارتباط با محیط‌های زنانه و همچنین فعالیت‌های پژوهشی ایشان درحوزه زنان را نمی‌توان نادیده گرفت و بی‌شک تاثیر مثبتی در تسلط بر این معاونت پر چالش خواهد داشت.»

باید درحوزه زنان و خانواده هم تحول وعده داده‌شده را ببینیم

مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، گفت: «با توجه به اینکه دولت جدید نوید تحول در عرصه‌های مختلف را داده است، درحوزه زنان و خانواده هم باید شاهد چنین تحولی باشیم تا فضای متشنج این حوزه که سالیان طولانی دچار سردرگمی و ضعف عملکرد بوده وارد یک عرصه تحولی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی شود که همه نقش‌های مختلف زنان و همچنین اقشار مختلف زنان اعم از خانه‌دار، شاغل، دختر جوان و... را به‌رسمیت بشناسد و برای ایفای صحیح این نقش‌ها برنامه‌ریزی کلان و دقیق داشته باشد. در دولت‌های مختلف همواره به یک یا چند بعد زنان توجه شده و بقیه ابعاد این حوزه به حاشیه رفته است. مساله زنان صرفا عدالت جنسیتی یا جمعیت یا ازدواج و... نیست و باید به تمام ابعاد توجه شود.»

جنبش دانشجویی از رویکرد تحولی معاونت حمایت می‌کند

غلامی تصریح کرد: «بنابراین از معاونت امور زنان دولت سیزدهم انتظار می‌رود ضمن اعلام موضع عملی در قبال گفتمان‌های غلط حوزه زنان رویکرد تحولی خود را نسبت به این عرصه مهم تعیین کنند و با نگاه همه‌جانبه به مسائل زنان برای حل مشکلات موجود برنامه‌ریزی کنند. طبیعتا این مهم بدون ارتباط مستمر با جریان جوان و نخبگانی کشور مقدور نخواهد شد، بی‌شک جنبش دانشجویی فعال درحوزه زنان هم از هرگونه رویکرد تحولی در حل مسائل زنان حمایت خواهد کرد.»

مرتبط ها