کد خبر: 59594

پنج منهای یک خرید پرسپولیس هم از شرکت خاص آمدند

راه پرسپولیس از آرکا می‌گذرد!

نام یک شرکت نقل‌وانتقالاتی وسط دعوای رسول‌پناه و یحیی گل‌محمدی بر سر زبان‌ها افتاد. مهدی رسول‌پناه که یک بار در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم گفته بود فوتبال ایران دست پنج ایجنت افتاده، مستقیم و غیرمستقیم مدعی بود پرسپولیس را شرکت مذکور بسته است. این شرکت که نامش آرکا ایرانیان است را کارگزارانی اداره می‌کنند که گفته می‌شود یکی از آنها مدیر برنامه یحیی گل‌محمدی است. براساس آنچه در سایت رسمی ثبت شرکت‌ها آمده، درحال حاضر غلامرضا گنجی، رئیس هیات‌مدیره این شرکت است.

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: نام یک شرکت نقل‌وانتقالاتی وسط دعوای رسول‌پناه و یحیی گل‌محمدی بر سر زبان‌ها افتاد. مهدی رسول‌پناه که یک بار در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم گفته بود فوتبال ایران دست پنج ایجنت افتاده، مستقیم و غیرمستقیم مدعی بود پرسپولیس را شرکت مذکور بسته است. این شرکت که نامش آرکا ایرانیان است را کارگزارانی اداره می‌کنند که گفته می‌شود یکی از آنها مدیر برنامه یحیی گل‌محمدی است. براساس آنچه در سایت رسمی ثبت شرکت‌ها آمده، درحال حاضر غلامرضا گنجی، رئیس هیات‌مدیره این شرکت است. حمیدرضا مشهدی، علی طیبی و ولی خرسندی، اعضای هیات‌مدیره هستند و هومن صمیمی نیز به‌عنوان مدیرعامل نام خود را ثبت کرده است. انجام کلیه فعالیت‌ها در زمینه تصدی به هر گونه فعالیت ورزشی، تربیت مربی، خدمات تجهیزات ورزشی، انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی، اخذ وام و تسهیلات بانکی به‌صورت ارزی و ریالی، اخذ و اعطای نمایندگی و ایجاد شعب در داخل و خارج از کشور، شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها و سمینارها و کنفرانس‌ها در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت‌هایی است که در اساسنامه رسمی این شرکت آمده است. اما آنچه آرکا را نزد هواداران معروف کرده، شایعات است.

 بازیکنان جدید هم با آرکا آمدند

«شرکت آرکا ایرانیان»؛ این نام شرکتی است که مدت‌ها نام آن در کنار سرخ‌پوشان به‌چشم می‌خورد. شرکتی که در آبان‌ماه 98 ثبت رسمی شده و احتمالا یکی از معروف‌ترین شرکت‌های رسمی ثبت‌شده در این حیطه کاری در ایران است. البته غلامرضا گنجی در یک گفت‌وگو، ثبت این شرکت را به 5-4 سال پیش ارجاع داده، اما آنچه ثبت رسمی شده است در آبان‌ماه 98 رخ داده که البته احتمالا پیش‌تر به‌صورت غیررسمی فعالیت کرده است. آرکا ایرانیان البته نه به‌واسطه فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی، بلکه به‌دلیل شایعاتی که درباره آنها مطرح شده نزد هواداران پرسپولیس معروف شده است. به‌عنوان مثال می‌گویند اگر بازیکنی از کانالی غیر از این شرکت بخواهد به پرسپولیس بیاید کار دشواری خواهد داشت. درحال حاضر عیسی آل‌کثیر، مهدی عبدی، امید عالیشاه، سیامک نعمتی و حامد لک از جمله بازیکنانی هستند که با این شرکت همکاری می‌کنند. از بازیکنان جدید نیز حامد پاکدل، علیرضا ابراهیمی، علی نعمتی و رضا دهقانی نیز از جمله بازیکنانی هستند که از طریق شرکت آرکا ایرانیان راهی پرسپولیس شدند، اما رضا اسدی با مدیربرنامه شخصی خود به سرخ‌پوشان پیوست. البته چند بازیکن از جمله مرادمند، قاسمی‌نژاد و نیازمند نیز با وجود آنکه تحت قرارداد آرکا هستند، درنهایت به پرسپولیس ملحق نشدند. غلامرضا گنجی که مدعی است ایده تشکیل این شرکت را شخصا ارائه کرده، البته یک شرکت دیگر نیز دارد که از سال 95 تاسیس شده است. شرکتی با نام موسسه غیرتجاری کارگزاران واسطه‌های نقل‌وانتقالات فوتبال که با حضور اغلب مدیربرنامه‌های معروف فوتبال ایران تشکیل شده بود، اما با وجود آنکه هنوز فعال است، فعالیتی در نقل‌وانتقالات ندارد.

 تخلف آرکا برابر با انحلال است

آرکا درحال تخلف است؟ این سوالی است که نمی‌توان به‌سادگی به آن پاسخ داد. به هرحال حضور پرتعداد چند بازیکن در یک تیم می‌تواند به شرکتی که بازیکنان را تحت مدیریت خود دارد، قدرت دوچندانی دهد؛ اما هنوز تخلفی در این باره دیده یا دست‌کم پرونده‌ای برای آن تشکیل نشده است. مدیران آرکا ایرانیان هم معتقدند اگر تخلفی انجام شود بدون درنگ، شرکت مذکور را منحل خواهند کرد. گنجی در این باره گفته است: «کل کارگزاران و شرکت آرکای ایرانیان، بنده، آقایان مشهدی، صمیمی و خرسندی کاملا با کمیته اخلاق، کمیته وضعیت فدراسیون هماهنگ هستیم و زیرنظر حراست، فدراسیون فوتبال، دبیرکل، کمیته وضعیت و اخلاق، کمیته صیانت سازمان لیگ و... کار می‌کنیم و اینها کاملا به ما اشراف دارند. اگر کسی کوچک‌ترین تخلفی از اعضای این شرکت رو کرد، من هروقت این قضیه ثابت شد، همان روز انحلال شرکت آرکا را اعلام می‌کنم.» شرکت اما هنوز منحل نشده، ماجرایی که نشان می‌دهد احتمالا مدیران این شرکت هنوز به اتفاقی که نشان دهد تخلفی در شرکت صورت گرفته است، اعتقاد ندارند.

 آرکا و پرسپولیس، ماندگار در فضای فعلی

قدرت گرفتن یک گروه خاص آفت هر تیمی است. اتفاقی که می‌تواند به زیان یحیی گل‌محمدی و تیمش باشد که در پنج دوره اخیر قهرمان شده و هر حاشیه‌ای می‌تواند این تیم را از کسب ششمین عنوان قهرمانی بازدارد. بی‌شک حضور چند مدیربرنامه شناخته‌شده در یک گروه، می‌تواند کار مدیران را برای بستن قرارداد با بازیکنان سخت کند، به‌ویژه آنکه بدانید یکی از آنها در یک گفت‌وگوی خصوصی عنوان می‌کرد: «شغل من بستن قرارداد با باشگاه‌هاست. تا جایی که بتوانم شرایط را برای بازیکنان راحت‌تر و برای باشگاه‌ها دشوارتر می‌کنم تا موکلم بتواند در شرایط بهتری برای تیمش بازی کند.» به هر حال همه می‌دانند که مدیران برنامه، دلسوز موکلان خود هستند و بعید است اقدامی در راستای منافع باشگاه‌ها انجام دهند. آنچه این روزها آزاردهنده به‌نظر می‌رسد اینکه مدیران باشگاه پرسپولیس و آرکا ایرانیان هیچ تلاشی برای رفع سوءتفاهم‌ها برای هواداران نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در فضای فعلی به اقدامات خود ادامه دهند.

 نیمه خالی لیوان

شاید خیلی‌ها بگویند بسیاری از تیم‌ها توسط یک مدیربرنامه یا یک تیم از مدیربرنامه‌ها بسته می‌شوند و این اتفاق تازه‌ای نیست. برخی هم احتمالا بر این باورند که تیمی مثل پرسپولیس حداقل در یکی دو سال اخیر، خریدهای نسبتا معقول و موفقی داشته و نتیجه لازم را هم گرفته و نباید به این مساله که اکثر بازیکنان این تیم تحت قرارداد یک شرکت نقل‌وانتقالاتی است ایرادی گرفته شود. اما همه اینها نیمه پر لیوان است و کسی نیمه خالی را نمی‌بیند. به این فکر کنید که یک نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مسئول برنامه‌های اکثریت بازیکنان تاثیرگذار یک تیم بزرگ باشد و منافعش ایجاب کند که همه آنها را از تیم خارج کند. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ کسی حواسش هست؟ 

مرتبط ها