کد خبر: 59529

اتفاقی تاریخی که در شهر ریم رقم خورد

تاج‌گذاری لئو در شهر پادشاهان

یکشنبه‌شب برای نخستین‌بار لیونل مسی با لباس پاری‌سن‌ژرمن راهی زمین شد و نخستین حضورش در باشگاهی به جز بارسلونا را تجربه کرد. اتفاقی عجیب که شاید اگر چند سال پیش درمورد آن صحبت می‌شد به‌شدت سوررئال به نظر می‌رسید اما حالا به لطف عملکرد ضعیف مدیران بارسا در سال‌های اخیر و همچنین پول هنگفتی که مالکان قطری تیم فرانسوی در اختیار دارند شاهد حضور یکی از بهترین ستاره‌های دنیای فوتبال در PSG هستیم.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: یکشنبه‌شب برای هواداران پاری‌سن‌ژرمن شبی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی در تاریخ نه‌چندان طولانی این باشگاه بود؛ چراکه برای نخستین‌بار لیونل مسی با لباس این تیم راهی زمین شد و نخستین حضورش در باشگاهی به جز بارسلونا را تجربه کرد. اتفاقی عجیب که شاید اگر چند سال پیش درمورد آن صحبت می‌شد به‌شدت سوررئال به نظر می‌رسید اما حالا به لطف عملکرد ضعیف مدیران بارسا در سال‌های اخیر و همچنین پول هنگفتی که مالکان قطری تیم فرانسوی در اختیار دارند شاهد حضور یکی از بهترین ستاره‌های دنیای فوتبال در PSG هستیم. مسی در این دیدار از دقیقه 66 راهی زمین مسابقه شد و نقشی در برتری تیمش نداشت و دو گل تیم فرانسوی برابر ریم پیش از ورود او به ثمر رسید؛ اما مسلما مهم‌ترین اتفاق این دیدار ورود اعجوبه آرژانتینی به زمین مسابقه بود. هواداران کم‌تعداد تیم پاریسی که در ورزشگاه تیم حریف حضور داشتند به‌شدت از این لحظه هیجان‌زده بودند و حالا حضور مسی در این تیم برایشان باورپذیرتر شده است.

 پادشاه در ریم

نام مسی پیش از دیدار هفته چهارم پاری‌سن‌ژرمن در لیگ وارد فهرست شد و مائوریتسیو پوچتینو تصمیم گرفت در این دیدار خارج از خانه از هموطنش رونمایی کند. پیش از شروع مسابقه مردی که دنیا منتظر شروع جدیدش در فرانسه بود به دیوار تکیه داده بود و ماسک قرمز و آبی خود را دور انگشتانش می‌چرخاند. شاید در نگاه اول به نظر می‌رسید او با خیالی راحت و بدون نگرانی از شروع کارش در فضایی جدید منتظر شروع مسابقه است.

در آن لحظات اما تصاویر تلویزیونی او را درحالی نشان می‌داد که مرتب لب‌هایش را روی هم می‌مالد و چندان هم راحت نیست. وقتی او پشت‌سر جیان‌لوئیجی دوناروما پنهان شد به نظر می‌رسید به‌دنبال جایی است که خود را از نگاه مردم و دوربین‌های تلویزیونی مخفی کند. حالا دیگر از روزهای حضور در نوکمپ خبری نبود و می‌توان مردی را دید که عصبی و آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد و نگران است که نخستین روز کاری‌اش در فضای جدید چگونه پیش خواهد رفت. همان احساسی که بسیاری از ما در روز اول کار خود تجربه کرده‌ایم اما برای مسی که نگاه میلیون‌ها نفر را روی خود می‌دید شرایط بسیار سخت‌تر بود. سه عکاس خود را در نزدیکی نیمکت تیم مستقر کرده بودند و با هر حرکت مسی از او عکسی تازه می‌گرفتند. ستاره آرژانتینی به هیچ‌عنوان با چنین شرایطی بیگانه نیست اما برخلاف روزهای حضور در نوکمپ که دیگر برایش همچون یک خانه بود در فرانسه نیاز به زمان دارد تا بتواند با شرایط و موقعیت تازه کنار بیاید.

مهم نیست مسی در 34سالگی کمی از اوج فاصله گرفته و هنوز هم همه ما انتظار داریم تا خاطرات سال‌های اخیر را برایمان تکرار کند. شب‌هایی که با حرکات اعجاب‌آورش خواب را از چشمان بسیاری ربود و هواداران را در ورزشگاه و مقابل تلویزیون میخکوب می‌کرد. او حالا در شهر ریم قرار است نخستین بازی با پیراهن تیم جدیدش را تجربه کند و شاید این انتخابی هوشمندانه از سوی تیم فرانسوی باشد؛ چراکه این شهر در فاصله سال‌های 1027 تا 1825 محل تاج‌گذاری پادشاهان فرانسوی بود و حالا سلطان فوتبال قرار است دوران پادشاهی‌اش در فوتبال فرانسه را نیز از همین‌جا آغاز کند.

روزنامه اکیپ هم در واکنش به این اتفاق با تیتر بزرگ «پادشاه در ریم» به استقبال حضور مسی در لیگ فرانسه رفت. هواداران او در اطراف ورزشگاه منتظر بودند تا حتی برای لحظه‌ای ستاره محبوب خود را از نزدیک ببینند. هنگام خروج از اتوبوس تیم، او به‌شدت تشویق و وارد ورزشگاه شد تا خود را برای چالشی تازه آماده کند. معمولا در ورزشگاه‌ها بازیکنان شاخص تیم‌های رقیب هنگام گرم کردن با واکنش منفی هواداران رقیب روبه‌رو می‌شوند اما مسی، مسی است و شرایط برای او کاملا متفاوت. در دقیقه 57 وقتی پوچتینو از او می‌خواهد که خود را گرم کند حتی هواداران ریم نیز با فریادهای «مسی، مسی» او را تشویق کردند. حتی طرفداران رقیب هم منتظر این لحظه تاریخی هستند و در دقیقه 66 بالاخره انتظارها به پایان رسید. مسی به‌جای دوست نزدیکش، نیمار راهی زمین شد تا فعلا از مثلث مسی، نیمار و امباپه خبری نباشد. مسی یکی از عجیب‌ترین لحظات تاریخ فوتبال را رقم زد. اعجوبه آرژانتینی در یک دیدار باشگاهی راهی زمین شد اما با پیراهنی به‌جز لباس بارسا که بسیار غریب و غیرواقعی جلوه می‌کرد. جمعیت با موبایل‌های خود مشغول ثبت این لحظات تاریخی بودند و حتی زمانی‌که او چند پاس اول خود را داد به‌شدت از سوی هواداران تشویق می‌شد.

 فاصله از اوج

باشگاه ریم پیش از این دیدار اعلام کرد که تعداد زیادی درخواست از سوی رسانه‌ها برای حضور خبرنگاران و عکاسان‌شان در این دیدار دریافت کرده که تنها برای 120 نفر مجوز صادر شده است. این رقم برای خود یک رکورد جالب محسوب می‌شد. البته این تیم پیش از این نیز چنین استقبالی را تجربه کرده بود. زمانی‌که در سال 2003 دیوید بکام برای دومین بازی خود با لباس پاری‌سن‌ژرمن راهی این شهر شد و استقبالی بی‌سابقه را تجربه کرد. در آن شب البته شگفتی دیگری نیز رخ داد و ریم با یک گل میهمانش را شکست داد اما در مسابقه یکشنبه‌شب خبری از سورپرایز نبود.

پوچتینو با خیالی راحت کنار زمین ایستاده بود و درخشش ستاره‌هایش را تماشا می‌کرد. دو گل کیلیان امباپه کافی بود تا تیم پاریسی چهارمین برد خود در فصل جدید را نیز تجربه کند. درحالی‌که در روزهای اخیر شایعاتی مبنی‌بر احتمال جدایی امباپه و حضورش در رئال‌مادرید مطرح بود اما همچنان به حضورش در این تیم ادامه می‌دهد و بعید است در این تابستان راهی باشگاه دیگری شود. حضور او در این دیدار و درخشش دوباره‌اش پاسخی بود به این شایعه که شانس حضورش در رئال بالاست. پوچتینو پس از پایان بازی در پاسخ به اینکه آیا امباپه می‌ماند، گفت: «او بازیکن ماست. فوتبال همیشه پر از این شایعات است اما همان‌طور که رئیس باشگاه و همچنین لئوناردو به‌طور شفاف گفتند، او همچنان در ترکیب تیم ماست. خوشحالم چنین بازیکنی در تیمم دارم و حضور امباپه همانند یک هدیه است.»

لئو مسی آخرین‌بار در فینال کوپا آمه‌ریکا که با قهرمانی آرژانتین پس از 28 سال همراه بود، به میدان رفت و پس از آن در هیچ مسابقه‌ای حاضر نشده بود. به همین دلیل پوچتینو تصمیم گرفت به‌تدریج او را به ترکیب تیمش اضافه کند. سرمربی آرژانتینی در این‌باره می‌گوید: «مسی در طول دقایقی که در زمین حضور داشت، عملکرد بسیار خوبی ارائه کرد. خوشحالم توانست نخستین بازی‌اش با لباس تیم ما را انجام دهد. این برایش خیلی مهم بود. هنوز با بهترین فرمش فاصله دارد اما در تمرینات سخت تلاش می‌کند تا به شرایط ایده‌آلش برگردد. امیدوارم پس از تعطیلات دیدارهای ملی شاهد نمایش بهتری از او باشیم.»

حضور مسی در این دیدار حواشی جالبی هم داشت. پس از پایان مسابقه پردراگ رایکوویچ، گلر تیم ریم به‌سرعت سراغ مسی رفت و از او خواست عکسی یادگاری با پسرش بیندازد که ستاره آرژانتینی هم این درخواست را قبول کرد. ظاهرا پسر رایکوویچ چندان از دیدن مسی هیجان‌زده نبود؛ اما ستاره جدید تیم فرانسوی با لبخندی بزرگ در این عکس دیده می‌شود.

حضور مسی در این دیدار رکوردهای جالبی نیز به‌جای گذاشت و بینندگان زیادی در سراسر دنیا از طریق تلویزیون این لحظه تاریخی را به‌صورت زنده تماشا کردند. براساس آماری که در اسپانیا منتشر شده، این دیدار پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی روز یکشنبه در این کشور بود و 2 میلیون و دویست و 14 هزار نفر آن را زنده تماشا کردند. بسیاری و به‌خصوص هواداران سرسخت بارسلونا منتظر بودند تا ببینند آیا واقعا مسی قرار است با لباس پاری‌سن‌ژرمن راهی زمین شود و درنهایت در دقیقه 66 این دیدار شاهد این واقعه مهم بودند. پاریسی‌ها یکشنبه دو هفته بعد در دیدار بعدی خود در لیگ میزبان کلرمونت خواهند بود و در این مسابقه می‌توانند در برابر دیدگان هواداران خود استقبال باشکوه‌تری از ستاره تازه‌وارد خود داشته باشند.

مرتبط ها